درمان خالی کردن مفصل زانو (لقی و بی ثباتی کشکک زانو) بدون جراحی

ممکن است افراد همراه با آسیب‌هایی که موجب درد زانو می‌شوند، علائم بی ثباتی را نیز تجربه کنند. معمولا بدن با انجام حرکات ناخواسته خود را از درد محافظت می‌کند. ممکن است فرد احساس کند که زانو کاملا ناتوان شده، و باعث ایجاد بی ثباتی می‌شود. اگر عضلات زانو آسیب ببینند، نمی‌توانند به خوبی منقبض شوند و ضعف و درد ایجاد می‌شود. تورم نیز باعث عدم انقباض صحیح و ایجاد درد و ضعف خواهد شد .

برای بی ثباتی زانو، هم درمان‌های جراحی و هم درمان‌های غیر جراحی وجود دارد. درمان‌های غیر جراحی شامل فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو و استفاده از بریس‌هایی برای حمایت بهتر از مفصل زانو می‌باشند. درمان جراحی معمولا شامل ترمیم یا بازسازی رباط آسیب دیده به منظور بازگرداندن ساختار طبیعی مفصل زانو است.

دکتر محمد پیریایی، متخصص انواع مشکلات مفاصل و درد ها، آماده ارائه کمک به شما در درمان می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره  تماس حاصل فرمایید.

علائم بی ثباتی زانو

رباط‌ها، طناب‌های بافتی هستند که استخوان‌ها را متصل به هم نگه می‌دارند. اگر رباط‌های زانو آسیب ببینند، مفصل زانو دردناك، سست و ناپایدار خواهد شد. ممکن است هنگامی که در حال قدم زدن، ورزش کردن، یا حتی ایستادن هستید، هر لحظه احساس کنید که زانویتان در حال خالی شدن است.
آسیب‌های زانو معمولا آسیب‌های ورزشی هستند، هرچند آسیب ممکن است در هر فعالیت بدنی که منجر به چرخش زانو یا ضربه به مفصل می‌شود نیز اتفاق افتد.

علائم بی ثباتی زانو عبارتند از:

• احساس این که زانو از محل خارج شده یا فرو می‌ریزد.
  • احساس شلی ساختار درون زانو.
  • احساس این که مفصل زانو قفل یا درگیر شده است.
  • احساس یا حتی شنیدن صدای ضربه یا صدایی مختصر از زانو.
  • عدم توانایی راست كردن زانو.
  • درد خفیف، متوسط ​​یا کاملا شدید.
  • تورم.

علائم بی ثباتی زانو اغلب در چه کسانی ایجاد می‌شوند؟

• ورزشکاران جوان، فعال و دارای تناسب اندام که در سنین نوجوانی و بیست سالگی هستند، بیشترین آسیب‌های ورزشی را متحمل می‌شوند.
  • افرادی که کار جسمی سخت انجام می‌دهند.
  • افراد دارای اضافه وزن یا چاقی.
  • زنان به علت داشتن لگن بزرگ‌تر و ناهماهنگی بین بالای کاسه زانو و پایین استخوان ران، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات زانو هستند.
  • افراد سالمند ممکن است تحلیل تدریجی غضروف زانو را تجربه کنند.
  • وارد شدن یک آسیب، فرد را برای ایجاد آسیب‌‌های بعدی آماده می‌کند.

علائم بی ثباتی زانو بیشتر چه مواقعی رخ می‌دهند؟

• آسيب حاد:
    • هنگام ورزش
    • هنگام افتادن
    • هنگام تصادف با خودرو
  • درد مزمن:
    • با ورزش ملایم
    • هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها

آیا علائم بی ثباتی زانو جدی است؟

• کشش یا پیچ خوردگی خفیف یک آسیب ورزشی معمول است و با استراحت و فیزیوتراپی بهبود می یابد.
  • آسیب به غضروف می‌تواند منجر به آرتروز شود. درد و بی ثباتی ناشی از یک آسیب حاد اگر فورا درمان نشود ممکن است به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

آسیب‌های شدیدتر اگر نادیده گرفته شده و دوباره تکرار شوند به طور ناگهانی بدتر می‌شوند. به عنوان مثال، یک پارگی جزئی به یک پارگی کامل تبدیل می‌شود.

