علت و درمان درد پا از ران تا پاشنه پا در هنگام راه رفتن و خوابیدن

علت و درمان درد پا از ران تا پاشنه پا

پا یک ساختار آناتومیک پیچیده است که ممکن است تحت تأثیر بیماری در داخل بدن یا پا قرار بگیرد. قوس پاها ساختارهای اولیه هستند که میزان نیرویی که به بدن منتقل می‌شود را کنترل می‌کنند. هنگامی‌که درد پا، فعالیت‌های عادی را با مشکل مواجه می‌کند شما باید از مشاوره پزشکی کمک بگیرید. درمان درد پا بستگی به علت درد دارد و ممکن است شامل دارو، تقویت، کشش و احتمالاً استفاده از فیزیوتراپی باشد.

شکایت از درد پا معمولاً پدیده‌ای شایع است. پاها از مفاصل، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب و عروق خونی تشکیل‌ شده‌اند و همه‌ی این‌ها می‌توانند تحت تأثیر جراحت، التهاب و یا مشکلاتی دیگر قرار بگیرند و باعث علت درد کشاله ران و یا بروز پا درد  شوند. درد پا می‌تواند موقتی یا دائمی باشد و ممکن است تمامی پا یا فقط ناحیه‌ی خاصی از آن را تحت تأثیر قرار دهد. درصورتی‌که مشکل درد پا به گرفتگی عضلات و یا آسیب‌هایی جزئی بازگردد، شما معمولاً قادر خواهید بود در منزل و با کمک درمان‌های خانگی این مشکل را برطرف کنید. اما در صورتی که درمان‌های خانگی در طول چند روز نخست جوابگو نباشد، باید به پزشک مراجعه شود تا درمان‌های موردنیاز توسط پزشک اعمال شود. مؤثرترین روش درمانی که امروزه برای درمان دردهای شدید در ناحیه پا مورد استفاده قرار می‌گیرد درمان با استفاده از انواع تزریق‌ها (تزریق اوزون و تزریق پی آر پی) می‌باشد.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده ارائه‌ی تمامی خدمات درزمینهٔ ی درمان درد پا با استفاده از روش‌های تزریق و امکانات به شما عزیزان می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس  - 02188866629 - 02188866639

دلایل درد پا

برخی از مشکلات پزشکی بر روی بافت نرم (مانند لیگامان و تاندون‌ها) و مفاصل پا می‌تواند منجر به درد پا شود، شامل:

پلانتار فاسیا التهاب بافت در طول پاشنه پا است و علت رایج درد در اولین گام‌ها در صبح است.

تاندون آشیل، درد در تاندونی است که از عضله ساق به پاشنه کشیده می‌شود.

آرتریت روماتوئید که می‌تواند مفاصل پا و مچ پا را خشک کند.

بارداری، با ایجاد تغییرات هورمونی و وزن اضافی بر روی بافت نرم پاها، به‌خصوص توپ‌ها و پاشنه پا، تأثیر می‌گذارد و باعث تورم و درد می‌شود.

فتق دیسک کمر هنگامی رخ می‌دهد که هسته داخلی دیسک از هسته بیرونی آن عبور می‌کند یا از بین می‌رود.این فرایند باعث ایجاد فشار روی ریشه عصب می‌شود که ممکن است درد را از طریق عصب سیاتیک به پا منتقل کند. علائم متفاوت است و به محل فتق دیسک بستگی دارد.

این مشکل در قسمت پایین کمر به ریشه‌های عصبی ستون فقرات فشار می‌آورد که ممکن است منجر به علائم درد زانو ازجمله ضعف، بی‌حسی و احساس سوزش در پا شود.درمان‌های مرتبط با درد پا اساساً شامل اقدامات غير جراحی برای رفع تنگی ستون فقرات در قسمت پایین کمر است. جراحیبه‌ندرت گزینه‌ی ضروری می‌شود.

این مشکل در قسمت پایین کمر باعث لیز خوردگی مهره بر روی مهره کناری می‌شود و به‌این‌ترتیب ستون فقرات را به خطر می‌اندازد و به‌طور بالقوه منجر به تحت‌فشار قرار گرفتن شدید عصب می‌شود که می‌تواند درد را به پایین ساق پا و پا برساند.درمان اسپوندیلولیستیس ممکن است شامل روش‌های غیر جراحی یا جراحی باشد.

