درمان درد مچ دست به دلیل ضربه در ورزش و بارداری با شاک ویو تراپی

درد-مچ-دست

بیماری یا مصدومیت می‌تواند منجر به بروز مچ‌درد شود؛ این درد مفصل مچ از تمام جهات درگیر می‌کند، از جمله استخوان، لیگامنت و بافت رابط پیرامون آن ناحیه. در اصطلاح پزشکی به درد مفصل، آرترالژیا می‌گویند. درد، مشخصه بارز التهاب مفاصل (آرتروز) است. آرتروز نیز می‌تواند در مچ رخ دهد.

• هنگامی که مچ دستتان داغ، قرمز و متورم است.
  • هنگامی که احساس ضعف ناگهانی کردید، مخصوصاً اگر تمام ناحیه دست یا پایتان را درگیر کرد یا در صورتی که لکنت زبان یا چهره‌ای پژمرده دارید.
  • هنگامی که درد بسیار شدید است.
  • شکل مچ دستتان تغییر کرده، رنگ پریده یا خیلی سرد است، مخصوصاً پس از مصدومیت یا سقوط از بلندی.

دکتر محمد پیریایی متخصص درد، با سالها تجربه و تخصص در زمینه مشکلات مفصلی آماده ارائه کمک به شما می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره  تماس حاصل فرمایید.

مچ‌درد چیست؟

مچ-درد

آرتروز و آرتریت روماتوئید شایع‌ترین انواع التهاب مفصلی هستند که در مچ دست نیز رخ می‌دهند. آسیب ناشی از حرکات تکراری نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه مچ دست شود. در سندروم تونل کارپال عصب میانی مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به بی‌حسی،سوزن‌سوزن شدن و در نهایت درد و گرفتگیدست شود. مصدومیت و صدماتی همچون دررفتگی و پیچ‌خوردگی نیز می‌تواند علت درد مچ دست باشد. بیماری دکوروین به نوعی التهاب مفصل گفته می‌شود که از شست دست آغاز شده و به مچ می‌رسد؛ این عارضه یکی دیگر از علل احتمالی مچ‌درد است. تومور استخوانی یا وجود تومور در سایر بافت‌های مچ دست نیز، یکی دیگر از عوامل نادر درد در مچ است.

علت درد مچ دست

علت-مج-درد

مچ دست ساختاری پیچیده دارد که از استخوان‌ها، لیگامنت‌ها و تاندون‌های مختلفی تشکیل شده است. مصدومیت هر یک از این بخش‌های مختلف می‌تواند منجر به مچ‌درد شود. باید توجه داشت که ابتدا باید نوع درد مشخص شود، آیا درد حاد است یا مزمن. مچ‌درد حاد، اغلب ناشی از دررفتگی یا مصدومیت است، ولی دردهای مزمن و طولانی مدت معمولاً بخاطر فرسودگی است. در برخی موارد نادر، مچ‌درد می‌تواند ناشی از عفونت یا بیماری سیستمک باشد که در آن صورت باید بررسی و معاینه بیشتری صورت گیرد. (2)

علل مکانیکی مچ‌درد:

• فرسودگی: همچون خیلی از اشیاء اطرافمان، مفصل مچ نیز می‌تواند بخاطر فعالیت چند ساله فرسوده شده و سبب بروز مشکلاتی همچون آرتروزو التهاب مفصل شود.
  • کار کشیدن مفرط: انجام دادن یک فعالیت خاص برای چندین بار پشت سر هم (مثل تایپ کردن) یا بدون مقدمه سراغ کارهای سخت رفتن (همچون باغبانی) می‌تواند علت ایجاد یا تشدید مشکلات مچ دست و بروز درد شود.
  • شکستگی: چندین استخوان کوچک در مچ دست وجود دارد که با ضربه خوردن خواهند شکست. مصدومیت‌های استخوان بسیار زجرآور هستند. این مصدومیت‌ها در اثر سقوط از بلندی، بر روی دست کاملاً باز، اتفاق می‌افتند.
  • پیچ‌خوردگی: هنگامی که لیگامنت‌ها و بافت‌های نرم در مچ دست کشیده یا پاره شوند، پیچ خوردگی اتفاق افتاده است که این مورد به وخامت شکستگی نیست.
  • تحت فشار قرار گرفتن عصب: گاهیاوقات اعصاب در ناحیه مچ دست، در جای خود گیر می‌افتند یا تحت فشار قرار می‌گیرند که این امر سبب بروز دردهای تیرکشنده، بی‌حسی و حس سوزن‌سوزن شدن می‌شود. معمولاً به این بیماری، سندورم تنگی کانال عصب مچ دست (سندروم تونل کارپال) می‌گویند
  • التهاب: آزردگی، خصوصاً در بافت‌های رابط مچ دست، منجر به درد و تورم می‌شود.
  • کیست: به گوی‌ها پر از مایعات کیست گفته می‌شود که می‌تواند در مچ دست ایجاد شده و منجر به تحت فشار قرار گرفتن اعصاب و تاندون‌ها و بروز حس ناراحتی شود.

