درمان کیست بیکر (ورم پشت زانو) به وجود آمده در اثر آسیب دیدگی زانو

کیست-بیکر

کیست بیکر(ورم پشت زانو) یک توده‌ی نرم و پر از مایع است که باعث ایجاد برآمدگی و احساس سفتی درپشت زانو می‌شود. درد زانوی شما هنگامی افزایش می‌یابد که زانوی شما در‌حالت کاملا خم و یا صاف باشد. هم‌چنین، درد ممکن است هنگام انجام فعالیت بدنی بیشتر شود. به کیست بیکر، کیست پشت زانو(پوپلیتئال) نیز گفته می‌شود که بر اثر آسیب‌دیدگی زانو ایجاد می‌شود، مانند التهاب مفصل(آرتریت) یا پارگی غضروف. در هر دو حالت زانوی شما مایعات بیشتری تولید می‌کند که منجر به کیست بیکر می‌شود. اگرچه کیست بیکر موجب تورم می‌شود و ممکن است شما را اذیت کند اما درمان به موقع می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری کند.

کیست بیکر زانو(کیست زانو)با عنوان ورم پشت زانونیز شناخته می‌شود. این کیست به شکل یک توده نرم و پُر از مایع است که در قسمت پشت زانو قرار می‌گیرد. گاهی اوقات این توده با یک لخته خون اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که واقعاً یک لخته خون نیست. کیست بیکر عارضه‌ای است که معمولاً در اثر آسیب‌دیدگی زانو به وجود می‌آید. از جمله روش‌های درمانی که برای بهبود این عارضه وجود دارد می‌توان به این روش‌ها اشاره کرد. درمان های دارویی، جراحی بسته(با کمک انواع تزریق) ازجمله تزریق پی آر پی(PRP) و در مرحله ی آخر در صورت اینکه روش‌های گفته شده سازنده واقع نشود بیمار مجبور به عمل جراحی می‌باشد.

متخصصان ما در کلینیک آماده ارائه خدمات در زمینه‌ی درمان انواع دردهای مفصلی و عضلانی از جمله درمان کیست بیکر با استفاده از روش‌های جراحی بسته (مانند تزریق پی آر پی) و با استفاده ازبهترین امکانات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با 02188866639 و 02188866629 تماس حاصل فرمایید.

علل کیست بیکر

مایع درون مفصلی(مایع سینوویال), مایعی لزج و لغزنده است که به زانو کمک می‌کند تا زانو به نرمی حرکت کند و باعث کاهش اصطکاک بین آنها می‌شود.اما گاهی اوقات زانو بیش از حد مایع مفصلی تولید می‌کند و مایع مفصلی اضافی در پشت زانوی شما تجمع می‌کند و باعث ایجاد بیماری کیست بیکر(ورم پشت زانو) می‌شود. دلایلی که باعث این اتفاق می‌شوند عبارتند‌ از:

•  التهاب مفصل زانو، مانند انواع مختلفی از آرتریت ها(ورم مفصل)
  • آسیب‌های زانو، مانند پارگی غضروف

علائم کیست بیکر

بیماری کیست بیکر ممکن است دردناک نباشد و در برخی موارد ممکن است شخص اصلا متوجه وجود کیست نشود. اما در صورتی که علائم کیست بیکر بروز کنند، شامل موارد زیر می‌شوند:

•  تورم در پشت زانو و گاهی در پا
  • زانو درد
  • سختی و ناتوانی در حرکت زانو این علائم ممکن است پس از فعالیت زیاد و ایستادن طولانی مدت بدتر شوند.

درمان‌های خانگی کیست بیکر

•  مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن, برای کاهش تورم و درد زانو
  • گذاشتن کمپرس یخ روی زانو برای 10 تا 20 دقیقه به منظور کاهش تورم(کیسه‌ی نخود‌‌‌‌‌‌‌ سبز منجمد را در یک حوله بپیچانید و آن را روی محل مورد نظر قرار دهید، هرگز کمپرس یخ را مستقیما روی زانو قرار ندهید).
  • به زانوی خود استراحت دهید.
  • زانوی خود را با استفاده از زانو بند طبی باند پیچی کنید. شما می‌توانید آن را از داروخانه خریداری نمایید.

