سوزش و گزگز زانو ناشی از بیماری های متابولیک و آسیب های عصبی

گزگز زانو

سوزش و گزگز زانو مانند سوزن سوزن شدن یا بی حسی روی پوست احساس می‌شود. سوزش و گزگز زمانی احساس می‌شود که خون به اعصاب نرسد. این حالت معمولا زمانی ایجاد می‌شود که فرد روی بخشی از بدن خود نشسته یا بخوابد. این احساس سوزش و گزگز فقط چند دقیقه طول می‌کشد. احساس سوزش و گزگز اغلب در دست‌ها، بازوها، ساق پاها و کف پاها ایجاد می‌شود. معمولا هنگامی که وزن از روی آن قسمت بدن برداشته شده و خون به اعصاب برسد، این احساس از بین می‌رود.

سوزش زانو در اثر اختلالات یا بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شود. معمولا وجود درد در هر قسمت از بدن نشان دهنده‌ی وجود مشکل در بدن و نیاز به توجه بیشتر می‌باشد. زانو مفصلی است که پا را به ران متصل می‌کند. به مرور زمان مفاصل زانو تحلیل رفته و باعث درد می‌شوند. سوزش زانو فقط در اثر وارد شدن ضربه به زانو وجود نمی‌آید، بلکه ممکن است ناشی از آسیب دیدگی اعصاب باشد. این مشکل اصطلاحا پارستزی یا احساس گزگز و مورمور نامیده می‌شود. وجود بیماری‌های متابولیک همچون دیابت و حتی سوء مصرف الکل نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزش در زانو شود. این حالت نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود.

احساس سوزش و گزگز پاها احساسی است که ممکن است با بی حسی پاها نیز در ارتباط باشد. علت ایجاد احساس سوزش و گزگز این است که پس از وارد شدن یک آسیب، اعصاب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ممکن است احساس سوزش و گزگز در اثر آسیب ناشی از التهاب یا تورم اعصاب پوستی و یا در اثر آسیب ستون فقرات کمری و به خطر افتادن اعصاب آن قسمت ایجاد شود. اولین نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که احساس گزگز و سوزش فقط یک علامت است که می‌گوید فشاری به یک عصب وارد شده است. احساس سوزش به خودی خود یک بیماری نیست بلکه یکی از علائم بیماری است. احساس گزگز و سوزش در اصطلاح پزشکی پاراستزی نامیده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنید و با ما در ارتباط باشید

ما

سوزش و گزگز در زانو

آسیب زانو

تقریبا تمام افراد، پیر یا جوان، سوزش و گزگز زانو را تجربه کرده‌اند. این تجربه ممکن است بعد از یک پیاده روی طولانی، دویدن تند، یا بلند کردن جسمی سنگین بوده باشد. درد زانو خود را به روش‌های مختلف نشان می‌دهد که از ایجاد صداهای مختصر در هنگام خم شدن پا تا تورم، مانند زمانی که در هنگام خم شدن و سپس ایستادن عضلات کشیده می‌شوند، متغیر است. اما دردی که به صورت سوزش و گزگز در زانو ایجاد می‌شود برای بسیاری از بیماران ناراحت کننده است. بسته به آستانه درد بیمار، ممکن است احساس سوزش و گزگز نادیده گرفته شده یا واقعا آزار دهنده باشد. اما این احساس سوزش و گزگز را هرگز نباید نادیده گرفت، مخصوصا اگر مدتی ادامه یابد. ممکن است سوزش و گزگز نشانه‌ی وجود یک مشکل جدی، یا پارستزی، باشد. افراد مبتلا به پارستزی باید تحت نظر باشند زیرا این یکی از علائم فشار به اعصاب است.

علت سوزش و گزگز زانو

سوزش زانو

فشار عصبی در قسمت‌هایی از بدن ایجاد می‌شود که مکررا در حال انجام حرکات تکراری هستند. همچنین، احساس سوزش زمانی به وجود می‌آید که بخشی از بدن مدتی طولاتی در یک حالت بماند. زانوها دائما در حال انجام حرکاتی مانند دویدن، پریدن و بالا رفتن هستند. زمانی که فرد خم شده و به حالت چمباتمه نشسته و سپس در همان حالت می‌ماند نیز از زانوها استفاده می‌شود.

فشار به اعصاب کمر

یکی از رایج‌ترین علل سوزش و بی حسی (و حتی ضعف و درد) در پا، فشار به اعصاب کمر است. ممکن است مادربزرگ‌ها آن را سیاتیک بنامند اما ما آن را رادیکولوپاتی کمر می‌نامیم. رادیکولوپاتی کمر با احساس سوزش و درد که در پاها خود را نشان می‌دهد مرتبط است. اینکه بی حسی و سوزش به کدام قسمت رفته و کجا خود را نشان دهد به اینکه کدام عصب تحت فشار قرار گرفته بستگی دارد.

