درمان پوکی استخوان با استفاده از تزریق سالیانه آمپول زلدرونیک اسید

پوکی-استخوان

پوکی استخوان بیماری است که در اثر کاهش توده استخوانی و از دست رفتن بافت استخوانی ایجاد می‌شود و منجر به استخوان‌های ضعیف و شکننده می‌شود. اگر پوکی استخوان دارید، خطر ابتلا به شکستگی استخوان به‌خصوص در کمر، ستون فقرات، و مچ دست افزایش می‌یابد. پوکی استخوان بیماری است که اغلب زنان ضعیف سالمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، آسیب ناشی از پوکی استخوان بسیار زودتر در زندگی شروع می‌شود. از آنجائی که تراکم استخوان در حدود 25 سالگی به دست می‌آید، باید سعی شود تا در آن دوران استخوان‌های قوی ایجاد شود تا در طول زندگی قوی‌تر باقی بمانند. مصرف کافی کلسیم بخش ضروری برای ساختن استخوان‌های قوی است.

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های رایج در کشور ما می‌باشد که از مهم‌ترین علل آن می‌توان به کمبود کلسیم و مخصوصاً ویتامین دی اشاره کرد. این بیماری در رنج سنی وسیعی مشاهده می‌شود و تمام افراد جامعه را در برمی‌گیرد. البته پوکی استخوان در زنان بیشتر از بقیه‌ی اقشار جامعه مشاهده می‌شود از این جهت ضروری است که در کنار درمان پوکی استخوان با استفاده از یک رژیم غذایی صحیح درمان دارویی نیز انجام شود.

متخصصان ما در کلینیک با تجهیزات به‌روز خود آماده ارائه خدمات در درمان پوکی استخوان می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

پوکی استخوان در چه افرادی دیده می‌شود؟

پوکی استخوان در افراد مسن مخصوصاً در زنان یائسه شایع‌تر است اما در هر سن ممکن است رخ دهد.

علل پوكي استخوان

علت-پوکی

پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که عدم تعادل بین تشکیل جدید استخوان و تحلیل استخوان قدیمی وجود دارد. بدن ممکن است نتواند به‌اندازه کافی استخوان جدید ایجاد کند، یا استخوان بیش‌ازحد قدیمی ممکن است دوباره جذب شود یا هر دو. دو مورد اساسی برای تشکیل عادی استخوان عبارتند از: کلسیم و فسفات. در دوره جوانی بدن از این مواد معدنی برای تولید استخوان استفاده می‌کند. کلسیم برای عملکرد مناسب قلب، مغز و سایر اعضای بدن ضروری است. برای حفظ عملکرد این اندام‌های حیاتی، بدن دوباره جذب کلسیم می‌کند که در استخوان‌ها ذخیره می‌شود تا سطح کلسیم خون را حفظ کند.

• اگر مصرف کلسیم کافی نیست یا اگر بدن کلسیم به‌اندازه کافی جذب نمی‌کند، تولید استخوان و بافت استخوانی ممکن است دچار مشکل باشد. بنابراین، استخوان‌ها ممکن است ضعیف‌تر شوند که موجب ایجاد استخوان‌های ضعیف و شکننده می‌شود که می‌توانند به‌آسانی شکستگی ایجاد کنند.

• معمولاً از دست دادن استخوان در طول یک دوره طولانی‌مدت رخ می‌دهد. اغلب، قبل از آگاهی از این‌که بیماری وجود دارد، یک شکستگی ایجاد می‌شود. تا آن زمان، بیماری ممکن است در مراحل پیشرفته خود باشد و آسیب جدی باشد.

• علت اصلی پوکی استخوان فقدان هورمون‌های خاصی، به‌خصوص استروژن در زنان و آندروژن در مردان است. زنان، به‌ویژه کسانی که بیش از 60 سال سن دارند، اغلب دارای بیماری پوکی استخوان تشخیص داده می‌شوند.