علل روماتولوژیک مچ‌درد:

• آرتریت خود ایمنی: امکان دارد سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل شده و به مفاصل حمله کند، که منجر به التهاب‌های دردناک می‌شود، که صبح‌ها این حس درد بیشتر است.
  • رسوب مواد: رسوب کلسیم یا سایر مواد مانند اسید اوره در مفاصل می‌تواند موجب درد حاد و شدید مفصل شود.

تنگی کانال عصب مچ دست (سندروم تونل کارپال)

تونل کارپال به راه بسیار باریکی در مچ دست می‌گویند که با لیگامنت‌ها و استخوان‌ها پر شده است. در این تونل اعصاب و تاندون‌ها نیز هستند. گاهی اوقات بخاطر آسیب دیدن تاندون یا تورم بخش دیگری، این تونل تنگ شده و موجب فشرده شدن عصب‌ها می‌شود. معمولاً علائم این بیماری تدریجاً بروز می‌کنند، و با وخامت علائم، دیگر گرفتن وسایل برای بیمار سخت می‌شود.

برای پیشگیری از آسیب دائمی عصبی، تشخیص اولیه و درمان بسیار حائز اهمیت است. پزشک شما از طریق معاینه جسمانی و آزمایشات مخصوص عصبی می‌تواند سندروم تونل کارپال را تشخیص دهد. درمان شامل استراحت دادن به دست، آتل بستن و داروهای مسکّن و ضد التهاب است. اگر علائم بیماری با این روش‌های غیرتهاجمی بهبود نیافت، امکان دارد پزشک، انجام جراحی را تجویز کند. این بیماری کاملاً شایع بوده و متداول‌ترین علائم آن عبارتند از درد ناگهانی شانه، ضعف دست، مچ‌درد، احساس درد در یک دست و ضعف در یک دست.

دررفتگی مچ

یکی از مصدومیت‌ها برای لیگامنت‌های مچ دست، دررفتگی مچ است. دررفتگی خفیف، تنها کشیدگی لیگامنت‌هاست ولی دررفتگی‌های شدید حتی می‌تواند منجر به پارگی لیگامنت شود.

در صورت بروز دررفتگی مچ باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید. امکان دارد از مچ دست شما عکس بگیرند تا خیال پزشک از احتمال صدمه بیشتر به استخوان‌های مچ راحت شود. این عارضه‌ای غیرعادی است و علائم شایع آن عبارتند از جراحت مچ، مچ درد، مچ‌درد ناشی از مصدومیت، تورم مچ، درد در ناحیه پشت مچ. علائمی که همیشه همراه با دررفتگی مچ اتفاق می‌افتد جراحت مچ است.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید (RA) نوعی از التهاب مفصل است که منجر به بروز درد، تورم، خشکی و از دست رفتن کارایی مفصل می‌شود. این بیماری می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند ولی در میان مچ و انگشتان شایع‌تر است. بیماری RA یک اختلال خودایمنی است، به این معنا که این عارضه ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل بدن است.

در صورت بروز این بیماری باید به اورژانس مراجعه کرد تا پزشک اورژانس نیز بتواند درمان‌های اولیه را انجام داده و شما را به متخصص ارجاع دهد. آرتریت روماتوئید بیماری پیچیده‌ای است که برای کُند کردن سرعت صدمات به مفصل، به تجویز دارو نیاز دارد، همچنین بیمار باید مسکّن‌هایی همچون ایبوپروفن (آدویل) یا ناپروکسن (آناپروکس و ناپروسین) مصرف کند. ورزش، مخصوصاً شنا، می‌تواند درد و خشکی مفصل را کاهش دهد. این بیماری نادر بوده و علائم متداول آن عبارتند از خستگی، حالت افسردگی، درد عضلات، درد مفصل، خواب‌آلودگی در روز.

