درمان درد باسن ولگن با ورزش، فیزیوتراپی و تزریق مسدود کننده درد

دردلگن و باسن

درد لگن یکی از مشکلات شایعی است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. محل دقیق درد لگن می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد علل احتمالی بروز درد به دست بدهد. مشکلات مفصل لگن می توانند موجب درد قسمت داخلی لگن و همچنین کشاله ران شوند. احساس درد در قسمت خارجی لگن، بالای لگن یا در باسن معمولا بر اثر مشکلات مربوط به عضلات، رباط ها، تاندون ها و دیگر بافت های نرم اطراف لگن است. ممکن است بیماری ها و مشکلاتی در سایر قسمت های بدن مانند پایین کمر نیز موجب درد لگن شوند.

امروزه به دلیل نشستن های مداوم و کم شدن تحرک افراد درد باسن ولگن به یک بیماری رایج در میان آنان تبدیل شده است. از دلایل ایجاد درد در ناحیه ی لگن و باسن می توان به آرتروز, شکستگی استخوان لگن و یا کشیدگی تاندون ها اشاره کرد که با افزایش سن احتمال ابتلا به این درد نیز افزایش می یابد. همچنین این بیماری در زنان به علت بارداری نسبت به مردان شایع تر است. از بهترین روش های درمانی این درد می توان به تزریق (live X-ray) فلوروسکوپ و استفاده از لیزر سرد اشاره کرد. به علاوه می توان با انجام ورزش های مناسب و کششی این درد رابهبود بخشید.متخصصان ما در کلینیک ما آماده ارائه ی بهترین خدمات در زمینه های درمان درد باسن و لگن با استفاده از تزریق و لیزر با استفاده از به روزترین امکانات می باشند.

شماره تماس : - 02188866629 - 02188866639

 علل درد لگن


آرتروز و روماتیسم شایع ترین علل درد لگن و باسن خصوصا در افراد مسن هستند. آرتروز موجب التهاب لگن و فرسایش غضروف مفصلی می شود. درد ناشی از آرتروز به تدریج شدت پیدا می کند. افراد مبتلا به آرتروز همچنین احساس گرفتگی و خشکی در لگن خود دارند و دامنه حرکتی انها محدود می شود.

با بالا رفتن سن به تدریج استخوان های بدن ضعیف وش کننده می شوند. استخوان های تضعیف شده نیز بیشتر مستعد شکستگی و آسیب هستند.

بورس ها در واقع کیسه های حاوی مایعی هستند که در اطراف استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و ماهیچه ها قرار دارند. این کیسه ها موجب می شوند که بافت ها بر روی هم سایش نداشته باشند. زمانی که بورس ها ملتهب می شوند، می توانند ایجاد درد کنند. التهاب بورس ها معمولا ناشی از انجام حرکات تکراری و کار کردن بیش از حد با مفصل و تحریک شدن آن است.

تاندون ها نوار های بافتی ضخیم و محکمی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. منظور از تاندنیت، التهاب تاندون است که معمولا بر اثر کار کردن بیش از حد ایجاد شده و موجب درد لگن می شود.

انجام حرکات تکراری یا پرفشار موجب کشیدگی عضلاتف تاندون ها و رباط های اطراف لگن می شود. زمانی که بافت ها ملتهب شوند، موجب درد لگن شده و کارایی آن را کاهش می دهند.

لابروم حلقه اطراف غضروف مصلی است که لبه بیرونی مفصل لگن فرد را می‌پوشاند. این لابروم علاوه بر زیرسازی مفصل و جذب فشارهای وارد شده،همانند یک واشر عمل کرده و به نگهداری سر استخوان فمور در مفصل لگن کمک می‌کند.ورزشکارانی که حرکات چرخشی مکرر انجام می دهند، بیش از دیگران در معرض بروز این مشکل هستند.

سرطان هایی که در بافت استخوانی ایجاد می شوند می توانند موجب بروز درد لگن و همچنین سایر استخوان ها و مفاصل بدن شوند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که جریان خون به مفصل لگن کاهش پیدا کرده و سلول های بافت استخوانی دچار مرگ می شوند. نکروز آواسکولار ممکن است در هر استخوانی در بدن ایجاد شود اما اغلب در لگن دیده می شود. این مشکل می تواند ناشی از در رفتگی، شکستگی، یا استفاده بلند مدت از استروئید باشد.

