درمان فتق یا دیسک گردن با روش های جراحی بسته و تزریق استروئید

ستون فقرات انسان از 24 استخوان متحرک که مهره نام دارند، تشکیل شده است. ستون مهره­های گردنی، وزن سر ( تقریب 10 پوند ) را تحمل می­کنند و امکان خم کردن سر به سمت جلو و عقب، طرفین، و چرخش به صورت زاویه 180 درجه را فراهم می­کنند. در این قسمت 7 مهره گردنی وجود دارد که از بالا به پائین تحت عنوان مهره C1 تاC7 نام گذاری شده­اند. مهره­ها توسط دیسک از هم جدا شده­اند، دیسک به عنوان ضربه گیر عمل می­کند و از لغزش مهره­ها روی یکدیگر جلوگیری می­کند. حلقه خارجی دیسک، حلقه فیبری نام دارد. دیسک دارای رشته­های فیبری است که بین بدن هر یک از مهره­ها به هم می­چسبند. قسمت درونی هر دیسک توسط یک ژل مانند پر شده است که هسته دیسک ( نوکلئوس پالپوزیس ) نام دارد. در سطح هر یک دیسک، یک جفت عصب از ستون فقرات خارج می­شود و به اعضا و عضلات بدن منتهی می­شود.

یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن است. علائم ممکن است شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف ها بوده که در دست ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان میرسد. برای درمان دیسک گردن روش های مختلف و موثری و جود دارد که دیگر نیازی به جراحی باز نیست این روش های شامل جراحی بسته و انواع تزریق ها هستند. متخصصین ما در کلینیک  پس از ارزیابی شرایط بیمار برنامه درمانی مطابق با نیازهای بیمار تجویز می کنند. برای درمان دیسگ گردن در کلینیکروش های درمانی نوین و موثرجراحی بسته،  تزریق در ناحیه اپیدورال ، تزریق اوزون، رادیوفرکانسی و لیزر درمانی ارائه می دهند.جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما می توانید با  ما تماس حاصل فرمایید

علل فتق دیسک چیست؟

آسیب دیدگی و ضربه، قرار دادن اشیا و بار سنگین روی آنها، و مواردی از این قبیل منجر به فتق دیسک یا بیرون زدگی آن می­شود اما گاهی هیچ دایمی برای این عارضه وجود ندارد. پیری نیز در فتق دیسک نقش دارد: با بالا رفتن سن، دیسک خشک و سخت می­شود. دیواره­های خارجی فیبری ضعیف می­شوند و  دیگر قادر به حفظ هسته ژل مانند نیستند. فشارهای ناگهانی مانند تصادف می­تواند منجر به فتق دیسک شود ( به علت پارگی دیواره فیبری مانند ژل مانند هسته دیسک خارج می­شود ). گاهی اوقات فتق دیسک به تدریج و طی چندین هفته یا چندین ماه ایجاد می­شود. ماده ژله­ای باعث التهاب اعصاب ستون فقرات می­شود که این التهاب شبیه التهاب ناشی از مواد شیمیایی است. درد، حاصل التهاب و تورم عصب است که به علت تحت فشار قرار گرفتن فتق دیسک ایجاد می­شود.
عوامل متعددی در تحلیل اولیه دیسک نقش دارند که عبارتند از:

• پیری، با بالا رفتن سن دیسک به تدریج خشک می­شود و بر استحکام و مقاومت دیسک تاثیر می­گذارد.
  • ژنتیک
  •  سابقه ضربه دیدگی خفیف یا شدید ستون فقرات
  •  فعالیت­های جسمانی ویژه
  •  سبک زندگی، ورزش نکردن به طور مداوم، رژیم غذایی نا متعادل، و استعمال دخاییات در ابتلا به دیسک گردن نقش دارند.
  •  وضعیت نامناسب بدن، فشار و چرخش مکرر و شدید مهره­های گردن