عوامل خطری که می‌توانند منجر به مچ‌درد شود کدامند؟

عوامل-مچ-درد

عوامل خطر برای عارضه تنگی کانال عصب مچ دست (سندروم تونل کارپال) عبارتند از:

• داشتن تونل کارپال کوچک (فضایی در مچ که اعصاب میانی از آن عبور می‌کنند) که می‌تواند ارثی باشد.
  • زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری هستند. زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سندروم تونل کارپال هستند. برخی از متخصصین می‌گویند، این امر ناشی از کوچک بودن طبیعی تونل کارپال در زنان است. عامل خطر در زنان بعلت نواسانات هورمونی در زمان حاملگی، شیردهی یا پس از یائسگی بیشتر هم می‌شود. وقوع سندروم تونل کارپال در دوران حاملگی معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود.
  • بالا رفتن سن. به ندرت پیش می‌آید که سندروم‌ تونل کارپال پیش از سن 30 سالگی تشخیص داده شود و 76 درصد بیمارانی که علائم این بیماری را دارند مابین 40 تا 70 سال هستند.
  • مصدومیت یا جراحت مچ دست، برای مثال دررفتگی یا شکستگی.
  • داشتن شرایط خاص همچون غده هیپوفیز بیش فعال، کم‌کاری تیروئید، آرتریت روماتوئید، دیابت یا سایر اختلالات نورولوژیکی.
  • دست‌ها مکرراً در معرض دمای سرد یا لرزه قرار بگیرند.
  • حرکات تکراری دست و مچ، برای مثال فعالیت‌های تکراری مرتبط با کار (در ادامه آمده است).

علل حتمی ابتلا به عارضه تنگی کانال عصب مچ دست (سندروم تونل کارپال) نامشخص است، به همین خاطر امکان دارد بسیاری از افراد، بیشتر نشانه‌های بالا را داشته باشند ولی با این حال مبتلا نشوند، یا ممکن است هیچکدام از آنها را نداشته باشند ولی به این بیماری مبتلا شوند.

درمان

درمان بیماری‌های مچ بر اساس نوع، محل و شدت عارضه و همچنین سن و سلامت عمومی بیمار متغیر است. در ادامه چند درمان محتمل برای این بیماری‌ها آورده شده است:

درمانهای اولیه

• مسکّن‌ها: داروهایی که بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به درمان التهاب، که منجر به درد مفصل می‌شود، کمک کنند؛ مخصوصاً التهاب ناشی از فرسودگی یا کار کشیدن مفرط. تیلنول یکی از همین داروهاست.
  • بریس: استفاده از بریس مچ دست می‌تواند به ثابت کردن مفصل و پیشگیری از حرکات دردناک کمک کند.
  • استراحت: گاهی اوقات برای تسکین درد باید چند وقتی مفصل را از انجام کارهای شدید و تکراری باز داشت.
  • رعایت اصول ارگونومی: مطمئن شوید که در محل کار، مچ دست‌هایتان در وضعیتی طبیعی قرار بگیرند. از تایپ کردن با مچ دست خم شده یا محکم گرفتن موس پرهیز کنید.
  • استفاده از یخ یا گرما: برای برخی افراد، گرمای ملایم در تسکین درد موثر است، در سایرین سرما می‌تواند درد را تسکین دهد. برای اطمینان، از هر دو استفاده کنید تا ببینید کدامیک برای شما موثر است.
  • پمادهای ضددرد: داروههای موضعی حاوی موادی مانند منتول یا کپسایسین هستند که می‌توانند درد مفصل را کاهش دهند.

گاهی اوقات علیرغم انجام این اقدامات، درد برای مدت طولانی باقی می‌ماند و شاید به ارزیابی بیشتر و ادامه درمان‌های پزشکی نیاز داشته باشد.