نشانه‌های رایج درد پا

دشواری در راه رفتن روی نوک انگشتان

درد ریشه عصب ستون فقرات ممکن است زمانی ایجاد شود که عصب سیاتیک تحت تأثیر قرار گیرد. نشانه‌های معمول درد کف پا اغلب ضعف در عضله گاستونمیوس است که راه رفتن روی نوک انگشتان، بلند کردن پاشنه از روی زمین و حتی فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن یا رانندگی را سخت‌تر می‌کند.

سنگینی یا ضعف پا

این مشکل اغلب ناشی از ریشه عصب ستون فقرات در قسمت پایین کمر است که باعث می‌شود خم کردن مچ پا و بالا آوردن جلوی پا دشوار شود.سنگینی و افتادگی پا به علت مشکل ریشه عصبمعمولاً باعث ایجاد درد نیز می‌شود که تا ساق و روی پا و سپس انگشت شست پا کشیده می‌شود.

توانایی محدود در بلند کردن پا

این علامت خاص باعث ناتوانی در بالا آوردن پا می‌شود و ممکن است با بی‌حسی در پا همراه باشد.این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یکی از ریشه‌های عصبی ستون فقرات در پایین کمر عصب سیاتیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان پا درد

درمان‌های خانگی پا درد

آب سرد و گرم

گرم و سرد کردن پا می‌تواند در درمان درد پا مؤثر باشد.گرم کردن باعث افزایش جریان خون و درمان سرد باعث کاهش التهاب می‌شود.

• یک سطل را با آب سرد و دیگری را با آب گرم پرکنید.روی صندلی راحتی بنشینید، پای خود را در آب گرم به مدت سه دقیقه بشویید و سپس با آب سرد به مدت حداقل 10 ثانیه تا یک دقیقه نگه‌دارید. تمام فرایند را دو یا سه بار تکرار کنید.
  • گزینه دیگر این است که یک پک حرارتی و یک بسته یخ به‌طور متناوب به مدت 10 دقیقه برای کاهش درد استفاده کنید.

یخ

• یخ درمانی یک‌راه خوب برای کاهش درد و تورم روی پا است.مقدار کمی یخ خردشده را در یک کیسه پلاستیکی کوچک قرار دهید و از آن برای ماساژ منطقه آسیب‌دیده در یک حرکت دایره‌ای استفاده کنید.شما همچنین می‌توانید یک کیسه سبزیجات یخ‌زده را در یک حوله نازک بپیچید و استفاده کنید.
  • دمای سرد به‌طور موقت، انتهای عصب را در ناحیه دردناک خنثی می‌کند و به شما کمک می‌کند. تورم نیز کاهش می‌یابد. از یک بسته یخ برای بیش از 10 دقیقه در یک‌زمان استفاده نکنید؛ استفاده طولانی‌مدت می‌تواند به پوست و اعصاب آسیب برساند.

درمان درد پا با دارو و پماد

مسکن‌هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن ممکن است کمک کند و اگر شما به آن نیاز دارید، باید از آن‌ها استفاده کنید.مهم است که شما آن‌ها را به‌طور منظم و با دوز توصیه‌شده مصرف کنید تا به کنترل درد کمک کند و به شما امکان انجام ادامه‌ی تمرینات را بدهد.منتظر نمانید تا قبل از مصرف داروهای مسکن درد شدید شود. شما همچنین می‌توانید پماد ضدالتهاب را مستقیماً بر روی ناحیه دردناک قرار دهید.اگر حامله هستید یا آسم، سوءهاضمه یا زخم دارید نباید ایبوپروفن یا آسپرین مصرف کنید مگر اینکه با پزشک یا داروساز صحبت کرده باشید.داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، بنابراین شما باید برچسب را به‌دقت بخوانید و در صورت هرگونه سؤال، با داروساز خود مشورت کنید.پزشک یا متخصص فیزیوتراپیست می‌تواند به شما تزریق استروئیدی بدهد تا تورم کاهش یابد اما توصیه می‌شود ابتدا سعی کنید سایر روش‌ها را انجام دهید.

فیزیوتراپی جهت درمان درد پا

اگر درد پای شما روی فعالیت شما تأثیر می‌گذارد و همچنان ادامه دارد از پزشک خود در مورد ارجاع به یک فیزیوتراپ یا متخصص بپرسید.آن‌ها می‌توانند به شما در کنترل درد و بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری کمک کنند.آن‌ها همچنین می‌توانند انواع درمان‌ها را ارائه دهند، به شما در درک مشکل پ کمک کنند و شما را به فعالیت‌های عادی بازگردانند.

