رادیوفرکانسیRF:درمان درد با از بین بردن عصب درد با امواج رادیویی

رادیوفرکانسی

رادیوفرکانسی(یا RF ) درمانی است که برای کاهش درد بکار می‌رود. جریان الکتریکی تولید شده با امواج رادیویی برای گرما دادن به یک ناحیه کوچک از بافت عصب استفاده می‌شود، و در نتیجه سیگنال‌های درد از آن ناحیه خاص را کاهش می‌دهد.

رادیو فرکانسیRF یکی از روش های نوین و کارآمد درمانی برای درد های مفصلی، دیسک و آرتروز است. در این روش با استفاده از گرمای تولید شده از امواج رادیویی مسیر درد مسدود می شود.اکثر بیمارانی که تحت درمان رادیوفرکانسی قرار می‌گیرند، درمان‌های غیرتهاجمی دیگر مانند داروی ضدالتهاب ، درمان دستی یا فیزیوتراپی را امتحان کرده‌اند.روش رادیو فرکانسیRFیکی از روش های درمانی درد اسکلتی عضلانی است که در کلینیک ما  توسط دکتراست.جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما در می توانید با شماره های
- 02188866629 - 02188866639 تماس حاصل فرمایید.

چه مشکلاتی با رادیوفرکانسی درمان می‌شود؟

چه مشکلاتی با رادیوفرکانسی درمان می‌شود

رادیوفرکانسی عمدتاً به بیمارانی که دچار مشکلات گردن، کمر درد ناشی از مفصل فاست مانند آرتروز یا آسیب هستند، پیشنهاد می‌شود. برای این بیماران، رادیوفرکانسی بکار گرفته می‌شود تا عصب‌هایی که مستقیماً به مفاصل فاست می‌رسند را قطع کند. رادیوفرکانسی نیز در بیمارانی با (RSD) دیستروفی رفلکسی سمپاتیک شامل بازوها یا پاها برای قطع منشاء عصب سمپاتیک که به بازو یا پای آسیب دیده می‌رسد، بکار می‌رود. این روش برای عمل لوزه و واریس استفاده می‌شود. رادیوفرکانسی می‌تواند برای برخی مشکلات غیر عادی مانند درد ناشی از دیسک فرسایشی – تخریبی ، اکسیپیتال نورالژی (نوع نادری از سردرد مزمن) و نوع خاصی از درد شکم بکار رود. باید به تزریقات تشخیصی با آزمایشی به خوبی پاسخ داده تا متقاضی مناسبی برای رادیوفرکانسی باشید. اکثر بیمارانی که تحت رادیوفرکانسی قرار می‌گیرند، عمدتاً درمان‌های غیرتهاجمی دیگری را مانند داروهای ضدالتهاب ، درمان دستی یا فیزیوتراپی را امتحان کرده‌اند.

چگونه برای درمان رادیوفرکانسی آماده شویم ؟

باید چند اقدامات احتیاطی را هنگام درمان رادیوفرکانسی بکار بگیرید که عبارتند از :

• شش ساعت قبل از وقت ملاقات غذا نخورید، با این حال، می‌توانید تا دو ساعت قبل از درمان مایعات بخورید.
  • اگر دیابت دارید و انسولین مصرف می‌کنید ، باید دوز انسولین را در روز درمان تنظیم کنید. پزشک مراقبت‌های اولیه در تنظیم آن به شما کمک می‌کند. داروهای دیابت را همراه داشته باشید که بتوانید پس از درمان آن را مصرف کنید.
  • تمام داروهای دیگر خود را با مقدار کمی آب مصرف کنید. تمامی داروها را با خود همراه داشته باشید که بتوانید پس از درمان مصرف کنید. لطفا توجه داشته باشید: هیچ دارویی را بدون مشورت اولیه با پزشک اولیه و ارجاعی خود ادامه ندهید.
  • نیاز دارید که شخصی را با خود به همراه داشته باشید تا پس از درمان شما را به خانه ببرد. نباید حداقل تا 24 ساعت پس از درمان رانندگی کرده یا با ماشین آلات کار کنید.