علائم و نشانه ­­های دیسک گردن

2
هنگامی که فتق دیسک رخ میدهد و سواد آن به بیرون نشت می­کند، قسمت­های اطراف ستون فقرات و اعصاب آن ملتهب می­شوند و تحت فشار قرار می­گیرند که این امر باعث اختلال در فرایند انتقال سیگنال از طریق اعصاب تحت فشار می­شود. علائم و نشانه­های فتق دیسک براساس محل آن ( C1 تا C7 ) و عکس العمل بیمار نسبت به درد، متغیر است. ممکن است درد 2 بازو و حتی دست منتشر شود. ممکن است بیمار دچار سردرد یا درد در شانه یا اطراف آن، و درد گردن هنگام خم کردن آن و چرخاندن سر به اطراف ­شود. اسپاسم عضلانی ( انقباض غیر قابل کنترل عضلات )، بی حسی، و سوزن سوزن شدن بازو از دیگر علائم دیسک گردن هستند. ممکن است عضلات دو سر بازوئی، عضلات سه سر، و عضله دست ضعیف شوند.

آیا احتمال دارد بیمار دچار فتق دیسک باشد اما پیچ علامتی نداشته باشد؟

پاسخ این سوال مثبت است. معمولا فتق دیسک زمانی با علائم همراه است که مواد دیسک باعث تداخل در اعصاب ستون فقرات شوند. علائم فتق دیسک عبارتند از: درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف دست­ها

تشخیص و آزمایشات مربوط به فتق دیسک

فرایند تشخیص شامل بررسی علائم، شدت آنها، و روش­های درمانی است. سپس پزشک به ارزیابی محدودیت­های حرکتی، مشکلات مربوط به تعادل بدن، و درد می­پردازد. پزشک، عکس العمل دست­ها، ضعف عضلانی، از دست دادن حس اعضا، یا سایر علائم مربوط به مشکلات عصبی را مورد بررسی قرار می­دهد. در صورتی که پزشک به پارگی دیسک مشکوک شود، تست­های زیر را درخواست می­کند:

• عکسبرداری به کمک اشعه ایکس، احتمال وجود عفونت یا تومور را رد می­کند.
  •  سی تی اسکن و ام آر آی تصاویر بسیار دقیقی را ارائه میکنند.
  • که یک نوع عکسبرداری تخصصی است و در این روش ماده حاجب به درون کانال نخاع تزریق می­شود.
  • الکترومیوگرافی و تست سرعت هدایت عصبی. این تست­ها به ارزیابی عکس العمل عصب و عضله به تحریک الکتریکی می­پردازند.

چه روش­های درمانی برای فتق دیسک وجود دارد؟

تحقیقات نشان داده است که مشکلات مربوط به فتق دیسک بدون نیاز به جراحی باز یا سایر روش­های تهاجمی بهبود می­یابد. روش­های درمانی غیر جراحی، اولین مرحله در بهبود فتق دیسک است. حدود 90 تا 95 درصد از بیماران طی مدت 6 هفته بهبود می­یابند و می­توانند فعالیت­های روزمره خود را از سر بگیرند. در صورتی که بیمار به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهد، پزشک انجام عمل جراحی را پیشنهاد می­کند. روش­های غیر جراحی مختلفی برای فتق دیسک وجود دارد که عبارتند از:

• داروها: داروهای غیر استروئیدی غیرالتهابی به کاهش درد و تورم، تسکین اسپاسم عضلانی کمک میکنند، گاهی اوقات برخی از مسکن­ها میتوانند به تسکین دردهای مزمن و حاد کمک کنند.
  •  کمپرس سرد / گرم: کمپرس گرم و سرد در 24 تا 48 ساعت اول به تسکین درد کمک می­کند.
  •  فیزیوتراپی: شامل ماساژ درمانی، کشش عضلات، تمرینات ورزشی درمانی، استفاده از بریس، یا تراکشن است که به کاهش درد و افزایش دامنه حرکات بدن کمک میکنند.
  •  بستن دست: بستن دست و قرار دادن آن پشت سر می­تواند به رفع فشار موجود بر عصب کمک کند.
  •  درمان دستی یا درمان­های جایگزین: مانند طب سوزنی بسیار سودمند است.

تزریق استروئید اپیدورال

3

ترزیق استروئید اپیدورال می­تواند یک بخش مهم از طرح درمان بیمار باشد. فضای اپیدورال، اطراف دیسک و اعصاب را احاط می­کند. تزریق استروئید، که جز داروهای ضد التهاب هستند، مستقیما به درون این فضا تزریق می­شود و منبع اصلی التهاب را هدف قرار می­دهد. همانگونه که تزریق موضعی استروئید به رفع التهاب و قرمزی پوست کمک می­کند، تزریق اپیدورال آن باعث کاهش التهاب و تورم اطراف اعصاب و دیسک می­شود و به این ترتیب به  رفع فشار و تسکین درد کمک می­کند. این روش کمک شایانی به تسکین درد می­کند و بیمار می­تواند تمرینات ورزشی سودمند برای بهبود دامنه حرکات سر و گردن را انجام دهد و به طور کامل بهبود یابد.