علائم درد لگن


بسته به علتی که موجب درد لگن شده است، ممکن است شما در نواحی دیگر نیز احساس درد کنید، از جمله:

  • ران پا،
  • داخل مفصل ران
  • کشاله ران
  • قسمت خارجی مفصل لگن
  • باسن

گاهی اوقات درد سایر نواحی بدن مانند درد کمر یا کشاله ران ممکن است به سمت لگن نیز منتشر شود و ایجاد درد لگن کند

درمان


استراحت کردن و دوش آب گرم

سعی کنید مفصل لگن را تا جای ممکن استراحت دهید. داشتن کمپرس گرم یا گرفتن دوش آب گرم نیز موجب ریلکس شدن عضلات شده و شما را برای انجام تمرینات لگن آماده می کند.

خوردن مسکن

اگر درد لگن ناشی از کشیدگی تاندون ها، آرتروز، تاندنیت باشد می توانید با خوردن قرص های مسکن ضدالتهابی، درد آن را تسکین دهید. برای درمان روماتیسم نسز از داروهای ضدالتهاب و همچنین کورتیک استروئید وگروهی ازداروها موسوم به داروهای تعدیل کننده ی ضدروماتیسم استفاده می شود.

کمپرس آب سرد

راه دیگری برای تسکین درد لگن این است که چند بار در روز، روی لگن خود برای 15 دقیقه  کمپرس سرد قرار دهید.

فیزیوتراپی برای درد لگن

فیزیوتراپی برای درد لگن

فیزیوتراپی به تسکین درد، کنترل علائم و بهبودی کارایی و توانایی فیزیکی شما کمک زیادی می کند.  برنامه ی فیزیوتراپی شما باید بر روی تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی مفصل لگن، افزایش قدرت عضلات لگن و بازیابی حرکت پذیری شما تمرکز داشته باشد. مفصل لگن به شکل یک گوی و کاسه است که یک طرف آن، استخوان ران پا و طرف دیگر استخوان لگن خاصره است. این مفصل توسط رباط های زیادی پشتیبانی می شود که موجب ثبات آن می شوند.

لیزر سرد

لیزر سرد

لیزرتراپی بافت عمقی (یا لیزر سرد)- لیزرتراپی، روشی ایمن، موثر و غیرتهاجمی و بدون درد برای کنترل درد و بازیابی حرکت پذیری در مفصل لگن فرسایش یافته است. معمولا اکثر بیماران به خوبی به این روش پاسخ می دهند و بعد از تنها چند جلسه ی درمانی، کاهش چشمگیری در درد لگن مشاهده می کنند.

تزریق

تزریق

فلوروسکوپی (اشعه ایکس زنده)

برای تزریق درون مفصل لگن معمولا از فلوروسکوپی استفاده می شود تا سر سوزن به درستی در ناحیه هدف قرار داده شود و از آسیب به عصب ها و بافت ها جلوگیری شود.

تزریق درون مفصل

می توان با کمک تصاویر اولتراسوند، درون مفصل لگن داروی کورتیزون (استروئید) تزریق کرد تا درد لگن فروکش کند. برای انجام این تزریق از تصاویر اولتراسوند با رزولوشن بالا استفاده می شود. این تصاویر بسیار دقیق هستند و به پزشک کمک می کنند که سوزن را دقیقا در جای مورد نظر خود قرار دهد تا نتایج درمانی تا جای ممکن بهینه شوند.

تزریق در تاندون پسواس

تزریق در تاندون پسواس نیز تحت گاید سونو (اولتراسوند) انجام می شود. این تزریق معمولا زمانی تجویز می شود که تشخیص داده شده باشد که علت درد لگن، التهاب تاندون پسواس بوده است. این تاندون از کنار مفصل لگن عبور می کند.

تزریق در بورس تروکانتریک

در صورتی که در قسمت خارجی لگن، بورسیت (التهاب بورس) ایجاد شده باشد، تزریق در بورس تروکانتریک تجویز می شود. همچنین برای کسانی که انجام فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهابی موثر نبوده است، این تزریق تجویز می شود.

لیزر

لیزر

درمان با لیزر با انرژی کم یا اصطلاحا لیزر سرد موجب کاهش درد نقاط ماشه ای (تریگر پوینت ها) می شود و از سوی دیگر نقاط مربوط به طب سوزنی را تحریک می کند و بدین طریق درد عضلانی و مفاصل را کاهش می دهد.

