درمان زانو درد ایجاد شده دراثر آسیبهای مستقیم و یا تغییر شکل زانو

درد مفصلی

درد مفصلی به ناراحتی، تیر کشیدن و درد در هر یک از مفاصل بدن اطلاق می‌شود.به‌طور معمول، این مشکلات نیاز به مداخله پزشکی ندارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند زانو درد فقط افراد سالخورده را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما زانودرد می‌تواند در افراد مختلف در سنین مختلف تأثیر بگذارد.نکته  مهم این است که آیا علت زانو درد آرتروز یا آسیب است یا خیر. بنابراین دانستن علت ایجاد زانو درد اهمیت دارد.درد شدید زانو می‌تواند به التهاب و مشکلات حرکتی منجر شود.هرکسی که به زانو درد مبتلا شده است باید علت دقیق را شناسایی کند تا بتواند به‌درستی درمان شود.

زانو درد یکی از دردهای رایجی است که در افراد پیر، جوانان و در بارداری اتفاق می‌افتد این نوع درد می‌تواند درنتیجه ابتلا به بیماری یا آسیب‌دیدگی ایجاد شود.آرتروز یا ساییدگی زانو رایج‌ترین بیماری است که می‌تواند بر زانو تأثیر داشته باشد. آسیب‌های زانو می‌تواند درنتیجه آسیب مستقیم یا حرکت غیرمعمول زانو و حتی تغییر شکل زانو مانند پای ضربدیو پای پرانتزی ایجاد گردد از جمله روش‌هایی که برای درمان زانو درد وجود دارند می‌توان به:درمان دارویی,فیزیوتراپی, ورزش‌های مناسب زانو درد,تزریق اوزون, تزریق پی آر پی(PRP) و تزریق استروئید(اپیدورال) اشاره کرد که در این میان انواع تزریق‌ها در درمان مؤثر دردهای زانو از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

متخصصان ما در کلینیک

ما

آماده‌ی ارائه خدمات در زمینه‌ی درمان انواع مفصلی و عضلانی از جمله زانو درد با روش جراحی بسته(مانند تزریق اوزون, تزریق پی آر پی و تزریق اپیدورال) و با استفاده از بهترین امکانات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس   - 02188866629 - 02188866639

علل زانو درد

آرتروز

گفته می‌شود که آرتروز عامل اصلی زانو درد است.آرتروز باعث سستی و پاره شدن غضروف مفصلی و در نتیجه حساسیت به لمس دردناک به علت اصطکاک استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود.

تاندونیت پاتلار

تاندونیت التهاب و تحریک یک یا چند تاندون (بافت‌های فیبری و ضخیم که عضلات را به استخوان وصل می‌کنند) است.دوچرخه‌سواران، دوندگان، اسکی‌بازان و کسانی که در ورزش‌ها وفعالیت‌های پرشی شرکت می‌کنند در معرض خطر التهاب تاندون پاتلار هستند.

کیست بیکر

کیست بیکر که همچنین به‌عنوان کیست پوپلیتئال شناخته شده است، یک کیسه‌ی متورم پر از مایع است که در نهایت باعث ایجاد یک توده در پشت زانو می‌شود.این توده منجر به تنگی و مشکلات در حرکت می‌شود.

بورسیت

آسیب‌های زانو ممکن است باعث ایجاد التهاب در کیسه‌های کوچکی از مایع در زانو به نام بورسا شوند. بورسامسئول پوشش سطح خارجی مفصل زانو، جایی که تاندون و لیگامان روی مفصل با هم اصطکاک پیدا می‌کنند، است.

لوپوس

لوپوس بیماری در بدن است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم خود حمله کند.التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر روی بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن مانند مفصل زانو، پوست، کلیه‌ها، مغز، سلول‌های خونی، قلب و ریه نیز تأثیر بگذارد.

نقرس

این نوع از آرتروز زمانی رخ می‌دهد که سطح اسید اوریک در خون و نهایتاً در مفصل بالا می‌رود.گرچه نقرس اغلب بر انگشت پا تأثیر می‌گذارد، اما می‌تواند بر مفصل زانو نیز تأثیر بگذارد.