دیسککتومی میکروسکوپی کم تهاجم

4

دیسککتومی میکروسکوپی کم تهاجم روشی است که یک برش کوچک در قسمت پشت گردن ایجاد می­شود. از لوله­های کوچکی که دیلاتور نام دارند برای افزایش قطر برش و بزرگ کردن حفره ایجاد شده استفاده می­شود. برای دسترسی به دیسک و ریشه عصب، بخشی از استخوان برداشته می­شود، سپس پزشک برای خارج کردن دیسک پاره شده  از آندوسکوپ استفاده می­کند. در این روش نسبت به دیسککتومی قدیمی، اسیب کمتری به عضلات وارد می­شود.

رادیو فرکانسی

5

رادیو فرکانسی یک روش کم تهاجم است که با قطع کردن اعصاب میانی انتقال دهنده سیگنال­های درد به کاهش یا حذف کامل درد مفاصل آسیب دیده فاست کمک می­کند.

چه مدت طول می­کشد تا بیمار بهبود یابد؟

این روش صد در صد غیر تهاجمی است، این مساله بدین معنا است که از هیچ گونه سوزن، بیهوشی، یا بی حسی استفاده نمی­شود. بیمار می­تواند بدون هیچ گونه محدودیت یا مشکلی فورا بعد از عمل به زندگی عادی برگردد.

دیککتومی مهره­ های خلقی گردن

در این روش یک برش یک یا دو اینچی در قسمت پشت گردن ایجاد می­شود. پزشک برای دستیابی به دیسک دیده، عضلات ستون فقرات را برش می­دهد تا بتواند به مهره­ها برسد سپس برای دستیابی  به ریشه عصب و فضای دیسک، بخشی از استخوان را خارج می­کند. پزشک با دقت اقدام ه خارج کردن بخشی از دیسک پاره شده می­کند که بر عصب فشار وارد می­کند. برای جلوگیری از فشار بر عصب در آینده، فضایی که ریشه عصب از طریق آن از ستون فقرات خارج می­شود، بزرگ میگردد.

جراحی لیزر ستون فقرات

در جراحی لیزر ستون فقرات از نور لیزر برای خارج کردن بافت­های نرم استفاده می­شود. سپس به منظور آزاد کردن عصبی که تحت فشار قرار دارد، استخوان و رباط از بدن خارج می­شوند.

گاز اوزون – اکسیژن

گاز اوزون – اکسیژن به درون دیسک تزریق می­شود و مستقیما دیسک را هدف قرار می­دهد و حجم داخل دیسک را کاهش می­دهد. این امر به علت اکسایش پروتئوگلیکان­ها، پروتئینی که درون مرکز ژله مانند دیسک ( نوکلئوس پولپوزوس ) وجود دارد، رخ می­دهد. هنگامی که از حجم دیسک کاسته می­شود، فشاری که بر اعصاب وارد می­شود نیز کاهش می­یابد که در مقابل منجر به کاهش درد بیمار می­شود.

هیدروسیژن

در هیدروسیژن از جریان پر فشار و پر سرعت آب برای رفع بافت­های دیسک استفاده می­شود، بنابراین با دفع فشاری که بر عصب وارد می­شود از میزان درد کمر و یا کاسته خواهد شد. انرژی و قدرتی که در این روش ایجاد می­شود با لیزر و رادیو فرکانسی برابر است و هیچ گونه آسیبی به بافت و ساختارهای اطراف دیسک وارد نمی­کند.