هشت علت اصلی بی ثباتی زانو

سندرم درد پاتلوفومورال

کشکک زانو (پاتلا) مستقیما در مقابل استخوان ران (فمور) قرار دارد و معمولا باید آزادانه به سمت بالا و پایین حرکت کند. در سندرم درد پاتلوفمورال، استخوان ران به جای این که به راحتی حرکت کند، به استخوان ران ساییده شده و باعث آسیب و درد می‌شود.
در صورت بروز چنین مشکلی، فرد باید به پزشک عمومی خود مراجعه کند. با وجود این که می‌توان این مشکل را در خانه درمان کرد (اجتناب از استفاده شدید از زانو و مصرف داروهای مسکنی که بدون نسخه به فروش می‌رسند)، پزشک برای کمک به مدیریت درد و بهبود عملکرد زانو، فرد را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی می‌کند.

• میزان وقوع این مشکل: معمولی
  • علائم اصلی: درد زانو، درد در یک زانو، زانو دردی که در هنگام بالا رفتن از پله ها بدتر می‌شود، زانو درد خسته کننده، زانو دردی که هنگام نشستن بدتر می‌شود
  • علائمی که همیشه با درد سندرم درد پاتلوفمورال رخ می‌دهند: درد زانو
  • موارد اورژانسی: مراجعه به پزشک عمومی

پارگی منیسک یکی از شایع‌ترین آسیب‌های زانو است. هر گونه فعالیتی که موجب چرخش اجباری زانو شود، به ویژه هنگام اعمال وزن کامل یک نفر بر روی زانو، می‌تواند باعث پارگی منیسک شود.
گاهی اوقات درمان‌های محافظه کارانه مانند استراحت، استفاده از یخ و دارو برای از بین بردن درد مینیسک پاره شده کافی بوده و به محل آسیب زمان لازم را می‌دهد تا خود بهبود یابد. اما در موارد دیگر، منیسک پاره شده نیاز به جراحی دارد، و بهترین روش جراحی توسط پزشک یا متخصص فیزیوتراپی تعیین می‌شود.

• میزان وقوع این مشکل: معمولی
  • علائم اصلی: درد در یک زانو، خشکی زانو، درد در داخل زانو، بی ثباتی زانو، درد ناشی از آسیب
  • موارد اورژانسی: مراجعه به پزشک عمومی

آرتروز به معنی التهاب یک یا چند مفصل است. درد، تورم و سفتی علائم اولیه آرتروز هستند. تمام مفاصل بدن ممکن است به آرتروز مبتلا شوند، اما آرتروزدر زانو بیشتر دیده می‌شود.
فرد باید به پزشک عمومی خود مراجعه کند و احتمالا او نیز بیمار را به یک جراح ارتوپد معرفی خواهد کرد. درمان آرتروز شامل مصرف داروهای مسکن برای كاهش درد، تزريق كورتيكواستروئيد به زانو و در موارد نادر و شديد، جراحي است.

• میزان وقوع این مشکل: معمولی
  • علائم اصلی: درد در هر دو زانو، سفتی زانو، سفتی مفصل در هنگام صبح، بی ثباتی زانو، تورم زانو
  • علائمی که همیشه با آرتروز زانو رخ می‌دهند: درد در هر دو زانو
  • موارد اورژانسی: مراجعه به پزشک عمومی

کشکک زانو عضلات جلوی ران را به استخوان درشت نی (تیبیا) متصل می‌کند. وقتی کشکک زانو از شیار خود خارج شود، درد و مشکلات دیگری به وجود می‌آیند.
فرد باید در عرض 24 ساعت به پزشک عمومی خود مراجعه کند. اولین قدم جا انداختن کشکک زانو است که ریداکشن نامیده می‌شود.

• میزان وقوع این مشکل: غیر معمول
  • علائم اصلی: درد در یک زانو، آسیب زانو، درد ناشی از آسیب، تورم زانو ، درد در داخل زانو
  • علائمی که همیشه با در رفتگی کشکک زانو رخ می‌دهند: کشیدگی کشکک زانو به یک سمت، درد ناشی از آسیب
  • موارد اورژانسی: مراجعه شخصی

رباط صلیبی قدامی (ACL) یک تاندون فوق العاده مهم است که فمور (استخوان ران) را به تیبیا (درشت نی) متصل کرده، و باعث می‌شود با برداشتن هر گام، استخوان تیبیا به جلو پرتاب نشود. متاسفانه در بسیاری از حوادث و ورزش‌ها، رباط صلیبی قدامی پاره می‌شود.
فرد باید فورا به اورژانس مراجعه کرده و معاینه شود. پارگی رباط صلیبی قدامی بسیار دردناک است و نیاز به عمل جراحی دارد و هرچه جراحی زودتر انجام شود، نتیجه بهتر خواهد بود.