نرم شدن غضروف یا کندرومالاسی کشکک

کندرومالاسی کشککیک بیماری است که به علت استفاده بیش‌ازحد، آسیب و یا سایر عوامل منجر به آسیب غضروف زیرکشکک زانومی‌شود.

سندروم ایلیوتیبیال باند

سندروم ایلیوتیبیال باند آسیب به دلیل استفاده بیش‌ازحد از بافت‌های ایلیوتیبیال باند است که از ران به ساق پا و زانو کشیده می‌شود.

سندرمپلیکا

این وضعیت ناشی از استفاده بیش‌ازحد بافت پلیکا در مفصل زانو است.

التهاب مفصلی

التهاب مفصلی یا همارتروزعفونت در مفصل است که رگ‌های خونی رباط زانو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد زخم، خارش، گرم شدن و تورم می‌شود.در موارد جدی ممکن است نیاز به درمان اورژانسی داشته باشد.

آسیب زانو

آسیب زانو می‌تواند گاهی اوقات قطعاتی از غضروف یا استخوان را جدا کند.این قطعه‌ها ممکن است در مفصل گیر کنند و باعث ناتوانی در حرکت و درد و تورم شود.

تاندونیت

این وضعیتی است که موجب تورم تاندون مفصل می‌شود.در بعضی موارد، این وضعیت به‌عنوان "زانوی پرشی" شناخته می‌شود.

بیماری ازگود اشلاتر

این وضعیتی است که باعث استفاده بیش‌ازحد از غضروف می‌شود و در نوجوانانی که ورزش می‌کنند شایع است که باعث ایجاد حساسیت و تورم در زیر زانو می‌شود.

استئوکندریت_دیسیکان

استئوکاندرها گروهی از اختلالات هستند که بر رشد استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارند. این اختلالات ناشی از اختلال جریان خون در مفاصل است.

دررفتگی کشکک زانو

این وضعیت ناشی از دررفتگی زانو است که از موقعیت اولیه‌ی خود خارج و باعث درد و تورم می‌شود.

علائم و نشانه‌های زانو درد چیست؟

موارد زیر علائم شایع درد مفصل هستند:

• قرمزی
  • رطوبت و گرما در اطراف مفصل

عوامل خطر برای زانو درد چیست؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند شما را در معرض زانو درد قرار دهد:

عدم انعطاف‌پذیری یا قدرت عضلات

عدم انعطاف‌پذیری و قدرت یکی از علل اصلی صدمات زانو است.عضلات ضعیف قادر به جذب کافی فشار وارده روی مفصل حمایتی زانو نیستند.

وزن اضافی

داشتن وزن اضافی بر روی بدن باعث ایجاد فشار بیشتر روی مفصل زانو به‌خصوص در فعالیت‌هایی مانند راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله می‌شود. این وضعیت همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت به علت احتمال افزایش سرعت شکستگی غضروف مفصلی می‌شود.

برخی از ورزش‌ها

بعضی از ورزش‌ها بیشترین فشار را روی زانو ایجاد می‌کنند.ورزش‌هایی مانند اسکی و جهش‌های بسکتبال زانو را در معرض آسیب قرار می‌دهند.

آسیب قبلی

آسیب قبلی می‌تواند شما را بیشتر در معرض زانو درد قرار دهد.

مشکلات بیومکانیک

برخی از ناهنجاری‌های ساختاری در زانوها، پاها مثلاً کوتاه‌تر بودن یک‌پا از دیگری می‌تواند شما را نسبت به مشکلات زانو بیشتر حساس سازد.

تشخیص زانو درد

آزمایشات رادیولوژیک

آزمایشات ساده اشعه ایکس می‌تواند تغییرات دژنراتیو و شکستگی زانو را مشخص کنند. برای بررسی دقیق در مورد مشکلات استخوانی، سی‌تی‌اسکن موردنیاز است.برای تشخیص پارگی بافت‌های نرم مانند رباط‌ها و غضروف ام آر آی استفاده می‌شود.