لیزر درمانی برای درد پا

لیزر درمانی برای درد پا، یک فرآیند بدون درد و غیرتهاجمی است که از نور متمرکز برای جذب جریان خون به پاشنه، تاندون و اعصاب، بسته به منطقه درد، استفاده می‌کند. لیزر به داخل بافت‌های نرم نفوذ می‌کند، اکسیژن و مواد مغذی جدیدی را به وجود می‌آورد که موجب فرآیند طبیعی بدن شما می‌شوند.همچنین التهاب و درد را کاهش می‌دهد.معمولاً فرایند درمان حدود پنج دقیقه طول می‌کشد.ممکن است چند هفته یا چند ماه از چندین درمان استفاده شود تا احساس تسکین ایجاد شود.

تزریق

تزریق جهت درمان درد پا

اوزون تراپی

اوزون تراپی شکلی از پزشکی ترمیمی است و به‌منظور ترمیم و بازسازی مفاصل ضعیف، رباط‌ها، تاندون‌ها برای تسکین درد استفاده می‌شود.

تزریق کورتیزون (تزریق استروئید)

بیماران مبتلابه فاستسیت پایدار که درد متوسط ​​تا شدید دارند و به درمان پاسخ نداده‌اند ممکن است توصیه شود که یک تزریق کورتیزون داشته باشند. این استروئید باعث کاهش یا کاهش درد التهابی می‌شود، اما ممکن است به‌طورکلی دژنراتیو بر لایه محافظ چربی در انتهای پایه تأثیر بگذارد. یک پزشک ممکن است از راهنمایی جهت تصویربرداری استفاده کند تا مطمئن شود تزریق استروئید در محل صحیح پا قرار دارد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) با استفاده از پلاکت‌های خون بیمار به‌منظور تشویق بهبودی در بافت آسیب‌دیده است.تزریق پی آر پی ممکن است یک درمان مطمئن و مؤثر برای بعضی از افراد مبتلابه فاسیا پلانتار باشد.

تزریق سلول‌های بنیادی

بسیاری از محققان معتقدند که سلول‌های بنیادی می‌توانند برای ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب‌دیده مانند بافت فاسیا پلاستار آسیب‌دیده استفاده شوند.پزشکان معمولاً سلول‌های بنیادی جمع‌آوری‌شده از خون بیمار، مغز استخوان یا چربی بدن را استفاده می‌کنند.

پرولوتراپی

در درمان پرولتراپی از یک بی‌حس‌کننده موضعی و یک عامل تحریک‌کننده، معمولاً دکستروز (یک نوع گلوکز) استفاده وباعث ایجاد التهاب می‌شود.برخی از کارشناسان معتقدند التهاب باعث ایجاد بافت همبند (کلاژن) می‌شود که به‌نوبه خود کمک می‌کند تا تاندون‌ها و رباط‌ها را بهبود بخشد و درنهایت باعث کاهش درد شود.

تزریق بوتاکس

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس ممکن است یک روش مطمئن و مؤثر برای کاهش درد و التهاب فاسیا پلانتار باشد.

تزریق مایع آمنیوتیک

حداقل یک مطالعه پیشنهاد کرده است که تزریق حاوی مواد مایع آمنیوتیک و غشای نوزاد تازه متولدشده ممکن است برای درمان فاسیا پلانتار استفاده شود. این درمان معمول نیست، اما طرفداران آن توصیه می‌کنند که تزریق‌ها دارای اثرات ضدالتهابی است که باعث بهبودی و کاهش زخم می‌شود.

جراحی جهت درمان درد پا

اگر پا آسیب ببیند یا آرتروز در انگشتان پا و سایر مفاصل باعث درد پایدار شود و راه رفتن را دچار اختلال کند و باعث شود پوشیدن کفش‌ها مشکل‌ساز باشد، جراحی ممکن است یک گزینه یا ضرورت باشد.

درمان پا درد با چند ورزش ساده

بالا بردن پاشنه

درمان پا درد با ورزش بالا بردن پاشنه

عضلات و رباط‌های ساق در نزدیکی پاشنه برای سلامت پاهای شما بسیار مهم هستند.روی پله‌ای بایستید به شکلی که پاشنه‌ها آویزان باشند.سپس پاشنه‌های خود را بالا ببرید و پایین بیاورید.دو یا سه بار در هفته برای 10  بار تکرار کنید.

کشش قوس

درمان پا درد با ورزش کشش قوس

این تمرین می‌تواند حرکات پا را افزایش دهد و همچنین می‌تواند با درد قوس‌های پا مقابله کند.ساده‌ترین راه برای انجام این تمرین، نشستن روی صندلی است و یکی از پای خود را بر روی زانو قرار دهید.انگشتان پا را بگیرید و به‌آرامی بالا و پایین ببرید.این حرکت، تاندون و بافت ماهیچه را،که پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند، گسترش می‌دهد.سعی کنید این موقعیت را برای 10 ثانیه نگه دارید و 10 بار در هر پا تکرار کنید.

