درمان فتق یا سرخوردگی دیسک کمر با روش ورزش، فیزیوتراپی، جراحی

درمان-فتق-1

ستون فقرات شما از مجموعه‌ای از استخوان‌ها (مهره‌ها) تشکیل‌شده است که روی یکدیگر قرار دارند. از بالا به پایین، ستون شامل هفت استخوان در ستون فقرات گردن، دوازده استخوان در ستون فقرات قفسه سینه، و پنج استخوان در ستون فقرات کمری است و پس‌ازآن ساکروم و دنبالچه در پایه قرار دارند. این استخوان‌ها توسط دیسک‌ها پوشیده می‌شوند. دیسک با جذب شوک ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، بلند کردن اجسام و چرخش از استخوان‌ها محافظت می‌کند. هر دیسک دارای دو قسمت است: یک بخش داخلی نرم و ژلاتینی و یک حلقه بیرونی. آسیب و یا ضعف می‌تواند بخش داخلی دیسک را از طریق حلقه بیرونی از بین ببرد. این اتفاق به‌عنوان پارگی، فتق و یا پرولاپس دیسک شناخته‌شده است که باعث درد و ناراحتی می‌شود. اگر دیسک تضعیف‌شده یکی از اعصاب نخاعی شمارا فشرده کند، ممکن است احساس بی‌حسی و درد در عصب آسیب‌دیده را تجربه کنید. ورزش روشی برای رفع یا ترمیم دیسک سرخورده در کمر است.

دیسک کمر یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از دیسک در ناحیه ستون فقرات است. درد ناشی از آن گاهی بسیار شدید است و فرد از انجام فعالیت‌های روزانه بازمی‌ماند. یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل بلند کردن اجسام سنگین است بخصوص احتمال ابتلا به دیسک کمر در افراد مسن بیشتر است. امروزه روش‌های درمانی بسیاری وجود دارند که بدون نیاز به جراحی باز می‌توانند دیسک کمر را به‌طور کامل درمان کنند. متخصصین ما پس از ارزیابی شرایط بیمار برنامه درمانی مطابق با نیازهای بیمار تجویز می‌کنند. برای درمان دیسک کمر در کلینیک ما روش‌های درمانی نوین و مؤثر جراحی بسته، تزریق در ناحیه اپیدورال ، تزریق اوزون، رادیو فرکانسی و لیزر درمانی ارائه می‌دهند. جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین می‌توانید با تماس حاصل فرمایید.

تعاریف فتق دیسک، پارگی دیسک، سرخوردگی دیسک و بیرون‌زدگی دیسک

دیسک فتق، دیسکی در ستون فقرات است که به علت فشار مداوم یا ناگهانی به مهره‌های اطراف پاره شده است. نام دیگر فتق دیسک، پارگی دیسک است. سرخوردگی دیسک اصطلاحی رایج و غیرپزشکی است که اغلب به‌جای فتق دیسک یا بیرون‌زدگی استفاده می‌شود. در بیرون‌زدگی دیسک، دیسک ستون فقرات به دلیل فشار ناشی از ستون فقرات به سمت بیرون زده یا خارج‌شده است، اما پاره نشده است. در بعضی موارد، ممکن است افراد به دیسک سرخورده به‌عنوان دیسک بیرون زده اشاره کنند این اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد اگر دیسک بیرون زده همچنان به سمت خارج گسترش یابد درنتیجه پارگی در لایه بیرونی دیسک ایجاد می‌شود. همه این شرایط معمولاً به‌عنوان شرایط دژنراتیوی ستون فقرات به‌حساب می‌آیند، زیرا اغلب آن‌ها به علت ضعف طبیعی ستون فقرات درنتیجه افزایش سن است. با افزایش سن دیسک‌های داخل ستون فقرات ضعیف‌تر می‌شوند و ممکن است بی‌آب شوند و آن‌ها را در معرض آسيب قرار دهند. همراه با موارد ذکرشده افزایش وزن، حرکت برای سال‌های مداوم و عضلات مرکزی ضعیف باعث می‌شود دیسک‌های نخاعی اغلب اهداف آسان برای زوال و آسیب باشند. به‌طور معمول این آسیب به‌آرامی با پیشرفت سرخوردگی دیسک یا بیرون‌زدگی دیسک شروع می‌شود. بااین‌حال اگر این مشکل درمان نشود باعث ایجاد فتق دیسک شود.