جراحی

جراحی

انجام جراحی لگن معمولا بسیار تهاجمی و سنگین هستند و به چندین ماه ریکاوری نیاز دارند و بیمار در این مدت باید درد و ناراحتی زیادی را تحمل کند و مجددا سعی کند که حرکت پذیری مفصل و قدرت عضلانی خود را بازیابی کند.

ورزش برای درد لگن

لیفت پا با کش

لیفت پا با کش

بر روی زمین بنشینید و میانه ی یک کش ورزشی رو کف  پای خود قرار دهید و هر دو سر آن را در هر یک از دستان خود بگیرید. به سمت عقب بروید و هر دو پای خود را به سمت سقف بالا ببرید. در حالی که پاهای خود را صاف نگه داشته اید، آنها را مجددا پایین بیاورید. این کار را 8 بار انجام دهید. در حین انجام تمرین، عضلات شکم خود را منقبض نگه دارید و همین حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

لیفت بدن روی یک پا

لیفت بدن روی یک پا

بایستید و یک پای خود را خم کنید و بالا بروید. سعی کنید روی یک پا تعادل داشته باشید. دستان خود را بالای سرتان ببرید (یازوها کنار گوش بیایند). حالا از ناحیه لگن خم شوید تا تنه ی شما موازی با بدنتان شود و پای خود را به سمت عقب دراز کنید. هر دو زانوی شما باید کمی خمیده باشد. در این حالت یک ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را 8 بار برای هر پا تکرار کنید.

ماساژ عضله روتاتور لگن با رول فومی

ماساژ عضله روتاتور لگن با رول فومی

روی رول فومی بنشینید و کف پاهای خود را کاملا روی زمین قرار دهید. حالا بالا تنه ی  خود را کمی به سمت عقب بدهید و دست راست خود را روی زمین بگذارید و وزن خود را بیشتر روی لگن راست خود منتقل کنید. پای راست خود را نیز روی پای چپ قرار دهید به طوری که مچ پای راست روی زانوی چپ باشد. دست چپ را روی پای چپ بگذارید. با کمک دست و پایی که روی زمین هستند، بدن خود را روی رول فومی حرکت دهید تا رول از عضلات گلوتس (پایین کمر) تا پایین لگن حرکت کند. حرکت به سمت عقب و جلو را تا 30 الی 60 ثانیه ادامه دهید.

ماساژ داخل ران با رول فومی

ماساژ داخل ران با رول فومی

به حالت دمر روی زمین دراز بکشید و رول فومی را زیر یک  ران پای خود قرار دهید. عضلات شکم خود را منقبض نگه دارید و سپس رول فومی را در قسمت داخلی ران پای خود به سمت عقب و جلو حرکت دهید. قبل از این که رول چند اینچ به زانو نزدیک شود باید حرکت را متوقف کنید و سمت بالای ران بازگردید. اگر حس می کنید ناحیه خاصی بیشتر گرفته و دردناک است روی آن مکث کنید و فشار بیشتری روی آن بیاورید. این کار را برای 30 تا 60 ثانیه ادامه دهید و سپس همین کار را برای پای دیگر تکرار کنید.

ماساژ عضلات چهار سر ران با رول فومی

ماساژ عضلات چهار سر ران با رول فومی

در حالت شنا قرار بگیرید و ساعدهای خود را روی زمین قرار دهید و زیر ران پای خود یک رول فومی قرار دهید. ران پای خود را روی رول فومی به سمت عقب و جلو حرکت دهید. قبل از اینکه دو اینچ به لگن یا زانو نزدیک شوید، حرکت به سمت لگن یا زانو  را متوقف کنید و به سمت عقب  بازگردید. این کار را برای 30 تا 60 ثانیه ادامه دهید.

کشش همسترینگ (پشت ران) با رول فومی

کشش همسترینگ (پشت ران) با رول فوم

مانند شکل رول فومی را بین دو پای خود قرار دهید و زانوی پای عقبی را روی زمین قرار داده و پای جلویی را صاف کنید و پاشنه ی پا را روی زمین قرار دهید. هر دو زانوی شما باید کمی صاف باشد. پاشنه ی  پای خود را به زمین فشار دهید و کمر خود را به سمت عقب بدهید تا در پای جلوی خود کشش احساس کنید.  برای 45 ثانیه (یا 10 نفس عمیق) در این حالت بمانید و سپس همین کار را در طرف دیگر انجام دهید.