• یائسگی با سطوح پایین‌تر استروژن همراه است و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

عوامل دیگری که ممکن است به کاهش استخوان در این گروه سنی کمک کنند، عبارتند از:

• مصرف ناکافی کلسیم و ویتامین D

• عدم انجام تمرینات قدرتی

• سایر تغییرات مربوط به سن در عملکرد توده‌های غدد درون‌ریز (علاوه بر کمبود استروژن)

سایر شرایطی که ممکن است به پوکی استخوان منجر شود عبارتند از:

• مصرف بیش‌ازحد کورتیکواستروئیدها (سندرم کوشینگ)

• مشکلات تیروئید

• عدم استفاده از عضلات

• سرطان استخوان

• اختلالات ژنتیکی خاص

علل پوکی استخوان در نوجوانان

در اغلب موارد، پوکی استخوان نوجوانان به علت بیماری زمینه‌ای دیگر، داروهای خاص برای درمان بیماری یا عامل شیوه زندگی است.

علل عبارتند از:

• مشکلات پزشکی - ازجمله آرتریت ایدئوپاتیک نوجوانان، استخوان‌سازی ناقص، دیابت، بیماری کلیوی، هیپوتیروئیدی، سندرم کوشینگ، بیماری روده التهابی، فیبروز کیستیک و بی‌اشتهایی عصبی

• داروها - مانند بعضی از انواع درمان سرطان، داروهای ضدویروسی (برای کنترل صرع) یا کورتیکواستروئیدها (برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها ازجمله آرتروز و آسم استفاده می‌شود.

• عوامل سبک زندگی - تغذیه نامناسب و یا ورزش بیش‌ازحد که منجر به اختلال در چرخه قاعدگی می‌شود. کودکان مبتلابه پوکی استخوان یا رانندگی طولانی‌مدت در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، زیرا آن‌ها قادر به شرکت در فعالیت‌های تحمل وزنه نیستند که تراکم استخوان را افزایش می‌دهند.

عوامل خطر پوکی استخوان

• سن 50 سال و بالاتر

• جنسیت زن

• یائسگی (به‌خصوص زودرس یا جراحی ناشی از آن)

• سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا شكستگی

• دوره‌های طولانی غیرفعال بودن یا بی‌حرکت بودن

• مصرف دخانیات

• کافئین بیش از 4 فنجان در روز

• آمنوره

• لاغری

سایر عوامل خطر - استفاده طولانی‌مدت از بنزودیازپین ها، ضد انعقاد یا کورتیکواستروئیدها طولانی‌مدت، سطح پایین تستوسترون در مردان و بی‌اشتهایی و یا مصرف نادرست رژیم غذایی

علائم و نشانه‌های پوکی استخوان

• در اوایل دوره بیماری، پوکی استخوان ممکن است نشانه‌ای ایجاد نکند. بعدها ممکن است باعث کاهش قد یا درد مبهم در استخوان‌ها یا عضلات، به‌خصوص کمردرد یا گردن درد شود.

• بعداً در طی این بیماری، درد شدید ممکن است به‌طور ناگهانی رخ دهد. درد ممکن است به نواحی دیگر بدن کشیده نشود. درد گاهی با انجام فعالیت‌هایی که وزن را در منطقه افزایش می‌دهند بدتر شود، ممکن است با حساسیت همراه باشد و به‌طورکلی در یک هفته کاهش پیدا کند. درد ممکن است بیش از سه ماه طول بکشد.

• افرادی که مبتلابه پوکی استخوان هستند حتی ممکن است هیچ افتادگی یا سایر آسیب‌ها را که ممکن است باعث ایجاد شکستگی استخوان در ستون فقرات یا پا شوند را به یاد نیاورند. شکستگی‌های ناشی از فشردگی نخاعی ممکن است باعث کوتاهی قد به دلیل خمیدگی پشت شوند.

• شکستگی در ناحیه‌های دیگر مثل ران یا استخوان‌های مچ دست معمولاً براثر سقوط رخ می‌دهد.

علائم پوکی استخوان در نوجوانان

پوکی استخوان ممکن است نشانه‌های واضح قابل‌مشاهده‌ای ایجاد نکند. به همین دلیل است که پوکی استخوان اغلب به‌عنوان بیماری ساکت نامیده می‌شود؛ معمولاً تا زمانی که شکستگی استخوانی وجود ندارد علائم بروز نمی‌کنند.

چه آزمایش‌هایی برای تشخیص پوکی استخوان استفاده می‌شوند؟

آزمایش

• معمولاً پزشک تشخیص را با بررسی دقیق سابقه پزشکی بیمار شروع می‌کند تا تعیین کند او پوکی استخوان دارد یا در معرض خطر این بیماری هست یا خیر. اغلب آزمایش‌های خون برای اندازه‌گیری کلسیم، فسفر، ویتامین D، تستوسترون، و عملکرد تیروئید و کلیه استفاده می‌شود.

