رفع رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر در اثر فشار زیاد با تقویت عضلات شکم

رگ به رگ شدن کمر

درد پایین کمر  یک مشکل سلامتی شناخته شده در جهان می‌باشد. با اینکه وقوع آسیب‌های پایین کمر در ورزشکاران در مقایسه با کارگران صنایع بسیار کمتر است، چنین آسیب‌هایی همچنان در بسیاری از ورزشکاران مشاهده می‌شوند. شایع‌ترین علل درد پایین کمر در ورزشکاران شامل کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات و رباط‌ها است که عمدتاً در ناحیه لومبوساکرال رخ می‌دهد. این آسیب‌ها هم در ورزشکاران حرفه‌ای و هم غیر حرفه‌ای مشاهده می‌شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از کمر درد قوی نگه داشتن عضلات کمر می‌باشد. برای کمک به محافظت از کمر و جلوگیری از کمر درد موارد زیر را رعایت کنید:

•        ورزش‌های تقویتی و کششی کمر را حداقل دو یه سه بار در هفته انجام دهید.
  •      بدن خود را در هنگام ایستادن و نشستن صاف نگه دارید.
  •       از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اگر قصد بلند کردن وسایل سنگین را دارید، زانوهای خود را خم کنید و کمر خود را صاف نگه دارید. به این ترتیب عضلات پا بیشتر کار را انجام می‌دهند.

فعال بمانید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. در صورتی که وزن سالمی داشته باشید، کمتر دچار رگ به رگ شدن کمر خواهید شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنید و جهت مراجعه حضوری و دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با ما در ارتباط باشید

رگ به رگ شدن کمر به چه معناست؟

رگ به رگ شدن کمر اغلب برای درد پایین کمر استفاده می‌شود اما بدون شواهد آناتومیک یا بافت شناسی است. بسیاری از اطلاعات مربوط به رگ به رگ شدن کمر با توجه به کشیدگی عضلات محیطی بدست می‌آید. در اثر رگ به رگ شدن، عضله در معرض نیروی کششی بیش از حد قرار می‌گیرد که منجر به کشیدگی شدید میوفیبرها شده و متعاقباً باعث پارگی آنها در نزدیکی محل اتصال تاندونی ماهیچه‌ای می‌گردد. درد پایین کمر دومین علامت شایع است که باعث می‌شود بیماران نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. تقریباً ۷۰ درصد بزرگسالان دوره‌هایی از درد پایین کمر را در نتیجه‌ی کار یا بازی کردن تجربه می‌کنند.

علل رگ به رگ شدن کمر

322

ما می‌دانیم که برخی افراد مستعد کشیدگی و رگ به رگ شدن مکرر در پایین کمر خود هستند. با اینکه به راحتی می‌توان درک کرد که بلند کردن اجسام سنگین و حالات نامناسب بدن می‌تواند موجب کمر درد می‌شود،‌ اما درک اینکه چگونه یک حرکت ساده می‌تواند به کمر شما آسیب برساند، دشوارتر است. در واقع تنها با خم شدن به سمت جلو برای برداشتن لیوان چای یا هنگام خم شدن هنگام مسواک زدن دندان‌ها امکان بروز کمر درد وجود دارد. اساساً کنترل ضعیف مفصل موضعی دلیل این مشکل می‌باشد. علت اصلی آن فعالیت ضعیف یا عدم فعالیت عضلات عمقی نگهدارنده‌ی تنه است. این عضلات کوچک هستند اما دقیقاً در مجاورت مفصل قرار دارند تا مانع حرکات لغزشی بیش از حد آن شوند. هنگامی که این عضلات بطور صحیح کار نمی‌کنند، مفصل بیش از حد لغزیده و رباط‌های نگهدارنده‌ی آن دچار کشیدگی می‌گردند که منجر به درد خواهد شد. خوشبختانه پایداری ضعیف تنه را می‌توان به راحتی اصلاح کرد تا مانع کمر درد شد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد یا جهت بررسی نحوه‌ی فعال شدن مناسب تنه‌ی خود با پزشک تماس بگیرید.

