درمان خارپاشنه با کاهش درد و التهاب از طریق روش های غیر جراحی

خار پاشنه

یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه،خار پاشنه (فاسیت پلانتار) است. در این وضعیت بافت ضخیمی (فاشیای پلانتار) که در کف پای شما قرار دارد و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می‌کند، دچار التهاب می‌شود. خار پاشنه معمولاً باعث ایجاد درد تیز و شدید می‌شود که معمولاً در صبح بعد از اولین گام برداشتن ظاهر می‌شود. به‌طورمعمول بعد از بیدار شدن و با افزایش حرکت، درد کاهش می‌یابد، اما ممکن است بعد از ایستادن طولانی‌مدت یا بعد از بلند شدن پس از نشستن بلندمدت، مجدداً  بازگردد. خار پاشنه بیشتر در دوندگان شایع است. علاوه بر این، افرادی که اضافه‌وزن دارند و افرادی که از کفش‌ها مناسب استفاده می‌کنند نیز در معرض ابتلای به فاسیت پلانتار قرار خواهند گرفت.

خار پاشنه (پلانتار فاسیا) یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب همراه است. بیماران دارای خار پاشنه عموماً از دردی خنجری و تیز رنج می‌برند که معمولاً صبح‌ها هنگام برداشتن نخستین گام‌ها و شروع راه رفتن بروز می‌یابد. درد خار پاشنه با گرم شدن پا کاهش می‌یابد، اما پس از ایستادن طولانی‌مدت یا تغییر حالت از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً عود می‌کند که باید برای درمان آن اقدام نموده و به پزشک مراجعه کرد. روش‌های درمانی بسیاری برای درمان درد خار پاشنه پا وجود دارد که از مهم‌ترین وموثرترین آن‌ها می‌توان به درمان با تزریق, شاک ویو تراپی و لیزر اشاره کرد.

متخصصان ما در کلینیک

ما

آماده‌ی ارائه‌ی خدمات در زمینه درمان بیماری خار پاشنه پا با استفاده از مجهزترین امکانات و روش‌ها می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

- 02188866629 - 02188866639

علل ایجاد خار پاشنه

عوامل متعددی می‌تواند در بروز خار پاشنه دخیل باشند. درحالی‌که مردان نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند، این وضعیت در زنان شایع‌تر است. افزایش سن، اضافه‌وزن یا ایستادن طولانی‌مدت بر روی پا نیز می‌تواند شانش ابتلای به این بیماری را افزایش دهد.عوامل زیر نیز در افزایش احتمال بروز خار پاشنه مؤثر هستند:

• استفاده از کفش‌های فرسوده و باریک
  • صاف بودن کف پا یا قوس بیش‌ازحد ان.
  • استفاده طولانی‌مدت از کفش‌های پاشنه‌بلند.
  • تنگی یا کوتاه بودن تاندون ( زردپی) آشیل.
  • راه رفتن غیرمعمول یا قرار دادن پا در موقعیت نامناسب.

علائم خار پاشنه

علائم پلانتار فاسیا عبارت‌اند از درد در کف پا که می‌تواند جلو، وسط یا پاشنه پا را درگیر کند. احتمالاً در اول صبح پس از بیدار شدن (اولین قدم) درد ظاهر می‌شود و یا زمانی که پس از نشستن طولانی‌مدت، قصد حرکت داشته باشید.

درمان خار پاشنه

چندین گزینه درمانی وجود دارد که پزشک می‌تواند به کمک آن‌ها درد شما را تسکین دهد، ازجمله:

درمان خانگی

• کمپرس سرد:بیمار می‌تواند چندین بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه یک تکه یخ را درون حوله‌ی نازک پیچانده روی پاشنه پا قرار دهد تا درد پاشنه را کاهش دهد.
  • محدود کردن فعالیت‌ها: بیمار می‌تواند با کاهش فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی پاشنه می‌شوند به پاشنه استراحت دهد.
  • اسپلینت شبانه : بستن اسپلینت شبانه لیگامان کف پا را در طول شب و هنگام خوابیدن تحت کشش مداوم قرار می‌دهد و از منقبض شدن آن و بازگشت به شکل اصلی‌اش جلوگیری می‌کند، درنتیجه درد صبحگاهی برخی از بیماران تسکین می‌یابد

داروها

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) به تسکین درد شما کمک می‌کنند و سطح التهاب فاشیای پلانتار را کاهش می‌دهند. ممکن است پزشک برای چند هفته، چندین نوبت در روز، مصرف آن‌ها را تجویز کند.