تزریق کورتون

تزریق-کورتن

کورتیکواستروئیدها (که با نام استروئید نیز شناخته می‌شوند) داروهایی هستند که می‌تواند برای درمان التهاب بکار روند. وقتی کورتیکواستروئید به مفصل دردناک تزریق شود، می‌تواند التهاب را در آن ناحیه کاهش داده، درد را تسکین دهد، تورم بافت را کم کند و کارایی و تحرک مفصل را افزایش دهد. بسته به نوع عارضه، تزریق استروئید می‌تواند برای چند هفته تا چند ماه درد را تسکین دهد.

درمان با فراصوت

امواج فراصوت، امواج صدا با فرکانس بسیار بالا هستند که گوش انسان قادر به شنیدن آنها نیست، این امواج را وسیله‌ای مکانیکی از طریق لرزش، تولید کرده و به سر پزشکی دستگاه ارسال می‌کند. سپس سر پزشکی دستگاه روی پوست مچ دست گذاشته شده و به بافت‌های مچ، انرژی وارد می‌کند.

درمان مفاصل دست و مچ با سلول‌های بنیادین

فرآیند درمان با سلول‌های بنیادین هنگامی آغاز می‌شود که پزشک بطور کامل کمر بیمار را بی‌حس کرده و مقدار بسیار اندکی از مغز استخوان را با سرنگ بیرون می‌کشد، سپس از بیمار، خون نیز گرفته می‌شود. مغز استخوان غنی از سلول‌های بنیادینی است که وظیفه آنها، ترمیم بافت‌های آسیب دیده است. این سلول‌ها، از نمونه جداسازی شده و پلاکت‌ها نیز از نمونه خونی جدا می‌شوند. بعد از آماده‌سازی، این دو عنصر را با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری، مستقیماً به مفصل دست تزریق می‌کنند. با این کار، پزشک می‌تواند از تزریق کامل و صحیح به ناحیه دردناک مطمئن شود.

شوک درمانی

شوک-درمانی

در شوک درمانی، امواج صدای خاصی را به سمت تونل کارپال هدایت می‌کنند.در این درمان، بافت‌های سالم لرزیده و التهاب کم می‌شود، ولی اثر مهمتر این درمان، ضخیم شدن تاندون‌ها بر اثر نازک و منعطف شدن بافت مجروح است. بافت مجروح مانند رشته‌های خام ماکارونی، شکننده است و در صورت وارد کردن نیرو به آن می‌شکند.این اتفاق در سایر نقاط بدن نیز می‌تواند رخ دهد و تاندون‌ها در اثر تضعیف بافت مجروح تقویت می‌شوند.

حرکات کششی برای درد مچ

آنچه در ادامه می‌آید برخی از تمرینات کششی سریع و آسان، برای درد مچ است:

کشش دست prayer

کشش-دست

کف دست‌های خود را روبروی سینه خود گرفته و آرنج خود را به سمت بیرون نگاه دارید. شبیه به حالت دست‌ها در هنگام دعا کردن. سپس مچ دستان خود را پایین بکشید تا زمانی که در مچ‌ها احساس کشش کنید. بیست ثانیه در همین حالت بمانید، رها کنید و سپس تا ده بار این حرکت را تکرار کنید.

فشردن توپ تنیس

فشردن-توپ-تنیس

یک توپ تنیس را در دست بگیرید. با انگشتان دست آن را کاملاً احاطه کرده و با قدرت فشار دهید. ده ثانیه در همین حالت بمانید، رها کنید و سپس تا ده بار این حرکت را تکرار کنید.

کشش مچ

کشش-مچ

بازوهای خود را روی لبه میز، دسته مبل یا سطحی مشابه قرار دهید و دست‌های خود را از لبه آن آویزان کنید. مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید و سپس به سمت پایین بکشید، این حرکت را برای هر دست، ده بار انجام دهید.

خم و راست کردن

خم-و-راست-کردن-دستخم-و-راست-کردن-دست

یک دمبل سبک یا شیءای مشابه در دست بگیرید، بگونه‌ای که انگشتان دست آن را کاملاً احاطه کنند. بازوهای خود را صاف کرده و در حالیکه کف دست به سمت بالاست، دستانتان را مقابل خود نگاه دارید. به آرامی مچ دست خود را به سمت بالا و داخل بدن خود خم کرده و ده ثانیه نگاه دارید. سپس دست‌ها را به سمت پایین خم کنید تا جایی که دیگر بیش از آن خم نشوند. برای 10 ثانیه در همین حالت بمانید. این حرکت را 5 بار برای هر دست انجام دهید.

«کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است»