عوامل خطر عمده‌ی کمر درد عبارتند از:

•          حرکت ناگهانی
  •       بلند کردن یک جسم سنگین
  •          پیچ خوردن کمر
  •          سرفه یا عطسه کردن
  •          نشستن طولانی مدت در حالت نامناسب

علائم رگ به رگ شدن کمر

علائم رگ به رگ شدن کمر علائم رگ به رگ شدن کمر

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر دارای تصویر بالینی مشابهی هستند. بیمار دچار درد پایین کمر و گرفتگی می‌باشد و این علائم در اثر حرکت افزایش می‌یابند. خم شدن بیشترین مشکل را ایجاد می‌کند زیرا باعث اعمال نیروی کششی روی بافت‌های خلفی پاره شده می‌گردد. در صورتی که کشیدگی یا رگ به رگ شدن در یک طرف پایین کمر متمرکز باشد، خم شدن جانبی به طرف مقابل نیز باعث افزایش درد و گرفتگی می‌شود. هرچند به علت گرفتگی عضلات محافظتی که همراه با کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر رخ می‌دهد، حرکت در هر جهتی می‌تواند محدود شود. دردی که همراه با حرکت است دامنه‌ی حرکتی پایین کمر بیمار را نیز کاهش می‌دهد. کشیدگی و رگ به رگ شدن حاد همراه با التهاب نیز وجود دارد؛ بطور کلی شدت التهاب منعکس کننده‌ی میزان پارگی می‌باشد.

تشخیص رگ به رگ شدن کمر

علائم رگ به رگ شدن کمر

معاینه فیزیکی پایین کمر با استفاده از بالا بردن مستقیم پا (SLR) بصورت فعال و غیر فعال و نیز مقاومت دستی انجام می‌شود؛ در هر مورد، درد موضعی پایین کمر معیاری برای مثبت بودن بودن جواب آزمایش است. SLR فعال کشیدگی را بررسی می‌کند زیرا بافت عضلانی منقبض می‌شود تا در حین حرکت ستون فقرات را ثابت نگه دارد؛ SLR غیر فعال رگ به رگ شدن را بررسی می‌کند زیرا بافت رباطی فاسیال هنگامی که مفاصل حرکت می‌کنند کشیده می‌شود. بنابراین، در صورتی که هر بافتی پاره شده باشد، این فشار باعث بروز درد می‌گردد.

درمان رگ به رگ شدن کمر

درمان‌های متنوعی برای رفع کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر وجود دارد، که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

استراحت مطلق

اولین مرحله در درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر اغلب استراحت مطلق در تخت می‌باشد. استراحت کردن باعث کاهش التهاب و کنترل علائم گرفتگی عضلات می‌گردد که می‌توانند در اثر ایستادن یا نشستن رخ دهند. محققان دریافته‌اند که استراحت در تخت برای مدت زمان طولانی در واقع می‌تواند برای بهبود شما مضر باشد. در حالت ایده‌آل شما باید ظرف یک یا دو روز بعد از آسیب دیدگی کمر شروع به حرکت کنید.

دارو درمانی

داروها در درمان علائم حاد یک آسیب دیدگی مفید هستند.

-         داروهای مسکن: این داروها به منظور کاهش درد استفاده می‌شوند، مانند پاراستامول یا کدئین.

-         داروهای ضد التهابی: این داروها به کنترل التهاب ناشی از آسیب کمک کرده و در کاهش درد موثر هستند. گزینه‌های ضد التهابی بسیاری وجود دارند که پزشک می‌تواند نوع مناسب برای شما را تجویز کند.

-         شل کننده‌های عضلانی: این داروها نیز انواع مختلفی دارند که باید در مورد آنها با پزشک مشورت کنید. این داروها اغلب آرام‌بخش هستند، بنابراین باید با دقت مصرف شوند. برای بیمارانی که دچار علائم قابل ملاحظه‌ی گرفتگی عضله هستند، این داروهای شل کننده‌ی عضله می‌توانند یک بخش بسیار مفید از درمان باشند.

-         بالم یا مرهم رقیق: این پمادها معمولاً با ترکیبات داروها و گیاهان طبیعی تهیه می‌شوند که دارای عوامل شیمیایی تسکین دهنده‌ی درد، ضد التهاب و معطر حرارتی (برای مثال گرم کننده یا خنک کننده) هستند. مرهم‌های رقیق معمولاً بصورت بدون نسخه در دسترس هستند.