• میزان وقوع این مشکل: نادر
  • علائم اصلی: درد زانو، درد در یک زانو، بی ثباتی زانو، درد ناشی از آسیب، تورم زانو
  • علائمی که همیشه با آسیبرباط صلیبی قدامی رخ می‌دهند: درد زانو
  • علائمی که هرگز با آسیبرباط صلیبی قدامی اتفاق نمی‌افتند: درد خفیف زانو
  • موارد اورژانسی: مراجعه به اورژانس بیمارستان

کیست بیکر که کیست پاپیلیتال نیز نامیده می‌شود، یک توده پر از مایع است که باعث برآمدگی و احساس سفتی پشت زانو می‌شود. زمانی که زانو کاملا خم یا کاملا کشیده شود، درد بدتر می‌شود.
اگرچه ممکن است کیست بیکر موجب تورم و ناراحتی فرد شود، درمان مشکل احتمالی )به عنوان مثال آرتروز زانو) معمولا به کاهش درد کمک می‌کند. پزشک تعیین می‌کند که آیا جراحی نیاز است یا خیر، هر چند برای این مشکل احتمال نیاز به جراحی بعید است.

• میزان وقوع این مشکل: غیر معمول
  • علائم اصلی: درد ساق پا، تورم زانو، زانو دردی که در هنگام نشستن تشدید می‌شود، وجود توده‌های دردناک در زانو، بی ثباتی زانو
  • علائمی که همیشه با کیست بیکر (کیست پاپیلیتال) رخ می‌دهند: وجود توده‌های دردناک در پشت زانو، وجود توده‌های دردناک دائمی در پشت زانو
  • موارداورژانسی: مراجعه به پزشک عمومی

در محل اتصال مفاصل و استخوان‌ها، لایه غضروفی روی استخوان‌ها را پوشانده است که شوک را جذب کرده و باعث حرکت روان زانو می‌شود. در استئوکندریت دیسکان تکه‌ای از غضروف و لایه نازکی از استخوان بزرگ‌تر جدا شده و باعث درد می‌شود.
اگر چنین مشکلی برای فرد پیش آید، باید فورا به پزشک عمومی مراجعه کند. در ابتدا درمان‌های محافظه کارانه مانند استراحت دادن به مفصل و فیزیوتراپی صورت می‌گیرد. اگر درمان محافظه کارانه مفید نباشد، جراحی انجام می‌شود.

• میزان وقوع این مشکل: نادر
  • علائم اصلی: درد در یک زانو، زانو دردی که هنگام دویدن بدتر می‌شود، سفتی زانو، بی ثباتی زانو، درد ناگهانی زانو
  • موارد اورژانسی: مراجعه به پزشک عمومی

سینوویوم لایه نازکی از بافت است که مفاصل را احاطه کرده و مایعی تولید می‌کند که مفاصل را نرم کرده و به حرکت آنها کمک می‌کند. در سینوویت ویاوندولر پیگمانته (PVNS) ، سینوویوم ضخیم‌تر و رشد آن بیشتر شده و به یک توده‌ تبدیل می‌شود. این توده‌ معمولا تنها یک مفصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سرطانی نیست و به سایر قسمت‌های بدن گسترش نمی‌یابد.
فرد باید به پزشک عمومی خود مراجعه کند و او نیز احتمالا فرد را به یک متخصص و جراح ارتوپد معرفی می‌کند. درمان سینوویت ویاوندولر پیگمانته، انجام جراحی و پرتودرمانی است.