پس از عمل

در اکثر موارد، بیمار می­تواند پس از عمل به منزل برگردد، رعایت موارد زیر برای بهبود او ضروری است:

• بیمار باید تا چند روز در منزل استراحت کند.
  •  ممکن است برای تسکین درد به داروهای مسکن نیاز داشته باشد.
  •  بیمار می­تواند پس از یک هفته به محل کار خود برگردد ( باید قبل از شروع مجدد کار با پزشک خود مشورت کند زیرا دوران بهبود به شرایط بیمار، کار او، و مواردی از این قبیل بستگی دارد ).
  •  بیمار باید از نشستن به مدت طولانی، خم شدن، چرخش به اطراف، و بلند کردن اشیا سنگین به مدت چند هفت خودداری کند.
  •  بیمار می­تواند یک فته پس از عمل، فعالیت و برنامه ورزشی و کششی خود را از سر بگیرد.

فیوژن و دیسککتومی قسمت خلفی مهره­های گردن ( A C D F  )

6

فیوژن و دیسککتومی قسمت خلفی مهره­های گردن، رایج ترین روش جراحی برای درمان دیسک آسیب دیده گردن است، هدف از انجام این روش کاهش فشار بر نخاع و ریشه اعصاب است. جراح یک برش کوچک را در قسمت جلوی گردن ایجاد میکند، عضلات، عروق و اعصاب گردن را کنار می­زند تا بتواند دیسک، مهره، و بخشی از دیسک پاره شده که به عصب فشار وارد میکند را خارج کند. در صورتی که دیسک از بدن خارج شود، جراح از فیوژن و وسایل مخصوص ستون فقرات برای اتصال دو یا چند مهره استفاده می­کند. وسایل مخصوص ستون فقرات ( پیچ و مهره­ها ) به همراه فیوژن ( گرافت استخوانی ) به تثبیت نخاع کمک می­کنند. گرافت استخوانی می­کنند گرافت استخوانی می­تواند محل دیسک تخلیه شده را پر کند.

آیا بیمار پس از جراحی، مهره­ها و سایر وسایل بکار رفته را احساس می­کند؟

در جراحی گردن از چهار مهره و دو میله استفاده می­شود که قطر آنها به طور تقریبی یک چهارم است و دو تا سه اینچ زیر عضلات خلفی قرار می­گیرند. فقط بیماران لاغر و ضعیف که عضلات کوچکی دارند می­توانند قسمت سر مهره­ها را احساس کنند. این مساله از هر 800 مورد در یک بیمار رخ می­دهد. در این بیماران، پس از تکمیل فیوژن، مهره­ها از گردن خارج می­شوند.

آیا نیازی به خارج کردن مهره و میله­ ها است ؟

پاسخ این سوال منفی است. مادامی که پس از جراحی، مشکلی ایجاد نشود مهره­ها و میله­ها در جای خود باقی می­مانند. این مساله در بیمارانی رخ میدهد که فیوژن یک بخش کوچک را انجام داده اند و شامل بیمارانی که فیوژن گسترده انجام نداده اند نمی­شود.

تعویض دیسک مصنوعی

در دیسککتومی خلفی می­توان به جای فیوژن، یک دیسک مصنوعی را جایگزین کرد. تعویض دیسک گردن شبیه تعویض مفصل زانو است و دیسک مصنوعی جایگزین دیسک آسیب دیده می­شود و درون فضای مفصل آسیب دیده قرار می­گیرند.

چگونه از ابتلا به دیسک گردن جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به دیسک گردن باید موارد زیر را رعایت کرد:

• حفظ وضعیت بدن در حالت مناسب هنگام نشستن، ایستادن راه رفتن، و خوابیدن
  •  پرهیز از قرار گرفتن در امکانی که فضای کافی برای چرخش بدن وجود ندارد و فشار زیادی را بر قسمت فوقانی ستون فقرات وارد می­کند.
  • مثبت اندیشی و مدیریت استرس
  •  ترک کردن دخانیات استعمال دخانیات: بر گردش خون در عروق کوچکی که اکسیژن و مواد مغذی را به سلول­ها می­رسانند، تاثیر می­گذارد. گردش خون در دیسک ستون فقرات کم است و استعمال دخانیات باعث کاهش جریان خون، تسریع فرایند تحلیل دیسک، خشک شدن آن، و افزایش پارگی و لغزش دیسک می­شود. به علاوه، نیکوتین موجود در تنباکو باعث اختلال در فرایند بهبود استخوان می­شود، بنابراین بیمارانی که جراحی ستون فقرات انجام می­دهند از استعمال دخانیات خودداری کنند تا مفاصل آنها به طور کامل بهبود یابند. جریان خون سالم برای تشکیل استخوان جدید ضروری است.