هدف از فیزیوتراپی  در مرحله‌ی آسیب تحت حاد کمک به کاهش سریع التهاب، تسریع فرایند بهبودی و جلوگیری از عوارضی مانند خشکی مفصل، سفتی و ضعف عضله است که می‌تواند شما را مستعد آسیب مجدد کند. درمان آسیب تحت حاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روش‌های موضعی

روش‌های موضعی به منظور کمک به کاهش درد و واکنش بهبودی طبیعی بدن از طریق افزایش انرژی (الکتریکی، صوتی، نوری، مغناطیسی، حرارتی) استفاده می‌شوند. این روش‌ها دارای مزایای کوتاه مدت هستند که می‌توانند به انجام زود هنگام تکنیک‌های ماندگارتر مانند ورزش کمک کنند.

نمونه‌هایی از روش‌های موضعی عبارتند از:

•          یخ
  •         گرما
  •         الکتروتراپی
  •         اولتراسوند
  •         لیزر
  •          دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)
  •       تحریک الکتریکی
  •         درمان با میدان مغناطیسی

تکنیک‌های حرکت مفصل

سفتی مفصل یکی از عوارضی است که هم مرتبط با آسیب مفصل و هم آسیب عضله، تاندون و رباط مجاور می‌باشد. متخصص فیزیوتراپی در بازیابی حرکت کامل مفصل از طریق تکنیک‌های متنوع دستی مهارت کافی را دارد. بعد از یک ارزیابی کامل، متخصص فیزیوتراپی تکنیک‌هایی که برای شما مناسب است را مورد بحث قرار می‌دهد. در نهایت بی‌‌خطرترین،‌ سریع‌ترین و موثرترین راه حل برای شما ارائه می‌گردد. هرگونه عوامل خطر یا نگرانی‌های شما قبل از اجرای تکنیک بررسی می‌شوند.

نمونه‌هایی از تکنیک‌های مورد استفاده برای مفصل عبارتند از:

•        حرکت دادن مفصل (مانند تکنیک میتلند و مولیگان)
  •          تمرینات حرکتی (مانند تمرینات مک‌کنزی)
  •          تکنیک‌های با حداقل انرژی (جابه‌جایی فعال مفصل از طریق فعال سازی بسیار ملایم عضله)
  •          تکنیک‌های ترکشن و دیسترکشن
  •         کار با دست روی مفصل (فشارهای با سرعت بالا- به ندرت توصیه می‌شود. در صورتی که این روش توصیه شود هرگونه عوامل خطر مورد بحث قرار گرفته و رضایت شما برای انجام آن جلب می‌شود.)

نوارها و بریس‌های محافظتی

نوارها و بریس

محدود کردن یا محافظت از محل آسیب در مرحله‌ی تحت حاد اغلب به منظور اطمینان از اینکه فرایند ترمیم بافت در حالت مطلوب باشد، توصیه می‌شود. برای دریافت توصیه‌های متناسب با شرایط خود باید با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

دستگاه TENS وEMS

3211

دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) اعصاب شما را از طریق یک جریان الکتریکی روی پوست تحریک می‌کند.  دستگاه TENS یک دستگاه الکترونیکی پزشکی است. این دستگاه می‌تواند باعث تسکین کوتاه مدت درد شود. استفاده از این دستگاه باید به عنوان بخشی از برنامه‌ی کنترل درد تحت هدایت پزشک باشد. پزشک شما باید همواره قبل از استفاده از دستگاه TENS در جریان قرار بگیرد.

ورزش‌هایی که در زمان رگ به رگ شدن کمر نباید انجام دهید

ورزش

•          دویدن
  •          ورزش‌های تماسی
  •         ورزش‌های راکتی
  •         گلف
  •        وزنه برداری
  •          بلند کردن پا هنگام دراز کشیدن روی شکم
  •         دراز نشست

تاثیر ورزش بر کاهش درد ناشی از کشیدگی عضلات کمر

ورزش

از طریق ورزش می‌توانید:

•       حالت بدن خود را اصلاح کنید.
  •          کمر و شکم خود را تقویت کرده و انعطاف پذیری خود را افزایش دهید.
  •          وزن خود را کاهش دهید.
  •         از افتادن جلوگیری کنید.