پوشیدن کفش مناسب

پوشیدن کفش مناسب اولین گام برای کمک به کاهش درد روزانه است.فاشیای پلانتار یک بافت ضخیم است که در کف پا واقع شده و پاشنه پا را به انگشتان پا وصل می‌کند. فاسیت پلانتار زمانی رخ می‌دهد که فشار بیش‌ازحد باعث آسیب‌دیدگی و تحریک این بافت می‌شود. اگر فاشیای پلانتار دچار التهاب شود، هنگام قرارگیری کف پا بر روی زمین، درد آغاز می‌شود. اگر شما چنین وضعیتی را تجربه می‌کنید، قطعاً باید از کفشی استفاده کنید که به‌طور ویژه از این بافت ملتهب پشتیبانی به عمل آورد؛ زیرا پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند درد شما را بدتر کند (که اغلب پاشنه‌ها در صبح دردناک می‌شوند). اگرچه استفاده از کفش مناسب درمان قطعی خار پاشنه محسوب نمی‌شود، اما قطعاً در تسکین و بهبودی وضعیت شما مؤثر است.

اگر دارو، استراحت و کیسه یخ به‌اندازه کافی مؤثر نباشند، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص فیزیوتراپی ارجاع دهد. متخصص طب فیزیکی تمریناتی را به شما آموز می‌دهد که به کمک ان فاشیای پلانتار، تاندون آشیل و عضلات پا را تقویت کرده و تحت کشش قرار دهید. همچنین ممکن است برای کمک به درمان درازمدت، متخصص فیزیوتراپی از درمان‌هایی نظیر ماساژ درمانی، حمام متضاد (استفاده از آب گرم و سرد به صورت متناوب) یا امواج اولتراسوند استفاده نماید.

شاک ویو تراپی

درواقع در این روش غلاف فاشیای پلانتار توسط امواج صوتی تحت شوک قرار می‌گیرد. این کار خون‌رسانی پا را تحریک می‌کند و باعث بهبودی بافت می‌شود. همچنین با تحریک اعصاب سعی می‌کند احساس درد را متوقف کند.

ماساژ درمانی

در این روش از یک وسیله لوله مانند در مرکز قوس پا استفاده می‌شود. قطر ان باید در حدود 5 سانتیمتر باشد و سطح ان نرم یا با پد پوشیده شده باشد. بنشینید و زانوی خود را حدود 90 درجه خم کنید، به‌آرامی کف پا را بر روی میله ماساژ قرار دهید. کمی پا را بر لوله فشار دهید تا در ناحیه آسیب دیده کمی احساس فشار ایجاد شود. فشار را نگه دارید و در حدود 5 الی 10 دقیقه کف پا را ماساژ دهید.

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند یکی از راه‌های درمانی خار پاشنه باشد. طب سوزنی می‌تواند با مکانیسم‌های مختلفی سبب بهبود سریع کف پا شود ازجمله می‌توان به تأثیر ضدالتهابی موضعی، کاهش انقباض ساق پا و بهبود خون‌رسانی موضعی اشاره کرد.

تزریق

• تزریق استروئید: اگر درد شما شدید باشد یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای ان اثری نداشته باشد، می‌توانید گزینه تزریق استروئیدها را بررسی نمایید. استروئید به قسمت دردناک غلاف پلانتار تزریق می‌شود. این کار کمک می‌کند تا درد شما در حدود یک ماه کاهش پیدا کند. اما  می‌تواند سطح التهاب را برای بیش از این مدت نیز پایین نگه دارد.
  • تزریق ازون: حجم ۵ الی ۱۰cc گاز ازون با غلظت بین ۵ الی ۱۰ میکرو گرم و به صورت آرام در داخل پاشنه تزریق می‌گردد. گاز ازون موجب می‌گردد تا در بافت محل تزریق التهابات فروکش نموده و با اثرگذاری بر روی سیستم عروق خونی و بافت رباط, موجبات التیام و درمان بیماری فراهم گردد.
  • تزریق (PRP):یکی از گزینه‌های مناسب برای درمان خار پاشنه و کاهش درد، تزریق پی آر پی (PRP) است. تزریق پی آر پی برای بیماری‌های دردناک پا مفید است، ازجمله در خار پاشنه، آرتروز زانو و طیف وسیعی از آسیب‌دیدگی‌های ورزشی. در پی آر پی خون بیمار گرفته می‌شود و بعد از آماده‌سازی مجدداً در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود. پلاسمای خون حاوی اجزائی است به نام پلاکت‌ها که در فرایند لخته شدن خون نقش دارند، در کنار ان پلاکت‌ها حاوی پروتئین‌هایی هستند که به آن‌ها فاکتور رشد گفته می‌شود. فاکتور رشد باعث تحریک بازسازی بافت و التیام زخم‌ها می‌شود. در پی آر پی از طریق تزریق پلاسمای غنی از پلاکت‌ها، توانایی طبیعی بدن برای ترمیم بافت‌ها تحریک و سرعت می‌یابد.