چه چیزی باعث سرخوردگی دیسک می‌شود؟

سرخوردگی دیسک کمر زمانی رخ می‌دهد که حلقه بیرونی ضعیف یا پاره شود و بخش داخلی آن را لغزش دهد. این اتفاق معمولاً با افزایش سن رخ می‌دهد. حرکات خاص نیز ممکن است باعث سرخوردگی دیسک شود. دیسک ممکن است هنگام خم شدن یا چرخش برای بلند کردن اجسام از محل خود سر بخورد. بلند کردن شیء بسیار سنگین می‌تواند فشار زیادی روی کمر قرار داده و درنتیجه باعث سرخوردگی دیسک شود. اگر کار فیزیکی انجام می‌دهید که نیاز به جابجایی اجسام زیادی دارد، ممکن است در معرض خطر افزایش سرخوردگی دیسک قرار داشته باشید. افراد دارای اضافه‌وزن نیز در معرض خطر ابتلا به سرخوردگی دیسک قرار دارند زیرا دیسک‌های آن‌ها باید از وزن اضافی حمایت کنند. عضلات ضعیف و شیوه زندگی ساکن نیز ممکن است در ایجاد سرخوردگی دیسک نقش داشته باشد. با افزایش سن احتمال سرخوردگی دیسک تضعیف بیشتر می‌شود زیرا دیسک‌ها شروع به از دست دادن محتوای محافظتی مایع خود می‌کنند. درنتیجه دیسک‌ها به‌راحتی دچار سرخوردگی و بیرون‌زدگی می‌شوند که این اتفاق در مردان بیشتر از زنان رایج است.

علائم سرخوردگی دیسک چیست؟

سرخوردگی دیسک ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات از گردن گرفته تا قسمت پایین کمر ایجاد شود. کمر یکی از مکان‌های شایعی است که سرخوردگی دیسک ایجاد می‌شود. ستون فقرات یک شبکه پیچیده از اعصاب و عروق خونی است. سرخوردگی دیسک می‌تواند فشار اضافی بر روی اعصاب و عضلات اطراف آن قرار دهد. علائم سرخوردگی دیسک عبارتند از:

• درد و بی‌حسی، اغلب در یک‌طرف بدن
  • دردی که به بازوها یا پاها می‌رسد
  • دردی که در شب یا هنگام انجام حرکات خاصی شدیدتر می‌شود.
  • دردی که پس از ایستادن یا نشستن شدیدتر می‌شود.
  • درد هنگام راه رفتن فاصله‌های کوتاه
  • ضعف عضلانی ناشناخته
  • احساس سوزش، درد و خارش در ناحیه آسیب‌دیده

انواع درد ممکن است از فردبه‌فرد متفاوت باشد. اگر درد شما باعث بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن می‌شود و در توانایی شما برای کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد، پزشک خود را ببینید.

آیا امکان دارد سرخوردگی دیسک بدون بروز علائم ایجاد شود؟

بله، گاهی اوقات فتق دیسک اتفاق می‌افتد اما فرد متوجه نمی‌شود. علائم می‌تواند شامل درد، بی‌حسی و ضعف باشد.

سرخوردگی دیسک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد. او به دنبال منبع درد و ناراحتی شما خواهند بود که شامل بررسی عملکرد عصبی و قدرت عضلانی شما می‌شود. پزشک احساس درد در بیمار را هنگام حرکت یا دست زدن به منطقه آسیب‌دیده بررسی می‌کند. پزشک شما همچنین درباره سابقه پزشکی و علائم شما سؤال خواهد کرد. او درباره اولین باری که علائم را احساس کردید و فعالیت‌هایی که موجب درد می‌شوند نیز می‌پرسد. آزمایشات تصویربرداری می‌تواند به پزشک شما کمک کند که استخوان‌ها و عضلات ستون فقرات را مشاهده و مناطق آسیب‌دیده را شناسایی کند. نمونه‌هایی از اسکن تصویربرداری عبارتند از:

• اشعه ایکس
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام آر آی
  • دیسکوگرام

پزشک ممکن است از ترکیبی از چند روش برای تعیین علل درد، ضعف یا ناراحتی استفاده کند.

عوارض این مشکل چیست؟

سرخوردگی شدید دیسک اگر درمان نشود می‌تواند منجر به آسیب عصبی دائمی شود. در موارد بسیار نادر، سرخوردگی دیسک می‌تواند جریان عصبی در کمر و پاها را قطع کند. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است کنترل روده یا مثانه را از دست بدهید. یکی دیگر از عوارض طولانی‌مدت بی‌حسی است. در این حالت سرخوردگی دیسک اعصاب را فشرده می‌کند و موجب بی‌حسی در ران داخلی، پشت پاها و اطراف رکتوم می‌شود. درحالی‌که علائم سرخوردگی دیسک ممکن است بهبود یابد، آن‌ها همچنین می‌توانند بدتر شوند. اگر شما نمی‌توانید فعالیت‌های قبلی را انجام دهید، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا امکان جلوگیری از سرخوردگی دیسک وجود دارد؟

ممکن است جلوگیری از سرخوردگی دیسک امکان‌پذیر نباشد اما شما می‌توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به آن انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

• از تکنیک‌های ایمن بلند کردن اجسام استفاده کنید: از زانو خم شوید و اجسام را بلند کنید نه از کمر.
  • حفظ وزن متعادل
  • برای مدت طولانی ننشینید. به‌طور مرتب بلند شوید و بدن را کشش دهید.
  • تمریناتی را برای تقویت عضلات کمر، پاها و شکم انجام دهید.