یک برنامه‌ی ورزشی کامل باید شامل فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی،‌ شنا یا کار با دوچرخه ثابت باشد. همچنین تمرینات تقویتی و کششی را نیز باید در آن گنجاند. دستورالعمل‌های پزشک یا متخصص فیزیوتراپی خود را رعایت کنید. ابتدا تمرینات قلبی عروقی سبک را انجام دهید. پیاده‌روی، کار با یک دوچرخه ثابت و شنا نمونه‌های عالی هستند. این فعالیت‌های هوازی می‌توانند به بهبود جریان خون در کمر و تسریع بهبودی کمک کنند. آنها همچنین عضلات شکم و کمر را تقویت می‌کنند. تمرینات کششی و تقویتی در بلند مدت مهم هستند. به خاطر داشته باشید که شروع زود هنگام این ورزش‌ها بلافاصله بعد از آسیب می‌تواند درد شما را بدتر کند. تقویت عضلات شکم می‌تواند فشار روی کمر را کاهش دهد. پزشک می‌تواند به تعیین زمان شروع تمرینات کششی و تقویتی و چگونگی انجام آنها به شما کمک کند.

انجام اقداماتی برای جلوگیری از کمر درد در آینده

3217

برای جلوگیری از کمر درد، باید نحوه‌ی بلند کردن اجسام و خم شدن بطور صحیح را یاد بگیرید. این نکات را در نظر داشته باشید:

•         در صورتی که یک جسم بسیار سنگین است، درخواست کمک کنید.
  •         پاهای خود را باز کنید تا تکیه‌گاه وسیع‌تری داشته باشید.
  •        تا حد ممکن در هنگام بلند کردن جسم به آن نزدیک باشید.
  •          زانوهای خود را خم کنید نه کمرتان.
  •         عضلات شکم را در حین بلند کردن یا پایین آوردن اجسام سفت کنید.
  •       جسم را تا حد ممکن به بدن خود نزدیک نگه دارید.
  •          با استفاده از عضلات پای خود بلند شوید.
  •          در حین بلند شدن با جسم، به جلو خم نشوید. سعی کنید کمر خود را صاف نگه دارید.
  •          در حین خم شدن، بلند شدن یا حمل جسم بدن خود را نپیچانید.

اقدامات دیگر برای جلوگیری از کمر درد عبارتند از:

•         از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. در صورتی که باید برای کار خود بایستید، یک چارپایه در کنار پاهای خود قرار دهید و بطور متناوب پاهای خود را روی آن قرار دهید.
  •        کفش‌های پاشنه بلند نپوشید. کفش‌هایی را بپوشید که هنگام راه رفتن کفی‌های آن ضربه را جذب می‌کند.
  •          هنگام نشستن بخصوص در زمان استفاده از کامپیوتر، صندلی‌تان باید پشتی صاف داشته باشد و ارتفاع آن قابل تنظیم باشد، دسته‌دار و قابلیت چرخیدن داشته باشد.
  •        هنگام نشستن یک چارپایه زیر پاهای خود قرار دهید تا زانوهایتان بالاتر از لگن باشند.
  •         در هنگام نشستن یا رانندگی کردن برای مدت زمان طولانی یک بالش کوچک یا حوله‌ی تا شده را در پشت پایین کمر خود قرار دهید.
  •          اگر فواصل زیادی را رانندگی می‌کنید، هر ساعت توقف کرده و راه بروید. بعد از یک سفر طولانی اقدام به بلند کردن اجسام سنگین نکنید.
  •         سیگار را ترک کنید.
  •         وزن خود را کاهش دهید.
  •          ورزش‌هایی را برای تقویت عضلات شکم انجام دهید. این کار باعث تقویت تنه و کاهش خطر آسیب در آینده می‌گردد.
  •          تکنیک‌های آرام شدن را یاد بگیرید. روش‌هایی مانند یوگا، تای چی یا ماساژ را امتحان کنید.