درمان روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) باتزریق استروئید

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا AS نوعی آرتروز است که عمدتا بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. اگرچه می‌تواند سایر مفاصل را نیز درگیر کند. این بیماری باعث التهاب مفاصل نخاعی (مهره‌ها) می‌شود که منجر به درد و ناراحتی شدید و مزمن می‌گردد.

در موارد پیشرفته‌تر این التهاب می‎تواند منجر به آنکیلوز گردد. آنکیلوز، ایجاد استخوانی جدید در ستون فقرات است که باعث قرار گرفتن بخشی از مهره‌ها در یک موقعیت ثابت و بی‌تحرک می‌شود.

چه موقع  باید برای کمر درد خود به پزشک مراجعه کنید؟

AS همچنین می‎تواند باعث التهاب، درد و خشکی در مناطق دیگر بدن مانند شانه‎ها، کفل‌ها، دنده‎ها، پاشنه‎ها و مفاصل کوچک دست و پا شود. گاهی اوقات چشم‎ها را نیز درگیر می‌کند (که ورم ملتحمه چشم یا یوئیت نامیده می‌شود) و - به ندرت – ریه‎ها و قلب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر محمد پیریایی، با بهره گیری از دانش تخصصی، به روز ترین درمان ها را برای مشکلات مفصلی و درد ها ارائه می دهد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره  - 02188866629 - 02188866639 تماس حاصل فرمایید.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات چیست؟

مشخصه اصلی اسپوندیلیت آنکیلوزان، درگیری مفاصل استخوان‌های خاجی (SI)، در طی پیشرفت بیماری است. مفصل SI در پایین ستون فقرات قرار دارد، جایی که ستون فقرات به لگن می‌پیوندد.

علت روماتیسم ستون فقرات

اگرچه علت دقیق AS شناخته نشده است؛ اما می‌دانیم که ژنتیک نقش کلیدی در بروز بیماری دارد. اکثر افراد مبتلا به AS دارای ژنی هستند که یک نشانگر ژنتیکی که یک پروتئین HLA-B27 است، را تولید می‌کند. این نشانگر ژنتیکی در بیش از ۹۵ درصد مردم قفقازی مبتلا به AS وجود دارد؛ با این حال مهم است که توجه داشته باشیم برای مبتلا شدن به AS حتما نباید این نشانگر را داشت. همچنین بخش زیادی از افرادی که این نشانگر ژنتیکی را دارند هرگز مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان نمی‌شوند.

دانشمندان معتقدند برای فعال شدن AS، باید در افراد مستعد پذیرش، ژن‌های دیگری همراه با یک عامل زیستی که باعث ایجاد عفونت باکتریایی می‌شود، وجود داشته باشد. وجود ژن HLA-B27 احتمالا حدود ۳۰% از احتمال ابتلا را تشکیل می‌دهد. اما ژن‌های دیگری نیز وجود دارند که در ابتلا به بیماری، با ژن HLA-B27 همکاری می‌کنند. محققان بیش از ۶۰ نوع ژن را شناسایی کرده‌اند که با بیماری AS و بیماری‌های مربوط به آن مرتبط هستند؛ ژن‎های ERAP1، IL-12، IL-17 و IL-23 ، از جمله ژن‌های کلیدی جدید شناسایی شده هستند.

یکی از فرضیه‎های سنتی این است که بیماری AS هنگامی اتفاق می‎افتد که دفاع امعاء و احشاء داخلی بدن شکسته شده و برخی از باکتری‌ها به جریان خون منتقل می‌شوند و باعث تغییر در پاسخ سیستم ایمنی بدن می‎گردند.

ارتباط بین اسپاندولیت آنکیلوزان و ژن HLA-B27 ، در میان گروه‌های قومی و نژادی مختلف بسیار متفاوت است.

علائم رایج بیماری

مهم است که توجه داشته باشید، دوره بیماری آرتروز ستون فقرات (AS) از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است. بنابراین شروع علائم نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگرچه علائم معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی (سنین ۱۷ تا ۴۵سالگی) ظاهر می‌شوند؛ اما ممکن است در سنین کودکی یا بسیار زودتر از آن نیز اتفاق بیفتند.

شایع‌ترین نشانه زودرس بیماری AS، درد و احساس سفتی در پایین کمر و ناحیه سرینی است که به تدریج در طول چند هفته یا چند ماه اتفاق می‌افتد. در ابتدا ممکن است ناراحتی فقط در یک طرف احساس شود یا اینکه محل درد به صورت متناوب تغییر کند. درد معمولاً راکد و پراکنده است و در یک محل خاص قرار ندارد. این درد و سفتی معمولاً صبح‌ها و در طول شب شدید‌تر می‌شود؛ اما ممکن است با ورزش، دوش گرفتن و یا تمرینات سبک بهبود یابد. همچنین در مراحل اولیه بیماری AS ممکن است تب خفیف، از دست دادن اشتها و ناراحتی عمومی وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که درد کمر ناشی از بیماری AS دردی التهاب‎گونه و طبیعی بوده و مکانیکی نیست.