درمان سرخوردگی دیسک

بسته به شرایط فردی، دو نوع درمان برای درمان سرخوردگی دیسک طراحی‌شده است:

درمان غیر جراحی

• استراحت مطلق: استراحت کامل بر روی یک سطح تخت و ساده ممکن است علائم را تسکین دهد. اگر آسیب شدید نباشد، می‌توان با استراحت مطلق مشکل را درمان کرد.
  • داروهای ضدالتهابی: داروهای ضدالتهابی به کاهش میزان التهاب کمک می‌کنند. ایبوپروفن و ناپروکسن در میان این داروها فهرست شده و به‌طور مؤثری کار می‌کنند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی برای افراد مبتلابه سرخوردگی دیسک مفید است. بعضی از تمرین‌های تجویزی به کاهش درد و کاهش علائم کمک می‌کنند.
  • تزریق استروئیدها: استروئیدها تزریق می‌شوند تا به کاهش واکنش‌های التهابی کمک کنند.

درمان جراحی

درمان جراحی برای بیمارانی که به هیچ روش غیر جراحی جواب نمی‌دهند لازم است. اگرچه این اتفاق نادر است اما در بعضی موارد لازم است و موردقبول است. این روش‌های جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

میکرودیسککتومی

شایع‌ترین روش جراحی میکرودیسککتومی است. این جراحی شامل برداشتن قطعات دیسک است که روی عصب ستون فقرات فشار می‌آورند. اگرچه این روش جراحی برخی جوانب مثبت و منفی دارد اما در بعضی موارد ممکن است سودمند باشد. جراحی ممکن است باعث ایجاد عوارض در همه موارد شود اما اغلب موارد شامل التهاب، آسیب عصبی، هماتوم (انباشت خون در اطراف عصب) و عود سرخوردگی دیسک می‌شود.

محدودیت‌های پس از میکرودیسککتومی غیر تروماتیک چیست؟

بیماران پس از عمل باید از ماساژ، یخ و گرما استفاده کنند. بعد از 2 هفته بیماران از استخر درمانی استفاده می‌کنند و در هفته چهارم بیماران فیزیوتراپی فعال را شروع می‌کنند. اکثر بیماران می‌توانند چند روز پس از انجام این روش به سر کار بازگردند. اگر کار بیمار سنگین باشد، توصیه می‌کنیم 6 هفته صبر کند یا در ابتدا کار را با وظایف محدود مانند کار پشت میزی شروع کند.

توان‌بخشی

توان‌بخشی بستگی به درجه درد و سایر علائم نیز دارد.

• تحریک الکتریکی: این روش بعد از طب فیزیکی انجام می‌شود که شامل قرار دادن یک الکترود نزدیک به منطقه دارای سرخوردگی دیسک است.
• لیزر درمانی: این درمان شامل تابش نور شدید خاص است که در بخش آسیب‌دیده استفاده می‌شود.
• اولتراسوند درمانی: شبیه به لیزر درمانی است اما تفاوت آن این است که از امواج شوک به‌جای امواج نور استفاده می‌کند.
• گرم یا سرد کردن: کاربرد مستقیم بسته‌های گرم و سرد باعث کاهش علائم و تسکین می‌شود. معمولاً این کار را می‌توانید در خانه خود انجام دهید.

بهبودی را با این تمرینات سرعت دهید

ورزش‌ها به‌صورت آکوردئون بیاید اسم ورزش‌ها به‌صورت تیتر

دمر دراز کشیدن روی آرنج

درمان-فتق-2

روی یک سطح ثابت به حالت دمر دراز بکشید. در صورت لزوم، بالش نرم و صافی را زیر شکم خود بگذارید. بدون بالا بردن باسن خود، بر روی ساعد فشار دهید اما کشش ندهید. وضعیت را تا 30 ثانیه نگه دارید و سپس به‌آرامی خود را به موقعیت شروع برگردانید. هدف این است که 2 تا 3 ست را 10 تا 15 بار تکرار کنید. بین هر ست استراحت کوتاهی داشته باشید.