درمان رادیوفرکانسی چگونه خواهد بود؟

درمان رادیوفرکانسی چگونه خواهد بود

برای ارزیابی با پزشک ملاقات خواهید کرد. اگر رادیوفرکانسی پیشنهاد شود، پزشک روند درمان را با جزئیات برای شما توضیح خواهد دارد، که شامل مشکلات و عوارض جانبی احتمالی است.پزشک همچنین به هر سؤالی که ممکن است داشته باشید ، پاسخ خواهد داد.قبل از درمان یک خط داخل وریدی (IV) ممکن است در یک رگ در بازوی شما قرار داده شود و یک بی‌حسی موضعی و بیهوشی خفیف ممکن است برای کاهش درد در طول رادیوفرکانسی استفاده شود. می‌توانید در طول روند درمان بیدار باشید، تا به ارزیابی مناسب درمان کمک کنید. قبل از آن در مورد موارد خاص با پزشک صحبت کنید.پس از اینکه بی‌حسی موضعی (شما بیدار هستید اما دردی احساس نمی کنید) به شما داده شد، پزشک سوزن کوچکی را به ناحیه‌ای که شما احساس درد دارید، وارد می‌کند. استفاده از اشعه ایکس پزشک را هدایت می‌کند تا سوزن را به ناحیه هدف وارد کند. سپس یک میکروالکترود از طریق این سوزن وارد می‌شود تا روند تحریک را شروع کند.در طول درمان پزشک از شما می‌پرسد که آیا قادر هستید حس سوزن سوزن شدن را احساس کنید. هدف فرآیند تحریک این است که، به پزشک کمک کند تا مشخص کند که آیا الکترود در ناحیه مطلوب درمان قرار دارد.زمانی که جایگذاری سوزن و الکترود تایید شد، یک جریان رادیوفرکانسی از طریق الکترود به بافت اطراف فرستاده می‌شود، که باعث حرارت دیدن بافت می‌شود. در طول زمان حرارت دیدن نباید احساس ناراحتی داشته باشید.

پس از رادیوفرکانسی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پس از رادیوفرکانسی :

• برای اینکه تحت نظارت باشید در اتاق ریکاوری خواهید ماند که پرستار فشار خون و ضربان قلب شما را بررسی می‌کند.
  • روی محل تزریق پانسمان قرار داده می‌شودپرستار به شما مایعات داده و راهنمایی لازم برای ترشحات را با شما بررسی می‌کند
  • شخصی باید شما را به خانه برساند.

چند جلسه رادیوفرکانسی نیاز دارید ؟

اگر اولین جلسه درمان، علائم شما را بطور کامل برطرف نکند، ممکن است پزشک پیشنهاد دهد که درمان ترمیمی یا تکرار دوباره آن پس از دو تا سه هفته انجام شود. چون درمان دائمی وجود ندارد، ممکن است نیاز باشد هنگامی که تاثیر آن از بین رفت، درمان دوباره تکرار شود.

آیا رادیوفرکوئنسی درد دارد؟

لایه‌های ماهیچه و بافت‌های نرم از عصب‌ها محافظت می‌کنند. این درمان شامل وارد کردن یک سوزن اینترودوسر یا سوزن‌هایی است که از طریق پوست و لایه‌های عضلات و بافت‌های نرم وارد می‌شود، از این رو مقداری درد در این مرحله احساس می‌کنید. با این وجود، ما پوست و بافت‌های عمیق را قبل از وارد کردن سوزن اینترودوسر یا سوزن‌ها با استفاده از یک سوزن و ماده بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کنیم.

کاهش درد با درمان رادیو فرکانسی چه مدت دوام دارد؟

مقدار تسکین درد متفاوت است که بستگی به علت و محل درد دارد. کاهش درد با RF می‌تواند از شش تا 12 ماه طول می‌کشد و در برخی موارد، تسکین درد می‌تواند تا سال‌ها طول بکشد. بیش از 70 درصد بیمارانی که با رادیوفرکوئنسی درمان شده‌اند کاهش درد را تجربه کرده‌اند.

آیا درمان رادیوفرکانسی مطمئن است؟

ثابت شده است که رادیوفرکانسی روشی مطمئن و مؤثر برای انواع دردها است. همچنین این روش کاملاً قابل تحمل است، که عوارض مرتبط با آن کم است. خطر کم عفونت و خونریزی در ناحیه تزریق وجود دارد. پزشک می‌تواند درباره خطرات احتمالی با شما صحبت کند.