• میزان وقوع این مشکل: نادر
  • علائم اصلی: درد در یک زانو، درد ناگهانی زانو ، تورم زانو، درد مفصلی، درد داخل زانو
  • علائمی که هرگز با سینوویت ویاوندولر پیگمانتهایجاد نمی‌شوند: بی ثباتی زانو

درمان و تسکین بی ثباتی زانو

اگر دچار موارد زیر شدید، برای درمان بی ثباتی زانو فورا به اورژانس مراجعه کنید: درد شدید و ناگهانی بعد از آسیب، مخصوصا اگر قادر به حرکت زانو یا تحمل وزن روی آنها نباشید.
یک قرار ملاقات با پزشک بگذارید:

شما و متخصص فیزیوتراپی با کمک یکدیگر برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف خاص شما تهیه خواهید کرد. برای انجام این کار، متخصص فیزیوتراپی روش‌های درمانی مناسببرای هر یک از / یا تمام  موارد زیر را انتخاب خواهد کرد:

• محدوده حرکتی زانو
  • بهبود بخشیدن و متعادل کردن قدرت عضلانی پا به منظور کمک به کنترل ثبات کشکک زانو
  • آموزش عملکردی به منظور یادگیری نحوه استفاده و حرکت صحیح و بی خطر بدن
  • آموزش بیمار برای شناسایی و تغییر عوامل خارجی ایجاد کننده‌ی درد

ورزش و انجام حرکات کششی

برنامه‌ای که دارای حرکات کششی و حرکات ورزشی مناسب باشد می‌تواند رباط‌ها، عضلات و تاندون‌های زانو را تقویت کند. در هنگام ورزش، رباط‌ها به همراه تاندون‌ها و دیگر بافت‌های متصل کننده به صورت غیرمستقیم از مفاصل محافظت و پشتیبانی می‌کنند. همین طور، سیستم عضلانی و مغز، با هماهنگی و همکاری یکدیگر مستقیما از مفاصل حمایت می‌کنند. زیر سیستم‌های فعال و غیر فعال بدن با کمک یکدیگر این توانایی را برای بدن فراهم می‌کنند که بتواند بدون آسیب رساندن به خود، بازی گلف انجام دهد، از یک تپه بالا رود یا دوچرخه سواری کند. از آنجا که  فشار زیادی به مفاصل افراد فعال اعمال می‌شود، عاقلانه است که افراد تلاش کرده و مفاصل و رباط‌ها را تقویت کنند.

استفاده از بریس‌ها و محافظت کننده‌ها

با وجود این که سفتی و شلی بیش از حد بریس هر دو برای زانوی در حال بهبود خطراتی دارند، اما بزرگ‌ترین خطر برای ورزشکاران، زمان و کیفیت بهبود است که با استفاده از بریس نامناسب به خطر می‌افتند. ساده‌ترین راه برای یافتن نقطه مناسب نصب بریس زانو، مشورت با متخصص فیزیوتراپی است، اما هنگامی كه در منزل هستید بهتر است نمودار اندازه‌ی بریس‌ها كه همراه با بریس هست را مطالعه كنید. ورزشکاران می‌توانند با استفاده از یک متر، قطر مفصل زانو را اندازه‌گیری نموده و سپس به راحتیجدول اندازه‌ها را مطالعه کرده و بریس مناسب را انتخاب کنند.

جراحی ترمیم غضروف آسیب دیده و رباط‌ها

بیمارانی که به درمان محافظه کارانه پاسخ نمی‌دهند، نیاز به عمل جراحی دارند. برای ترمیم غضروف آسیب دیده و رباط‌ها چندین روش جراحی وجود دارد و انتخاب روش مناسب به عواملی همچون سن و میزان فعالیت بیمار، بزرگی ضایعه و مدت زمان گذشته از ایجاد آسیب بستگی دارد.

روش‌هایی برای درمان بی ثباتی زانو که می‌توانید در خانه امتحان کنید

• استراحت در صورت ایجاد درد ناگهانی در زانو و اطراف زانو، از ادامه‌ی بازی یا ورزش خودداری کنید.
  • برای تسکین دردهای خفیف از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدیکه بدون نسخه به فروش می‌رسند، مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

سوالاتی که ممکن است پزشک درباره بی ثباتی زانو از شما بپرسد

• آیا زانو درد شما بهتر یا بدتر شده است؟
  • چه مدت است که به زانو درد مبتلا هستید؟
  • کدام یک از موارد زیر، آمادگی جسمانی شما را توصیف می کند؟
  • زانو درد شما چقدر شدید است؟

درمان خالی کردن مفصل زانو (لقی و بی ثباتی کشکک زانو) بدون جراحی
4 از 1 رای