• چند دستگاه مختلف تراکم استخوان را اندازه‌گیری می‌کند. همه بدون درد، غیرتهاجمی و بی‌خطر و به‌راحتی در دسترس هستند. دستگاه‌های مرکزی می‌توانند تراکم استخوان‌های ستون فقرات و کل بدن را اندازه‌گیری کنند. دستگاه‌های محیطی ممکن است تراکم انگشت، مچ دست، کاسه زانو، شینبون و پاشنه را اندازه‌گیری کنند.

• تست سنجش تراکم استخوان با جذب سنجی اشعه ایکس دابل انرژی

• تست سنجش تراکم استخوان با جذب سنجی اشعه ایکس تک انرژی

• نتیجه تراکم استخوان با دو استاندارد شناخته شده به نام "سن تطبیقی" و "جوان سالم" مقایسه می‌شود. استاندارد "سن تطبیقی" تراکم استخوان را نسبت به آنچه از سن، جنس و سایز شما انتظار می‌رود مقایسه می‌کند. معیار "جوان سالم" چگالی شمارا با تراکم بهينه استخوان در بالغين سالم از همان جنس مقايسه می‌کند. اطلاعات حاصل از آزمایش تراکم استخوان، پزشک را قادر می‌سازد تا مشخص کند شما نسبت به هم‌سن‌های خود و بزرگ‌سالان جوان (که حداکثر تراکم استخوان را دارند) در چه جایگاهی قرار می‌گیرید.

درمان پوکی استخوان

رژیم غذایی و تغذیه

• کمبود کلسیم و منیزیم

• کمبود ویتامین D

• کمبود ویتامین C ( ویتامین C به جذب کلسیم کمک می‌کند)

• نسبت بالای مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی

• رژیم غذایی با چربی بالا (جذب کلسیم در روده را کاهش می‌دهد)

• شکر بیش‌ازحد (فسفر را تخلیه می‌کند)

• اختلالات خوردن یا تکرار قطع رژیم غذایی

دارو

داروهای رایج برای کنترل پوکی استخوان دوپسفونات هایی مانند فوزوماکس، بونیوا، اکتونل، اتلویا، رکلاست و زمتا هستند. همچنین یک روش معمول استفاده از هورمون‌هایی مانند استروژن برای کمک به درمان و جلوگیری از پوکی استخوان است. بعضی از زنان به دلیل افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها از این هورمون‌ها استفاده نمی‌کنند. انتخاب داروی مناسب برای شما عموماً بر اساس اولویت، راحتی و پیروی از برنامه دوز مناسب انجام می‌شود.

مداخله فیزیوتراپی برای افراد مبتلابه پوکی استخوان باید شامل موارد زیر باشد:

• تمرینات تحمل وزن

• تمرینات انعطاف‌پذیری

• تمرینات تقویتی

• تمرینات موقعیتی

تمرینات
تمرین‌هایی مانند راه رفتن یا پریدن حفظ یا بهبود تراکم استخوان تمرینات قدرتی نیز با استفاده از وزنه یا نوارهای مقاومت نیز نشان داده‌شده است که چگالی استخوان را در محل پیوستهای عضلانی هدف قرار داده و حفظ می‌کنند. حفظ سلامت استخوان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان، به‌خصوص در سالمندان، بسیار مهم است. به‌طور معمول بین کاهش توده استخوانی و افزایش سن ارتباط مستقیم وجود دارد.

تمرین انعطافی و تقویتی

انعطافی

این تمرینات می‌توانند به بهبود عملکرد فیزیکی افراد و کنترل وضعیت کمک کند. بهبود کنترل وضعیت بدن برای کاهش خطر سقوط مهم است. افتادن اغلب منجر به شکستگی در افراد ضعیف می‌شود. تمرینات تعادلی همچنین برای کاهش خطر سقوط مهم است.