کشش عضله داخل ران با رول فومی

کشش عضله داخل ران با رول فومی

روی زمین زانو بزنید و رول فومی را جلوی خود قرار دهید و دستان خود را روی آن بگذارید. یک پای خود را به سمت کنار ببرید و صاف کنید تا کشش را در قسمت داخلی ران پای خود حس کنید. سعی کنید که تنه ی  شما کاملا  به سمت رو به رو باشد و چرخش نداشته باشد. برای 45 ثانیه (یا 10 نفس عمیق) در این حالت بمانید و سپس همین کار را در طرف دیگر انجام دهید.

کشش روتاتور کاف با رول فومی

کشش روتاتور کاف با رول فومی

بنشینید و یک پای خود را جلوی بدنتان خم کنید و پای دیگر در پشت سرتان دراز باشد. رول فومی را جلوی خود قرار دهید و دستان خود را روی آن بگذارید. تا جای ممکن لگن خود را به زمین نزدیک کنید. توجه کنید که تنه ی  شما کاملا  به سمت رو به رو باشد و چرخش نداشته باشد. برای 45 ثانیه (یا 10 نفس عمیق) در این حالت بمانید و سپس همین کار را در طرف دیگر انجام دهید.

کشش لگن همراه با رول

کشش لگن همراه با رول

یکی از پاهای خود را در حالت زانو زده قرار دهید، یعنی زانوی شما روی زمین باشد و پای دیگر 90 درجه خمیده، و کف پا روی زمین باشد. زانوی که خمیده است باید دقیقا در راستای مچ پای شما باشد. کمر شما نیز باید کاملا صاف باشد.  زانوی که روی زمین قرار دارد، باید دقیقا در زیر لگن قرار داشته باشد. رول فومی را در حالت ایستاده و در کنار پای جلویی قرار دهید و دست خود را روی آن بگذارید. برای 45 ثانیه (یا 10 نفس عمیق) در این حالت بمانید و سپس همین کار را در طرف دیگر انجام دهید.

درد لگن در زنان


درد لگن در زنان بیشتر شایع است و می تواند علل مختلفی داشته باشد. درد لگن را با توجه به زمان و موقعیتی که در آن بروز می کند و همچنین سایر علائم همراه با آن، دسته بندی می کنند. برای مثال اینکه شما در زمان بارداری درد لگن گرفته اید یا خیر و این که درد لگن همراه با علائمی مانند خونریزی از واژن هست یا نه.

چه کسانی دچار درد لگن در بارداری می شوند؟


تخمین زده می شود که در حدود یک پنجم از زنان باردار دچار درد لگن می شوند. علت بروز درد لگن در برخی از زنان اصلا مشخص نیست اما به نظر می رسد با برخی از مسائل در ارتباط باشد از جمله سابقه آسیب دیدن لگن، عدم حرکت مفصل های لگن به طور مشابه و متقارن، افزایش وزن و موقعیت قرارگیری جنین. عواملی که موجب می شوند احتمال بروز ذرذ لگن بیشتر شود عبارتند از:

  • سابقه درد کمریا لگن
  • سابقه ی آسیب دیدن لگن برای مثال بر اثر زمین خوردن یا تصادف
  • داشتن درد لگن در بارداری قبلی
  • داشتن شغلی که به لحاظ فیزیکی مشکل است

چه زمانی برای درد لگن در بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟


برای تسکین دادن درد و پیشگیری از بروز عوارض جانبی بلند مدت، لازم است که در سریع ترین زمان ممکن، تشخیص های لازم انجام شوند و برای درمان اقدام شود. درمان درد لگن توسط فیزیوتراپیست معمولا شامل فشار دادن ملایم و حرکت دادن مفصل مورد نظر می شود که موجب می شود مفصل مجددا به حالت نرمال حرکت کند.اگر متوجه درد در اطراف ناحیه لگن خود شدید، به پزشک یا ماما اطلاع دهید و از او بخواهید شما را به فیزیوتراپ که در درمان درد لگن تجربه بالایی دارد ارجاع دهد. معمولا درد لگن تا زمان به دنیا آمدن کودک، به طور کامل خوب نمی شود. اما انجام درمان های تجویز شده توسط فیزیوتراپ متخصص و باتجربه تا حدود بسیار چشمگیری درد شما را کاهش می دهد.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است