لیزر

امروزه استفاده از لیزر برای درمان بیماری‌های متعدد طرفداران زیادی پیدا کرده است. درواقع بسیاری از متخصصین پوست برای رفع ناراحتی بیماران از لیزر استفاده می‌کنند. به‌تازگی، متخصصین  پا (پدیاسترها) نیز برای درمان عوارض ناشی از خار پاشنه به سراغ لیزر رفته‌اند. استفاده از لیزرهای کم‌توان برای درمان اکثر بیماران مبتلا به خار پاشنه مورد تأیید قرار گرفته است.در طی درمان، پرتوهای نوری لیزر به ناحیه آسیب دیده تابانده می‌شود تا متابولیسم سلولی، سنتز پروتئین‌ها، التیام زخم و پاسخ ایمنی ناحیه آسیب دیده بهبود یابد. موارد ذکرشده کمک می‌کند تا بدن با التهاب فاشیای پلانتار مبارزه کند، درد پاشنه کاهش یابد و سرعت بهبودی بیمار افزایش یابد. به گفته برخی از پزشکان، برخی افراد پس از لیزر درمانی بلافاصله دردشان کاهش می‌یابد.

در جراحی خار پاشنه سعی می‌شود فاشیای پلانتار از استخوان پاشنه جدا شود. جراحی معمولاً در مواردی که درد شدید باشد یا مواردی که آسیب‌دیدگی ‌توسط سایر درمان‌ها تسکین نیابد، در نظر گرفته می‌شود. احتمالاً همان روز مرخص خواهید شد. پزشک برای شما استفاده از آتل یا چکمه مخصوص را تجویز می‌کند و از شما خواسته می‌شود برای مدت‌زمان مشخص از قرار دادن وزن خود بر پای آسیب دیده خودداری کنید.

تمرینات ورزشی

کشش با کمربند

یک کمربند عریض را بردارید و دو انتهای ان را در دستان خود نگه دارید. وسط کمربند را در پشت سینه پا قرار دهید. زانوی خود را صاف کرده و مچ پا را به کمک کمربند و عضلات جلوی پا، به سمت خود بکشید. کشش باید برخلاف قوس کف پا صورت بپذیرد. 10 ثانیه این حالت را نگه دارید و سپس استراحت کنید. تمرین را برای 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید.

کشش با تخته شیب‌دار

یک کتاب، تخته یا هر ابزار مناسب دیگری را انتخاب کرده و به دیوار تکیه دهید تا یک سطح شیب‌دار درست شود. سینه کف پا را بر روی تخته قرار دهید. درحالی‌که زانوی خود را صاف نگه داشته‌اید، به سمت دیوار متمایل شوید، لگن و پای خود را در یک خط نگه دارید. برای 5 ثانیه این حالت را نگه دارید. سپس 10 تا 20 بار پاشنه خود را بالا آورید. استراحت کنید و سپس تمرین را تا 10 دقیقه، تکرار کنید. یک بار دیگر تمرین را درحالی‌که زانویتان کمی خم شده است، تکرار کنید.

کشش پاشنه

برای انجام این تمرین از یک میز یا کانتر آشپزخانه کمک بگیرید. به‌آرامی با خم کردن زانوها حرکت اسکات را انجام دهید. در هنگام نشستن و حرکت اسکات باید کف هر دو پا کاملاً بر روی زمین باشند. بعد از ده ثانیه بایستید و استراحت کنید. پس‌ازآنکه پاشنه را از زمین بلند کنید، کشش را احساس خواهید کرد. این تمرین را 15 تا 20 بار تکرار کنید. و اما برای کشش تاندون آشیل نیاز به تکیه به یک دیوار دارید. یک پا را عقب‌تر از پای دیگر قرار دهید. زانوی پایی که در عقب است را صاف نگه دارید. پاشنه‌ها بر روی زمین قرار گرفته باشند. زانوی پای جلو خم باشد. در حالی به سمت جلو متمایل می‌شوید، در پاشنه و پایی که صاف است باید کشش را حس نمایید. 10 ثانیه این وضعیت را نگه داشته، بایستید و استراحت کنید. این تمرین را 15 الی 20 بار برای هرکدام از پاها تکرار کنید.

جلوگیری از خار پاشنه (فاسیت پلانتار)

کشش پا می‌تواند در کاهش علائم خار پاشنه مفید باشد؛ همچنین مانع از پیشرفت بیماری می‌شود. علاوه بر کشش پا، برای کاهش خطر ابتلای به خار پاشنه اقدامات دیگری نیز وجود دارد، ازجمله: پوشیدن کفش مناسب. از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند خودداری کنید زیرا بر پاشنه پا فشار وارد می‌کنند. پوشیدن کفش با پاشنه متوسط که از قوس پا حمایت لازم را به عمل می‌آورد، می‌تواند در جلوگیری از خار پاشنه مؤثر باشد. همچنین باید از پابرهنه راه رفتن نیز اجتناب ورزید. عدم پشتیبانی از کف پا می‌تواند به درد پاشنه منجر شود.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."