تمرینات موقعیتی

موقعیتی

این تمرینات برای جلوگیری از تغییرات ساختاری که اغلب همراه با پوکی استخوان، مانند کفیوز توراسیک هستند، اهمیت دارند. هر برنامه درمانی برای پوکی استخوان باید شامل تمرینات تقویتی، چین تاک، ریترکشن ناگهانی، اکستنشن سینه و گسترش مفصل ران باشد. تقویت عضلات بازوها باعث بهبود وضعیت قرارگیری بدن و بهبود تعادل خواهد شد. تمرینات انعطاف‌پذیر هستند. نیروهای فشاری قدامی به مهره‌ها می‌توانند به شکستگی فشرده منجر شوند.

تزریق

تزریقی

یکی از روش‌های درمان پوکی استخوان از طریق تزریق آمپول می‌باشد. داروی مورداستفاده جهت این کار زلدرونیک اسید نام دارد که سالی یک‌بار تزریق می‌شود. این دارو موجب افزایش تراکم استخوان و درنتیجه کاهش احتمال شکستگی در ستون مهره و لگن می‌شود.

درمان پوکی استخوان در نوجوانان

در بیشتر موارد، پوکی استخوان نوجوانان می‌تواند درمان شود. درمان بستگی به علت دارد اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تشخیص و درمان بیماری زمینه‌ای

• تغییر دارو - درصورتی‌که این علت باشد، پزشک ممکن است دوز را کاهش دهد یا داروهای مختلفی تجویز کند.

• تشویق فرزند خود برای شرکت در تمرینات منظم و مناسب - صحبت با فیزیوتراپیست یا فیزیولوژیست ورزشی در مورد ایجاد یک برنامه ورزشی که باعث رشد استخوان می‌شود، بی‌خطر است و باعث ایجاد شکستگی نمی‌شود.

• افزایش کلسیم در رژیم غذایی - ازجمله محصولات لبنی (مانند شیر، پنیر و ماست) و دیگر منابع کلسیم (مانند سبزیجات، آجیل، حبوبات) و غذاهای غنی از کلسیم (مثلاً شیر سویا). اگر به مشاوره در مورد راه‌های افزایش کلسیم در رژیم غذایی کودک خود نیاز دارید، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

• ویتامین D کافی - ما بیشتر ویتامین D خود را از خورشید به دست می‌آوریم، بنابراین مهم است که پوست کودک شما (دست‌ها، صورت، و بازوها) در طول ماه‌های گرم به مدت پنج‌تا ده دقیقه و حدود 30 دقیقه در ماه‌های سردتر هرروز در معرض نور خورشید باشد. مقدار دقیق زمان موردنیاز به رنگ پوست کودک شما بستگی دارد. برای اکثر مردم، بعید است که مقادیر کافی ویتامین D تنها از طریق رژیم غذایی به دست آید. اگر مطمئن نیستید که آیا کودک شما ویتامین D کافی دریافت می‌کند، با پزشک خود صحبت کنید.

• محافظت از فرزندتان در برابر شکستگی - به‌عنوان مثال، با اجتناب از ورزش‌های درگیرانه.

• اجتناب از کافئین (به‌عنوان مثال، قهوه، چای و برخی نوشیدنی‌های گازدار)

• دارو ممکن است برای کمک به درمان علائم (مانند درد بعد از شکستگی) یا پوکی استخوان شدید نوجوانان برای تقویت استخوان‌ها موردنیاز باشد. با پزشک خود مشورت کنید.

جلوگیری از پوکی استخوان

چهار مرحله برای جلوگیری از پوکی استخوان وجود دارد. یک مرحله به‌تنهایی برای جلوگیری از پوکی استخوان کافی نیست.

• رژیم متعادل حاوی کلسیم و ویتامین D و مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات.

• تمرینات ورزشی که بدن را درگیر کند.

• شیوه زندگی سالم بدون سیگار کشیدن

• در صورت لزوم، برای بهبود تراکم استخوان دارو مصرف کنید.

چطور باید از پوکی استخوان اجتناب شود؟

• غذاهایی که دارای سدیم (نمک) زیاد هستند باعث می‌شوند بدن کلسیم از دست دهد و می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

• کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

• نوشیدنی بدون الکل. کافئین و فسفر موجود در نوشابه ممکن است به تحلیل استخوان کمک کنند اما مشخص نیست که آیا پوکی استخوان براثر مصرف نوشیدنی‌های بدون الکل به این دلیل است که شیر و سایر نوشیدنی‌های حاوی کلسیم را نخورند یا این‌که این نوشیدنی‌ها به‌طور مستقیم باعث تحلیل استخوان شوند.