برای مثال، بیرون زدگی دیسک پایین مهره‌های کمر (L5/S1) معمولا باعث آسیب به عصب S1 شده و باعث درد یا بی حسی در باسن‌ها، پشت پا و ساق پا می‌شود و حتی ممکن است این درد به پایین یا قسمت بیرونی پا نیز منتقل شود. اگر عصب دیگری تحت فشار قرار گرفته و آسیب ببیند، باعث درد و بی حسی قسمتی دیگر، مثلا دیسک مهره‌ای بالاتر (L4/5) می‌شود. در اینجا بیرون زدگی دیسک باعث آسیب عصب L5 و ایجاد درد در اطرف و جلوی ساق پا تا انگشتِ بزرگ پا می‌شود. دردِ ناشی از تحتِ فشار قرارگیری عصب در موارد زیر ایجاد می‌شود:

• در هنگام نشستن
  • زمانی که پاها روبروی فرد دراز است
  • زمانی که باسن خم شده است
  • گاهی در هنگام سرفه یا عطسه (مانور والسالوا)

ساکروایلئیت

ساکروایلئیت در اثر التهاب مفصل ساکروایلیاک ایجاد شده و معمولا منجر به درد، سوزش، و بی حسی پا می‌شود. بی ثباتی مفصل SI علاوه بر افزایش التهاب، باعث ایجاد علائمی شبیه به علائم بیرون زدگی دیسک می‌شود. اغلب وقتی که مفصل SI درمان شود، درد پا نیز بهبود می‌یابد.

فشار به اعصاب قسمت بیرونی کمر

یکی از دیگر علل پا درد، فشار به قسمت بیرونی ستون فقرات است. برای مثال، آسیب به اعصاب اطراف مفصل زانو باعث سوزش و بی حسی پایین پا می‌شود. وجود فتق، ‌مانند فتق فمورال (یا فتق رانی) در کشاله ران نیز باعث بی حسی یا سوزش قسمت جلوی ران تا زانو می‌شود. حتی آرتروز مفصل لگن نیز باعث ایجاد درد از کشاله ران تا زانو می‌شود.

دیگر علل سوزش و گزگز

• ژنتیک: برخی از افراد از هنگام تولد با مشکل زانو متولد شده‌اند، بدین معنی که اندازه‌ی تونل اعصاب در این افراد کوچک‌تر از دیگران است و این مشکل با افزایش سن تشدید می‌شود.
  • آسیب‌های قبلی: افرادی که زانوی آنها همیشه در معرض فشار، کشیدگی و پارگی قرار دارد بیشتر در معرض فشار به اعصاب زانو قرار هستند. به عنوان مثال، زانوی ورزشکاران در حین ورزش بیشتر آسیب می‌بیند و این آسیب‌ها در نهایت باعث فشار به اعصاب می‌شوند.
  • بیماری‌های ژنتیکی و متابولیک: برخی از بیماری‌ها هستند که نه تنها با فشار به اعصاب خود را نشان می‌دهند بلکه درد را نیز تشدید می‌کنند. این بیماری‌ها شامل دیابت، رماتیسم مفصلی، کم کاری تیروئید، و آکرومگالی (رشد بیش از حد بدن) می‌باشد.
  • درد طرفین زانو: درد طرفین زانو دردی است که برخلاف آسیب‌های حاد مفصل و رباط زانو، به طور تدریجی در قسمت‌های بیرونی زانو ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت ایجاد درد در قسمت بیرونی زانو، سندروم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال و آسیب‌های وارده به زردپی جانبی می‌باشد.
  • ناراحتی سیاتیک: ناراحتی سیاتیک در پشت زانو نشانه‌ی آسیب به عصب سیاتیک است. عصب سیاتیک یک عصب اصلی است که از پایین ستون فقرات به پایین و تا پایین پشت ران کشیده می‌شود. معمولا هرگونه احساس سوزش یا بی حسی در پشت زانو در اثر آسیب به اعصاب کمر می‌باشد. درد ناشی از سیاتیک ممکن است به پایین و تا انگشتان پا نیز برود. در اکثر موارد سیاتیک با کمی مراقبت در خانه و فیزیوتراپی برطرف می‌شود اما معمولا دوباره برمی‌گردد.

در اکثر مواقع، با تعیین محل درد در پا می‌توان علت ایجاد درد، سوزش و بی حسی را تشخیص داد. معاینه جسمی، بررسی رفلاکس‌ها، کشش عصب، و محدوده‌ی حرکات مفصل نیز در تشخیص علت درد به پزشک کمک می‌کنند. گاهی برای تشخیص دقیق‌تر به انجام ام آر آی و تهیه‌ی عکس‌های رادیوگرافی نیاز است. زمانی که بیماری تشخیص داده شد، از روش‌های غیر جراحی مناسب، و گاهی از جراحی، برای درمان استفاده می‌شود. خبر خوب این است که بیش از 90% از بیماران مبتلا به این مشکل بدون جراحی درمان می‌شوند.

علائم سوزش در زانو چیست؟

سوزش زانو

در اینجا لیستی از رایج‌ترین علائم پارستزی آمده است. گاهی علائم دیگری نیز ممکن است با این احساس سوزش و گزگز همراه باشند.

این علائم عبارتند از:

• بی حسی،
  • احساس گرما/سرما،
  • احساس سوزن سوزن شدن،
  • درد شدید،
  • ضعف،
  • تغییر رنگ پوست.