ورزش پا با توپ تنیس

درمان پا درد با ورزش پا با توپ تنیس

توپ تنیس یک ابزار عالی برای ماساژ پا است.توپ را کمی پایین فشار دهید و توپ را بچرخانید.برای حدود یک دقیقه قبل از تعویض پاها آن را انجام دهید.این یک‌راه عالی برای بهبود گردش خون است!

کشش انگشت پا

درمان پا درد با ورزش کشش انگشت پا

احتمالاً به عضلات انگشت پای خود فکر نمی‌کنید، اما آن‌ها باید فعال شوند و عشق را دریافت کنند.این عضلات نقش مهمی را ایفا می‌کنند، ازآنجایی‌که عضلات قوی انگشتان پا تعادل و انعطاف‌پذیری در پا را افزایش می‌دهند.یک نوار لاستیکی قوی را در اطراف انگشتان خود قرار دهید و سعی کنید آن‌ها را از هم جدا کنید.باند لاستیکی باید مقاومت داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که باند لاستیکی مناسب داشته باشید.انگشتان پا را برای پنج ثانیه تکان دهید و 10 بار در هر پا تکرار کنید.

انگشت پا

درمان پا درد با چند ورزش ساده5

شما می‌توانید این تمرین چالش‌برانگیز را نشسته و ایستاده انجام دهید.با قرار دادن یک حوله کوچک روی زمین در مقابل خود شروع کنید.با استفاده از انگشتان پا حوله را بگیرید و سپس سعی کنید حوله را به سمت شما بکشید.شما همچنین می‌توانید سعی کنید تاس، تیله و یا مانند آن را با انگشتان پا بگیرید. 4 تا 5 بار برای هر پا تکرار کنید.

درمان با طب سنتی

سرکه

سرکه در درمان‌های مختلف استفاده می‌شود و با کاهش التهاب می‌تواند به رفع درد پا ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمک کند.

• یک وان را با آب گرم پرکنید.دو قاشق سرکه را در آن اضافه کنید.شما همچنین می‌توانید نمک دریایی یا نمک اپسوم را در آن مخلوط کنید.اگر هیچ‌کدام از این‌ها را ندارید، فقط از نمک معمولی استفاده کنید.پای خود را در حدود 20 دقیقه در آن نگه دارید.
  • مخلوطی از مقادیر مشابه سرکه و آب را در دو ظروف قرار دهید.از آب سرد در یک ظرف و آب گرم در ظرف دیگر استفاده کنید.یک حوله را در مخلوط گرم فرو ببرید، آب اضافی حوله را بگیرید و سپس آن را در اطراف پا بپیچید و پنج دقیقه صبر کنید. همین کار را با استفاده از مخلوط سرد انجام دهید.کل پروسه را حداقل سه یا چهار بار در روز تکرار کنید.

گل میخک

روغن گل میخک با افزایش گردش خون در درمان سردرد، درد مفاصل، پای ورزشکاران، قارچ ناخن و نیز درد پا بسیار مؤثر است.

• برای تسکین سریع درد پا ،را با روغن گل میخک به‌آرامی ماساژ دهید.ماساژ جریان خون را تحریک و ماهیچه‌های شما را آرام می‌کند.شما می‌توانید چندین بار در روز پاها و پاشنه‌های خود را با روغن گل میخک ماساژ دهید.
  • اگر پوست حساس یا زخم دارید، سه قطره روغن گل میخک را با یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون خالص یا روغن نارگیل ترکیب کنید و سپس پا را با آن ماساژ دهید.

فلفل کاین

فلفلکاینیک منبع غنی از کپسایسین است که برای از بین بردن درد عضلات، آرتروز، فشار عضلانی، کمردرد و حتی درد پا شناخته‌شده است.

• اگر پاهایتان در هنگام سرد شدن دچار درد می‌شوند قبل از پوشیدن جوراب کمی فلفل کاین در جوراب‌ها قرار دهید.این کمک خواهد کرد تا پای خود را گرم نگه دارید.
  • درمان دیگر این است که نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل کاین را به نصف سطل آب گرم اضافه کنید و پای خود را چند دقیقه در آن قرار دهید.این کار اثر تسکین‌دهنده دارد و درد شما را تسکین می‌دهد.