دارو

پزشک ممکن است داروهای کورتونی( کورتیکواستروئید) مانند کورتیزون را تجویز کند. پزشک این دارو را در مفصل شما تزریق می‌کند. اگرچه تزریق کورتون می‌تواند درد را تسکین دهد اما از بازگشت کیست و ورم پشت زانو جلوگیری نمی‌کند بنابراین مسبب اصلی آن باید درمان شود. به طور کلی اگر کسیت را در نیاورده‌اید، با درمان عامل اصلی آن می‌توانید آن را از‌بین ببرید اما اگر پزشک شما تشخیص دهد که این کیست زانو باعث آسیب رساندن به غضروف می‌شود، باید آن را جراحی کنید. اگر شما آرتریت (التهاب مفصل) دارید ممکن است حتی پس از درمان عامل اصلی، کیست از‌بین نرود. اگر کیست زانو باعث ایجاد درد می‌شود و برای حرکت شما محدودیت ایجاد می‌کند، ممکن است پزشک  برای از‌بین بردن آن عمل جراحی را توصیه کند.

استفاده از واکر

برای جلوگیری از فشار آوردن به زانو می‌توانید از واکر، عصا یا چوب زیر بغل استفاده کنید.

فیزیوتراپی-کیست-بیکر

تمرین‌های منظم و ملایم می‌تواند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند و هم‌چنین باعث بهبود حرکت شما شود. استفاده از عصا و قرار دادن کمپرس یخ روی مفصل می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

تزریق پی آر پی (PRP)

پی-آر-پی-کیست-بیکر

بدن توانایی شگفت انگیزی در درمان خود دارد. هنگامی که بدن آسیب می‌بیند، طی یک روند طبیعی خود را درمان و بافت آسیب دیده را ترمیم می‌کند. بدن  پلاکت‌ها و سایر اجزای موجود در خون را به محل آسیب دیده هدایت می‌کند. در شرایط عادی، این پلاکتها عوامل متعددی را ایجاد می کنند که باعث بهبودی بدن می شوند. پیشرفت‌های روز افزون در پزشکی باعث شده‌ است که پزشکان بتوانند این پلاکت‌ها را جمع‌ آوری و در محل آسیب دیده تزریق کنند. پزشکان با گرفتن مقدار کمی از خون بیمار این کار را انجام می‌دهند. با انجام این روش، توانایی بدن در مقابله کردن با بیماری به طور چشمگیری افزایش می‌یابد، در نتیجه روند بهبودی سریعتر می‌شود.

جراحی برای درمان زانو

جراحی-برای-درمان-زانو

در برخی موارد  کیست بیکر را تخلیه می‌کنند اما ممکن است که برای همیشه از بین نرود زیرا از ماده‌ی ژله‌ای مانند ساخته شده‌اند. از بین بردن ورم پشت زانو به وسیله‌ی عمل جراحی کار آسانی نیست زیرا بر‌خلاف سایر کیست‌ها، آنها در اطراف خود پوشش ندارند. اگر زانوی شما به علت آسیب دیدگی یا داشتن آرتروز(ساییدگی مفصل) به طور قابل توجهی آسیب دیده باشد، زانوی شما نیاز به عمل جراحی دارد. برای این نوع بیماری عمل جراحی آرتروسکوپی(به معنای دیدن داخل مفصل) انجام می‌شود. جراح از وسیله‌ای به نام آرتروسکوپ استفاده می‌کند تا بتواند داخل مفصل را ببیند. هم‌چنین جراح در کنار آرتروسکوپ از ابزار‌های کوچک جراحی, برای ترمیم آسیب ها استفاده می‌کند.