موارد ذکر شده فقط تعدادی از علائمی بود که افراد برای توصیف احساس سوزش و گزگز به کار می‌برند. آگاهی از علت اصلی ایجاد سوزش و گزگز در محل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روش های درمان سوزش و گزگز در زانو

درمان سوزش زانو

معمولا استراحت، به همراه استفاده از کیسه گرم یا سرد روش مناسبی برای توانبخشی زانو است. زمانی که سوزش و گزگز کاهش یافته و به سطح قابل کنترل رسید، بیمار می‌تواند انجام حرکات ورزشی تقویت کننده را شروع کند تا نه تنها زانو قوی‌تر شود، بلکه عضلات اطراف زانو نیز قوی‌ شده و فشار وارده به زانو را کاهش دهند. بهترین روش برای درمان فشار وارده به اعصاب و کاهش علائم، توجه به علائم و یافتن یک علت مشخص برای این مشکل است. پزشک برای بیمار تهیه عکس‌های رادیوگرافی (برای اطمینان از عدم شکستگی استخوان)، اولتراسوند، ام آر آی و آزمایش‌های خون تجویز می‌کند. معمولا اگر زانو درد در اثر فشار ناشی از یک بیماری دیگر به زانو ایجاد شده باشد، درد آن با داروهای ضد التهابی درمان نمی‌شود.

درمان سوزش زانو و گزگز به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر سوزش و گزگز در اثر سندرم تونل کارپال ایجاد شده باشد، برای کاهش علائم باید سندرم تونل کارپال بهبود یافته و از اسپلینت، بریس، و استراحت مچ دست نیز استفاده شود. اگر سوزش و گزگز در اثر فتق یا بیرون زدگی دیسک‌ها به وجود آمده باشد می‌توان از فیزیوتراپی نیز برای درمان استفاده کرد. گاهی اوقات برای کاهش سوزش و گزگز به جراحی نیاز است. اگر سوزش و گزگز در اثر نوروپاتی حاصل از دیابت ایجاد شده باشد، بهترین روش برای رفع آن، کنترل قند خون است. برای رهایی از سوزش و گزگز، دوری از مصرف الکل نیز ضروری است.

درمان‌های خانگی دردهای اعصاب

درمان‌های خانگی می‌توانند به کنترل بهتر و ادامه زندگی با دردهای بدون دلیل اعصاب کمک کنند.

•  ورزش کنید و تحرک داشته باشید. ورزش کردن به مرور زمان باعث گشادی عروق خونی پاها، تغذیه‌ی بهتر اعصاب آسیب دیده و در نتیجه بهبود آنها می‌شود. ورزش را با یک پیاده روی روزانه شروع کرده و به تدریج مسافت و سرعت خود را افزایش دهید.
  • از پاهای خود بیشتر مراقبت کنید. اگر درد عصبی در پا دارید، هر روز پاهای خود را معاینه کرده، از کفش‌های راحت استفاده کنید و به طور منظم به پزشک متخصص پا مراجعه کنید.
  • خواب کافی داشته باشید. اگر درد عصبی داشته باشید، شب‌ها نمی‌توانید به خوبی بخوابید. با کاهش مصرف قهوه در بعد از ظهرها، سر ساعت به رختخواب رفتن، و اختصاص دادن اتاق خواب صرفا به خواب، می‌توانید به داشتن خواب بهتر کمک کنید.
  • رابطه‌ی بین ذهن و بدن خود را کشف کنید. از یک پزشک یا دوست مورد اعتماد بخواهید یک پزشک متخصص و قابل اعتماد در تصویرسازی هدایت شده، مدیتیشن، بیوفیدبک (بازخوراند زیستی)، یا هیپنوتیزم را به شما معرفی کند.

درمان با تزریق اوزون

درمان زانو   اوزون نوعی اکسیژن طبیعی و بی خطر است. حدود صد سال است که از اوزون برای درمان استفاده می‌شود. به طور طبیعی اکسیژن دارای دو مولکول O2 چسبیده به یکدیگر است. اوزون در واقع همان O2 به علاوه یک مولکول اکسیژن اضافه است که آن را به O3 تبدیل کرده است. هنگامی که اوزون به زانو یا پای آسیب دیده تزریق می‌شود، تک مولکول اکسیژن از دو مولکول دیگر جدا شده و باعث بالا رفتن سطح اکسیژن معمول و وجود یک اکسیژن اضافی در بافت می‌شود. این ترکیب آنقدر قوی است که باعث می‌شود بدن بلافاصله بازسازی مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌ها را آغاز کند.

درمان با تزریق کورتون

درمان زانو با کورتون

به طور کلی بیماران به یک یا دو دلیل کورتون تزریق می‌کنند: برای درمان بیماری یا برای فراهم آوری اطلاعات به منظور تشخیص دقیق بیماری. تزریق کورتون معمولا التهاب و درد را برای 6 هفته تا 6 ماه کاهش می‌دهد. بسته به وضعیت فرد، بیماری تحت درمان، و مراقبت‌های پس از درمان، ممکن است درد پس از این مدت برگردد، یا برنگردد.