فشار به بالا در حالت دمر

درمان-فتق-3

در حالت دمر به شکم دراز بکشید و در صورت نیاز حوله تاشده و یا بالش صاف و نرمی را زیر شکم خود قرار دهید تا راحت‌تر باشید. دو کف دستتان را در کنار بدن روی زمین قرار دهید و پیشانی را روی زمین بگذارید. سپس آرنج‌ها را خم کنید، نفس بگیرید و بدن را به سمت بالا بکشید. سر، گردن و کمر را هم‌تراز قرار دهید. 5 تا 30 ثانیه موقعیت را نگه دارید و نفس کشیدن را فراموش نکنید. در هنگام بازدم خود را به موقعیت اولیه بازگردانید. حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنید.

اکستنشن ستون فقرات کمری در حالت ایستاده

درمان-فتق

دستهای خود را روی کمر قرار دهید و تا آنجا که می‌توانید خود را به عقب کشش دهید. طبق دستور کارشناس فیزیوتراپی خود حرکت را چندین بار تکرار کنید.

کشش هیپ فلکسور

درمان-فتق-5

بر روی یک سطح نرم زانو بزنید و یک‌پا را در جلو قرار دهید، کف پای جلویی را روی زمین قرار دهید تا زانو روی مچ پا قرار گیرد و زاویه 90 درجه ایجاد شود. زانوی عقبی باید بر روی سطح تشک باقی بماند و باید در زاویه 90 درجه خم شود. پای جلو را چند سانتی‌متر به جلو بکشید. شکم را سفت بگیرید و کفل سمتی که در آن کشش وجود دارد را فشرده کنید. شانه‌ها را به سمت جلو حرکت دهید. زاویه زانو عقبی اکنون باید کمی بیشتر از 90 درجه باشد. 10 ثانیه نگه دارید و 5 تا 10 تکرار انجام دهید، سپس طرف را عوض کنید.
نوه دیگری از کشش روی زانو وجود دارد که آسان‌تر است. سعی کنید از موقعیت ایستاده شروع کنید. با یک‌پا یک‌قدم بزرگ به عقب بردارید. زانو جلویی را تا جایی خم کنید که با پای جلویی در یک خط قرار گیرد و به‌طور هم‌زمان لگن و ران را به جلو حرکت دهید. پای عقب را صاف نگه دارید. وضعیت را برای 10 ثانیه نگه دارید و 5 تا 10 تکرار انجام دهید، سپس دو طرف را عوض کنید.

کشش ران و کفل

درمان-فتق-6

کنار یک صندلی یا میز قرار بگیرید. پا را بر روی میز بگذارید تا کاملاً کشیده و صاف باشد. برای ثبات بیشتر دست‌های خود را روی پای خود قرار دهید. به‌آرامی به جلو حرکت کنید. پا و کمر خود را صاف نگه دارید تا کشش را در ناحیه همسترینگ احساس کنید. کشش را برای 10 ثانیه نگه دارید، سپس به عقب برگردید و استراحت کنید. 5تا 10 تکرار انجام دهید و پا را عوض کنید.

کشش دوزانو به سمت سینه

درمان-فتق-8

بر روی زمین دراز بکشید، بازوها را به دو طرف باز کنید و زانوها را خم کنید. به‌آرامی یک زانو و سپس زانوی دیگر را به سمت قفسه سینه بکشید. با قرار دادن هر دو دست در پشت ران از آن‌ها حمایت کنید. 10 ثانیه نگه دارید و 5 تا 10 تکرار انجام دهید.

کشیدن یک زانو به قفسه سینه

مانند تمرین قبل روی زمین دراز بکشید. به‌آرامی یک زانو را به قفسه سینه نزدیک کنید و با قرار دادن هر دو دست زیر زانو آن را حمایت کنید. 10 ثانیه نگه دارید و 5 تا 10 تکرار انجام دهید. پاها را عوض کنید.

تیلت لگن

میکرودیسککتومی

به پشت دراز بکشید و دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید. زانوهایتان را خم کنید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید. بین زمین و کمرتان باید فاصله باشد. ابتدا نفس بکشید و سپس حرکت تیلت لگن را با بازدم شروع کنید. هنگامی‌که نفس خود را بیرون می‌دهید، شکم را منقبض کنید و پایین لگن را بالا بکشید. این باعث می‌شود که قسمت پایین کمر به‌آرامی کشیده و به زمین نزدیک شود. نفس بکشید و به موقعیت شروع بازگردید. حرکت را10 بار تکرار کنید.

درمان فتق یا سرخوردگی دیسک کمر با روش ورزش، فیزیوتراپی، جراحی
5 از 1 رای