ورزش

بالا آوردن پاها به صورت صاف، برای شروع

بالا-آوردن-پاها-به-صورت-صاف

پای آسیب دیده را به حالت صاف روی زمین بگذارید و پای مخالف را خم کنید. پا را کمی به سمت بیرونی(به سمت پهلو) بچرخانید تا ماهیچه‌ی چهار سر ران فعال شود. ممکن است به علت داشتن کیست نتوانید زانوی خود را کاملا صاف کنید، اما سعی کنید تا حد امکان پاهای خود را صاف نگه دارید.

بالا آوردن پاها به صورت صاف - چرخش پا به سمت پهلو

چرخش-پا-به-سمت-پهلو

پای خود را در موازات با پای خم شده بالا بیاورید. کمر خود را صاف نگه دارید. شکم خود را منقبض کنید. روش دیگر آن این است که همین ورزش برای کیست بیکر را در حالی که انگشتان پا به سمت بالا است انجام دهید. این حرکت را 15 بار انجام دهید، استراحت کنید، 15 بار دیگر هم انجام دهید و سپس پای خود را عوض کنید (هر روز انجام دهید).

ورزش پل با بالا آوردن پا به صورت صاف

ورزش-پل-با-بالا-آوردن-پا

لگن و باسن خود را بالا ببرید و در هوا نگه دارید. مکث کرده و سپس پای خود را دراز کنید و برای 3 تا 5 ثانیه نگه دارید. این کار را با پای مخالف نیز انجام دهید. زمانی که احساس کردید دیگر نمی‌توانید باسن خود را بالا نگه دارید,آن را روی زمین بگذارید. این حرکت را 10 بار انجام دهید, استراحت کنید, 10 بار دیگر هم انجام دهید و سپس پای خود را عوض کنید (به صورت روزانه).

ورزش پل همراه با بستن کش در اطراف زانو

ورزش-پل-همراه-با-بستن-کش

یک کش ورزشی را در اطراف ران,بالای زانوی خود ببندید. لگن و باسن خود را بالا برده و نگه دارید. مکث کنید سپس باسن خود را روی زمین قرار دهید. سعی کنید لگن خود را تکان ندهید و آن را ثابت نگه دارید(هنگامی که باسن را بالا نگه می‌دارید). زانو های خود را حدود 10 تا 15 سانتی متر از هم دور نگه دارید. اجازه ندهید که کش ورزشی روی قسمت ورم کرده قرار بگیرد.این حرکت را 10 بار انجام دهید، استراحت کنید، 10 بار دیگر هم انجام دهید (به صورت روزانه).

چرخش به سمت پهلوها

چرخش-به-سمت-پهلو-ها

به پهلو دراز بکشید(ستون فقرات در حالت طبیعی باشد). لگن و پاهای خود را خم کنید. بسته به قدرت بدنی خود این حرکت را با کش ورزشی(در اطراف زانو) و بدون آن انجام دهید. به آرامی زانوی خود را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید(بدون چرخش لگن به سمت عقب). ماهیچه‌های خود را درگیر کنید. تنها حرکت باید از سمت زانو  باشد که به سمت بالا می‌رود. اجازه ندهید که کش ورزشی روی ناحیه‌ی دردناک و متورم قرار بگیرد. این حرکت را هر روز 3 بار انجام دهید و در هر بار 15 تا 20 ثانیه نگه دارید.

عوارض کیست بیکر

به ندرت، کیست زانو پاره می شود و مایع مفصلی (سینوویال) به پشت ساق پا می‌ریزد و سبب:

• درد شدید در زانو
  • تورم در پشت ساق پا
  • گاهی اوقات باعث قرمزی و احساس حرکت کردن آب در پشت ساق پا می‌شود.

این علائم و نشانه ها بسیار شبیه به لخته شدن خون در رگ پاها هستند. اگر پشت ساق پاهای شما متورم و قرمز است، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن برسی شود.