درد به طور معمول ثابت می‌شود (مزمن) و در هر دو طرف احساس می‌گردد. معمولاً حداقل ۳ ماه به طول می‌انجامد. با گذشت ماه‌ها و یا سال‌ها، سفتی و درد می‌تواند در ستون فقرات و گردن گسترش یابد. همچنین ممکن است درد و تاثیرات آن به دنده‌ها، تیغه‎های شانه، باسن، ران و پاشنه پاها نیز برسد.

همچنین ممکن است درجات مختلف رنج و کوفتگی از التهاب ناشی از AS حاصل شود؛ بنابراین بدن مجبور است برای مقابله با التهاب، انرژی مصرف کند و احساس خستگی افزایش می‌یابد. همچنین کم خونی کم تا متوسط که احتمالا از التهاب به وجود می‌آید؛ بر شدت خستگی می‌افزاید.

علائم دیگر

در تعداد کمی از افراد، درد از پایین کمر یا گردن شروع نمی‌شود؛ بلکه در یک مفصل محیطی، مانند مفصل ران، مچ پا، آرنج و زانو، پاشنه یا شانه آغاز می‎شود. این درد معمولاً به علت اِنتِسیتیز،یعنی التهاب محل اتصال تاندون یا رباط به استخوان ایجاد می‎شود. التهاب و درد در مفاصل محیطی در نوجوانان مبتلا به AS بیشتر است. این مسئله ممکن است گیج کننده باشد زیرا بدون در نظر گرفتن درد کمر، AS ممکن است مانند شکل دیگری از آرتروز به نظر برسد.

بسیاری از افراد مبتلا به AS، التهاب روده را نیز تجربه می‌کنند که ممکن است با بیماری کرون یا کولیت زخمی همراه باشد.

ASاغلب با بیماری یوئیت یا ورم ملتحمه چشم (التهاب چشم) همراه است. حدود یک سوم افراد مبتلا به AS حداقل یک بار التهاب چشم را تجربه کرده‌اند. علائم ورم ملتحمه یا یوئیت عبارتند از: دردناک شدن چشم‌ها، آبریزش و قرمزی، تار شدن دید و حساسیت به نور زیاد.

اطلاعات بیشتر درباره عوارض بیماری AS از جمله بیماری یوئیت:

چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند؟

عوامل خطرناکی که یک فرد را به بیماری AS مبتلا می‌کنند عبارتند از:

• دارا بودن نشانگرHLA-B27
  • سابقه خانوادگی
  • عفونت‌های مکرر گوارشی

بر خلاف دیگر انواع آرتریت و بیماری‌های روماتیسمی، شروع بیماری AS در افراد جوانتر به طور معمول بین سنین ۱۷ تا ۴۵ سال رخ می‎دهد؛ با این حال می‌تواند کودکان و افراد مسن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص بیماری رماتیسم ستون فقرات

معمولا پزشکی که اسپوندیلیت آنکیلوزان را تشخیص می‌دهد متخصص روماتیسم است. زیرا پزشکانی هستند که به طور خاص، در تشخیص و درمان اختلالاتی که بر مفاصل، ماهیچه‎ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، بافت پیوندی و استخوان تأثیر می‌گذارند؛ آموزش دیده‌اند. پزشک به وسیله معاینه جسمی کامل، از جمله عکسبرداری اشعه ایکس، سوابق پزشکی، سابقه خانوادگی در داشتن بیماری AS و همچنین آزمایش خون )از جمله آزمایش نشانگرHLA-B27 ) بیماری را تشخیص می‌دهد.

توجه داشته باشید که شروع بیماری AS در برخی از افراد متفاوت است این موضوع در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

همچنین ممکن است درجات مختلف خستگی، از التهاب ناشی از بیماری AS حاصل شود. بدن باید برای مقابله با التهاب انرژی مصرف کند؛ بنابراین دچار خستگی می‌شود. همچنین کم خونی خفیف تا متوسط که ناشی از التهاب است باعث افزایش احساس خستگی می‌شود.

آزمایش فیزیکی

آزمایش فیزیکی رمالتیسم

نکات کلی که در هنگام تشخیص بیماری AS بررسی می‌شوند عبارتند از:

• شروع بیماری معمولاً در سنین کمتر از ۴۵ سال است
  • درد بیشتر از سه ماه ادامه دارد (مزمن است(
  • درد کمر و خشکی با عدم تحرک، به خصوص در هنگام شب و صبح زود، بدتر می‌شود
  • درد کمر و خشکی باعث کاهش فعالیت بدنی و ورزش کردن می‌شود.

معاینه فیزیکی مستلزم یافتن نقطه التهابی است. بنابراین پزشک به احتمال زیاد در قسمت کمر، استخوان لگن، مفاصل ساکروایلیاک، قفسه سینه و پاشنه‌ها به دنبال منشأ درد می‌گردد. پزشک شما در طول معاینه محدودیت‌های حرکتی ستون فقرات در تمام جهات، و محدودیت گسترش قفسه سینه را بررسی می‌کند.