عوارض جانبی این درمان چیست؟

گرچه رادیوفرکانسی ابلیشن یک روش کم تهاجمی در نظر گرفته می‌شود، اما مانند هر روش دیگر احتمال عوارض جانبی وجود دارد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• عفونت، کبودی، یا خونریزی در محل تزریق
  •  درد خفیف کمر (با درد درمان شده ارتباطی ندارد)
  •  بی‌حسی پا
  •  افزایش موقتی در درد
  •  واکنش حساسیتی به مواد بی‌حسی یا تزریق استروئید (اگر مورد استفاده قرار بگیرد)

تاثیر عوارض جانبی در طول 72 ساعت کاهش یافته و معمولاً خفیف هستند. بیماران می‌توانند از پک سرد و گرم روی کمر استفاده کنند تا درد موقتی و ورم را در ناحیه درمان تسکین دهند.

چه کسانی نباید از رادیوفرکانسی استفاده کنند؟

مانند هر درمان پزشکی ، RF برای هر فردی مناسب نیست. به عنوان مثال رادیوفرکانسی برای افرادی که دارای عفونت فعال هستند یا مشکلات خونریزی دارند، زنان باردار و بیماران دیابتی نوع دو پیشنهاد نمی‌شود. پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا می‌توانید رادیوفرکانسی انجام دهید .

می‌توان فعالیت‌های عادی را پس از درمان شروع کرد؟

پس از انجام رادیوفرکانسی چندین محدودیت دارید که باید در نظر بگیرید:

• تا حداقل 24 ساعت پس از رادیوفرکانسی از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید.
  •  رژیم غذایی خود را می‌توانید دوباره از سر بگیرید
  • تا 24 ساعت پس از درمان از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید
  •  به مدت یک تا دو روز پس از درمان حمام نروید
  • هنگام غروب قبل از رفتن به رختخواب پانسمان خود را باز کنید

چه عوارض جانبی ممکن است پس از رادیوفرکانسی رخ دهد؟

ممکن است عوارض جانبی زیر را پس از RF تجربه کنید:

• بی‌حسی پا: اگر شما دچار بی‌حسی پا هستید، تنها با استفاده از کمک راه بروید. این مشکل تنها چند ساعت طول می‌کشد و به دلیل بی‌حسی موضعی است که در طول درمان به شما داده شده است
  • ناراحتی خفیف در کمر : این مشکل ممکن است هنگامی رخ دهد که بی‌حسی موضعی از بین رفته و معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد. در روز درمان از یخ روی این ناحیه استفاده کنید و اگر ناراحتی ادامه یافت از گرمای مرطوب در روز پس از درمان استفاده کنید. می‌توانید همچنین داروهای مسکن معمولی نیز مصرف کنید

اگر رادیوفرکانسی ابلیشن مؤثر نباشد باید چکار کنیم؟

حتی اگر رادیوفرکانسی ابلیشن برای بیشتر افراد درد را کاهش دهد، در برخی از بیماران بسیار بهتر از دیگران اثربخش خواهد بود. اگر با متخصص درد ماهر کار می‌کنید، آنها یکبلوک شاخه ای را اعمال کرده تا منبع درد شما را هدف قرار دهند. اینکار می‌تواند اطمینان حاصل کند که شما نتیجه بهتری از رادیوفرکانسی ابلیشن دریافت کنید.گرچه دیگران ممکن است تا اندازه‌ای که امیدوار بودند کاهش درد را تجربه نکنند. در این مورد، پزشک درد به شما کمک می‌کند تا گزینه درمانی دیگر را پیدا کنید. این درمان‌ها می‌تواند شامل تزریقات استروئید اپیدورال، یا تحریک نخاعی است که بستگی به علت درد دارد. مدیریت جامع درد به یک اصلاح وابسته نیست، زیرا پزشک می‌داند که بدن بیمار و منبع درد متفاوت است. آنها متعهد هستند که درمان مناسب را برای کاهش درد پیدا کنند.

هشدار درباره درمان رادیوفرکانسی

اگر در محل تزریق درد شدیدی احساس کردید، و قرمزی و ورم در این ناحیه ایجاد شد، یا ضعف پا افزایش یافت از فردی بخواهید تا شما را فوراً به نزدیک‌ترین اورژانس برساند. به کارکنان اورژانس اطلاع دهید که شما به تازگی درمان رادیوفرکانسی انجام دادید. پزشک باید شما را برای خونریزی و عوارض تزریق ارزیابی کند.