تست خون

اگر پزشک به آرتروز، نقرس یا سایر مشکلات پزشکی مشکوک باشد ممکن است آزمایش خون تجویز شود.

درمان زانو درد

گزینه‌های مختلفی برای درمان زانو درد وجود دارند:

درمان‌های خانگی

• استراحت: استراحت و قطع فعالیت‌های روزمره شما عملاً درد مفصلی را از بین می‌برد.
  • کاربرد یخ و گرما: درد و التهاب با استفاده از یخ آرام می‌شود.
  • فشرده‌سازی: باند فشرده‌سازی برای جلوگیری از تورم و کمک به تراز زانو استفاده می‌شود..باند را تنگ نبندید و آن را در شب بردارید.

زانوبند طبی

زانوبندهای طبی روشی فوق‌العاده برای محافظت از مفصل زانو، کاهش درد و التهاب، حفظ گرما و  تسریع درمان درد زانو هستند. استفاده از زانوبند طبی باعث می‌شود که فعالیت‌های ورزشی و روزمره آسان‌تر صورت بگیرد.

داروها

داروی فلکسی پلکس یک محصول کاملاً مناسب و مفید برای رفع زانو درد است اگر شما به دنبال رویکرد بلندمدت هستید.این دارو گزینه‌ای است که در آن شما ابتدا متوجه کاهش درد مفصلی خواهید شد. در طول زمان، متوجه خواهید شد کهفلکسی پلکس به حرکت روان‌تر مفاصل و همچنین به ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده بدن کمک می‌کند.

فیزیوتراپی به کاهش و درمان آرتروز زانو و زانو درد، از سرگیری فعالیت، بازیابی استحکام و تحرک آسان‌تر کمک می‌کند. اغلب این کارها با مجموعه‌ای از حرکات ورزشی و همچنین فیزیوتراپی که شامل چند روش درمانی کاهش درد زانو می‌شود، به دست می‌آید. فیزیوتراپی مخصوص درمان آرتروز زانو که منجر به تسکین و درمان زانو درد شود،عموماً به معنای شرکت در جلسات هفتگی  در طول یک دوره سه تا شش‌ماهه است و به‌شدت بیماری بستگی دارد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند یک ابزار مفید برای مقابله با درد شما باشد.بااین‌حال، اگر آرتروز تشخیص داده شود مزایای ماساژ محدود خواهد شد.آرتروز شامل تغییرات دژنراتیو در سطوح مفصلی می‌شود و این سطوح برای درمان ماساژ غیرقابل دسترس است. اگر زانودرد به دلیل مشکلات دیگر مانند اختلالات پاتلار و تاندونیت پاتلار باشد، ماساژ یک رویکرد بسیار ارزشمند است زیرا به کاهش فشار بر روی بافت‌های نرم، که به علت استفاده زیاد آسیب‌دیده‌اند، کمک می‌کند.

تزریق

انواع روش‌های تزریق برای درمان زانو درد عبارتند از:

پلاسما غنی از پلاکت( پی آر پی)

روش پی آر پی غلظت پلاکت خون را به‌طور قابل‌توجهی افزايش می‌دهد. با استفاده از یک سانتریفیوژ خون پردازش می‌شود.با توجه به خلوص مخلوط پی آر پی، این روش درمانی بهترین نتیجه ممکن برای بیمار را با عوارض جانبی التهابی کمتر تولید می‌کند.

تزریق اوزون

اوزون و پرولوزون که تزریق ویتامین‌ها و داروهای ضدالتهابی هومیوپاتی همراه با گاز اوزون است  می‌تواند به روند طبیعی بهبود زخم بدن شما کمک کند تا آسیب را بهبود بخشد و بافت را بازسازی کند.اوزون، 3 اتم اکسیژن ناپایدار حاوی مولکول است که به‌راحتی اتم اکسیژن را به بافت اطراف اهدا می‌کند تا سلول اکسیژنه شود و بهبود یابد.این اتفاق یک‌پایه بسیار قوی‌تر برای تقویت و بهبودی بافت اطراف را ایجاد می‌کند. جراحات، به‌ویژه در مواردی که بافت نرم دچار پارگی و جریان خون به این منطقه محدودشده، سریع‌تر بهبود می‌یابند.اگر منیسک یا رباط پاره شده در زانو یا دیسک دژنراتیو در کمر دارید تزریق پرولوزون و اوزون را برای ترمیم منطقه به‌منظور دور زدن یا از بین بردن جراحی و جابجایی مفصل، در نظر بگیرید.