علائم و شاخص‌های دیگری نیز در نظر گرفته می‎شود؛ از جمله سابقه یوئیت یا ورم ملتحمه چشم(التهاب چشم)، سابقه عفونت‌های دستگاه گوارش (مثلاً وجود بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو) و سابقه خانوادگی در داشتن بیماری AS، خستگی به علت وجود التهاب نیز بررسی می‌شود.

درمان روماتیسم ستون فقرات

یک درمان رژیمی رایج برای شکل‌های مختلف اسپوندیلیت (اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک، آرتروز اینتروپاتیک، آرتروز انفعالی، آرتریت جوانان، آرتریت نامتمایز) شامل دریافت دارو و ورزش، فیزیوتراپی، تمرین قرار گرفتن در موقعیت جسمی مناسب و سایر گزینه‌ها مانند درمان گرمایی/سرمایی برای کمک به آرام کردن ماهیچه‌ها و کاهش درد مفاصل؛ می‌شود. در موارد شدید جراحی اصلاح وضعیت قرارگیری بدن نیز به عنوان یک گزینه درمانی انجام می‌گیرد.

بسته به نوع آرتریت درمان‌های متنوعی وجود دارد. به عنوان مثال در آرتریت پسوریازیس، پوست و مفصل هر دو باید درمان شوند. در آرتریت انتروپاتیک )اسپوندیلیت آرتریت مرتبط با بیماری التهابی روده) ممکن است نیاز باشد که دارو مصرف شود تا ترکیبات دستگاه گوارش که باعث بیماری شده‌اند، درمان شوند و باعث تشدید بیماری نشوند.

اِعمال گرما و سرما

اِعمال گرما و حرارت روی مفاصل خشک شده و عضلات منقبض شده، می‌تواند به کاهش درد آن‌ها کمک کند. قرار دادن یخ روی مناطق دچار التهاب می‌تواند به کاهش ورم و التهاب عضلانی کمک کند. حمام آب گرم و دوش گرفتن نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکوستروئیدها مانند پردنیزولون می توانند در کاهش التهاب روماتیسم ستون فقرات موثر باشند؛ اما عوارض جانبی مصرف طولانی مدت آنها بسیار شدید است. تزریق کورتیکوستروئید به مفاصل ملتهب، موجب کاهش موقت درد ناشی از آرتریت یا ورم مفاصل می‌شود. در مورد تاندون‌های آشیل، به دلیل احتمال از بین رفتن تاندون آشیل، بسیار به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مفید بودن تزریق کورتیکواستروئید برای از بین بردن علائم خار پاشنه (درد پاشنه) روشن نیست.

داروها در درمان رماتیسم

انواع مختلف و طبقه‌بندی‎های متفاوتی از داروهای قابل استفاده در درمان رماتیسم ستون فقرات و بیماری‌های مرتبط با آن وجود دارد. توجه داشته باشید که افراد مختلف به داروهای مختلف با سطوح مختلف اثربخشی، پاسخ می‌دهند. بنابراین ممکن است مجبور شوید زمانی را برای یافتن موثرترین روش درمانی سپری کنید.

ورزش و وضعیت قرار گرفتن بدن

ورزش بخشی جدایی ناپذیر از برنامه درمانی اسپوندیلیت آنکیلوزان است. گنجاندن ورزش در برنامه روزانه ممکن است مشکل باشد اما باید آن را انجام داد. ورزش اولویتی است که باید هر روز برای آن وقت بگذارید (حتی در حد پنج دقیقه کار مفید). اگر ورزش کنید، مزایای بسیاری از تلاش‌های شما نصیبتان خواهد شد. یک برنامه ورزشی مناسب با اسپوندیلیت آنکیلوزان به شما کمک می‌کند تا به وضعیت قرارگیری مناسب، انعطاف پذیری و در نهایت کاهش درد برسید.

(قوس شدید کمر) به ویژه در ناحیه گردن هستند؛ روشی امکان‎ پذیر اما بسیار خطرناک است

دوره / پیش آگاهی بیماری

شدت بیماری AS به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همه افراد مبتلا به آن عوارض جدی و تخریب ستون فقرات را تجربه نمی‌کنند. بعضی افراد ممکن است فقط درد و ناراحتی متناوب را تجربه کنند، در حالیکه عده‌ای دیگر درد و خشکی شدید در مناطق متعدد بدن را برای مدت طولانی تجربه می‌کنند. بیماری AS می‌تواند در بعضی موارد به معلولیت و ناتوانی شدید منجر شود. تقریباً تمام موارد AS به واسطه  مراحل حاد و دردناک مشخص می‌شوند (که مرحله عود بیماری نامیده می‌شود). پس از آن، دوره‌های موقتی فرا می‌رسد که علائم بیماری فروکش می‌کند.

مهم است که بدانید بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری مزمن یا مادام العمر است و شدت آن به سن و جنسیت بستگی ندارد. شدت آن می‌تواند در زنان، مردان و کودکان یکسان باشد.

به یاد داشته باشید که حتی اگر مبتلا به AS باشید و علائم خفیفی را تجربه کنید، می‌توانید به خوبی آن را مدیریت کنید. مهم است که یک بار در سال به روماتولوژیست مراجعه کنید تا عوارض شناسایی و درمان شود.