تزریق کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها را به‌طور مستقیم به مفصل زانو برای تسکین درد و التهاب تزریق می‌کنند.اثرات آن‌ها ممکن است از چند روز تا بیش از شش ماه ماندگار باشند. اگرچه تزریق کورتیکواستروئیدها باعث تسکین مفاصل و عدم بروز بسیاری از عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای خوراکی کورتیکواستروئید می‌شود اما آن‌ها  بدون خطر نیستند.تزریق مکرر به زانو ممکن است در حقیقت به شکستگی غضروف کمک کند.

جراحی زانو می‌تواند آخرین گزینه درمانی باشد و زمانی انتخاب شود که گزینه‌های دیگر شکست‌خورده است.شما می‌توانید جراحی آرتروسکوپی زانو یا جایگزینی کامل زانو داشته باشید.جراحی آرتروسکوپی زانو یک فرآیند جراحی رایج است که پزشک آن را از طریق حفره‌های کوچک و قرار دادن دوربین فیبر نوری در داخل زانو انجام می‌دهد. دراین روش، استخوان‌ها یا غضروف کوچک می‌تواند برداشته شود.

جایگزینی زانو

زانو درد

این روشی است که در آن جراح قطعات آسیب‌دیده زانو را با قطعات فلزی یا پلاستیکی جایگزین می‌کند.از آنجا که فقط بخشی از مفصل زانو جایگزین شده است، دوره بهبودی کوتاه‌تر از جایگزینی کامل زانو است.در جایگزینی زانو، زانو با یک مفصل مصنوعی جایگزین شده و به جراحی بزرگ و بستری نیاز دارد.

ورزش

ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن خشکی و درد مربوط به آرتروز زانو است.با تمرینات منظم، عضلات اطراف زانو تقویت می‌شوند و انعطاف‌پذیری عمومی، تعادل و محدوده حرکت بدن بهبود می‌یابد.در صورت تجویز پزشک تمرینات کششی و تقویتی را انجام دهید.

عوارض زانو درد

اگرچه تمام انواع زانودردها جدی نیست اما آسیب زانو و مشکلات پزشکی مانند استئوآرتریت وجود دارد که اگر بدون درمان باقی بمانند، می‌تواند به درد شدید و حتی آسیب و ناتوانی مفصلی منجر شوند.

پیشگیری از زانو درد

اگرچه ممکن است پیشگیری از زانو درد دشوار باشد، پیشنهادات زیر ممکن است به شما کمک کنند تا سالم و ایمن باقی بمانید:

کاهش وزن اضافی

حفظ وزن سالم یکی از بهترین کمک‌هایی است که می‌توانید برای زانوی خود انجام دهید.وزن زیاد باعث افزایش فشار مایع در مفصل می‌شود و خطر ابتلا به آسیب و استئو آرتریت را افزایش می‌دهد.

متناسب بمانید

وقت کافی برای آماده‌سازی عضلات برای شرکت در ورزش‌های موردعلاقه خود صرف کنید. رابطه خوبی با مربی خود داشته باشید تا بتوانید بهترین تمرین را برای خود پیدا کنید.

قوی شوید و انعطاف‌پذیر بمانید

عضلات ضعیف علت اصلی صدمات زانو هستند، بنابراین تقویت عضلات همسترینگ وچهار سرباعث حمایت از زانو می‌شود. تمرینات استقامتی و تعادل به عضلات اطراف زانو کمک می‌کند تا کارآمدتر با هم کار کنند.