درمان تق تق و صدادادن مفصل شانه (سندرم کتف صدا دهنده) با کورتیزون

سندرم کتف صدا دهنده وضعیتی است که در آن هنگام بلند کردن اشیاء و حرکت بازو، صدای ترکیدن حباب، ساییدگی یا چسبندگی استخوانها و بافت کتف (استخوان تیغه‌ای شانه) مشاهده ‌می‌شود. علائمه چسبندگی ممکن است درد و گاهی شنیدن صدا باشد. سندرم کتف صدا دهنده بیشتر در جوانان، زمانی که فعالیتهای فردی‌شان بصورت انجام حرکات تکراری در بالای سرشان است مانند قرار دادن اشیاء در قفسه انبار یا ورزشهایی مانند وزنه برداری، شنا یا بیس بال، دیده می‌شود.

سندرم کتف صدا دهنده معمولا در نتیجه استفاده بیش از حد از بازو، قرار گرفتن در وضعیت بد در زمان فعالیتهای ورزشی یا حرکت ناصحیح مفصل ایجاد می‌شود اما می‌تواند در اثر آسیب دیگی کتف نیز بوجود آید. پزشک درد، ضعف ماهیچه، از دست رفتن حرکت بازو و ورم بافتهای نرم را که می‌توانند همراه با سندرم کتف صدا دهنده باشند، درمان می‌کند.

دکتر محمد پیریایی، با سالها تخصص و تجربه در زمینه درد و مشکلات مفصلی آماده ارائه کمک به شما و عزیزانتان می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های کلینیک  تماس حاصل فرمایید.

معرفی

مفصل اسکاپول ائوراسیز در محلی قرار دارد که تیغه شانه (همچنین کتف نامیده می‌شود) در طول دیواره قفسه سینه می‌لغزد. وقتی حرکت این مفصل سبب ایجاد صدای ترکیدن حباب، ساییده شدن، خراشیدن یا ضربه زدن می‌دهد پزشکان به آن سندرم کتف صدا دهنده می‌گویند.

سندرم کتف صدا دهنده بسیار کمیاب است. وقتی روی می‌دهد، بافتهای نرم بین کتف و دیواره قفسه سینه ضخیم، تحریک یا ملتهب می‌شود. سندرم کتف صدا دهنده همچنین می‌تواند زمانی روی دهد که استخوان‌های تیغه شانه یا دنده‌ها روی یکدگیر قرار گیرند.

چه بخشهایی از بدن با این مشکل درگیر می‌شوند؟

شانه از سه استخوان تشکیل شده است. هومروس (استخوان بازو)، کلاویکل (استخوان یقه) و کتف (تیغه شانه). دو ماهیچه بزرگ به قست جلویی کتف جایی که در مقابل دیواره قفسه سینه استراحت می‌کند چسبیده‌اند. یکی از آنها که ماهیچه ساب اسکاپولاریز نام دارد در قسمت جلو و بالای استخوان کتف جایی که کتف به سمت دیواره قفسه سینه است، قرار دارد. دیگری که ماهیچه سراتوس آنتریور نام دارد در امتداد لبه کتف نزدیک به ستون فقرات قرار دارد. این ماهیچه از جلوی کتف عبور کرده، به دور قفسه سینه می‌پیچد و به دنده‌ها در قسمت جلویی سینه می‌چسبند.

بورسا کیسه‌های پر از مایعی هستند که بصورت بالشتک سبب کاهش ا صطکاک بافتهای بدن می‌شوند. بورساها بین ماهیچه‌های کتف قرار دارند. همچنین یک بورسا در فضای خالی بین ماهیچه سراتوس آنتریور و قفسه سینه وجود دارد. وقتی بورسا متلهب می‌شود، به این وضعیت بورسیتیس می‌گویند.

اسکاپول اتوراسیک بورسیتیس بیماری است که در آن بورسایی که زیر تیغه شانه قرار دارد ملتهب می‌شود. این نوع بورسیتیس در گوشه بالایی کتف نزدیک به ستون فقرات رایج است. این مشکل در نوک کتف نیز روی می‌دهد. در موارد دیگر این مشکل می‌تواند صدا و حس سندرم کتف صدا دهنده ایجاد کند. فرد ممکن است بدون هیچ ساییدگی یا صدای ترکتدن حبابی، دچار بورسیتیس در مفصل شده باشد.

دلایل بروز این وضعیت چیست؟

سندرم کتف صدا دهنده به دلیل وجود مشکل در بافتهای نرم یا استخوانهای کتف و قفسه سینه ایجاد می‌شود. این مشکلات می‌توانند زمانی شروع شوند که بافت بین کتف و تیغه شانه به واسطه التهاب ضخیم شود. التهاب معمولا به دلیل حرکتهای تکراری ایجاد می‌شود. حرکات مشخصی از شانه که مرتب تکرار می‌شوند مانند پرتابهای بیس بال یا نصب کاغذ دیواری می‌توانند سبب شوند که بافت مفصل ملتهب شود.

در موارد دیگر ماهیچه‌های زیر کفت در اثر ضعف یا بی‌حرکتی منقبض می‌شوند. سپس استخوان کتف بیشتر به قفسه سینه نزدیک می‌شود. معنی آن این است که کتف در خلال حرکت به استخوان قفسه سینه ضربه زده یا روی آن ساییده می‌شود.

تغییرات در ترتیب قرار گرفتن یا فاصله استخوانهای مفصل اسکاپول اتوراسیک می‌تواند سبب چسبندگی کتف شود. وقتی یک دنده یا کتف می‌شکند و از شکل طبیعی‌اش خارج می‌شود، این امر می‌تواند سبب بروز ناهمواری شود که خصوصیت چسبندگی یا ساییدگی در حرکت کتف روی قفسه سینه را ایجاد می‌کند.

هر گونه انحنای غیر طبیعی، ضرب دیدگی یا برآمدگی در لبه بالایی کتف نزدیک مرکز کمر وجود داشته باشد، می‌تواند سببر بروزچسبندگی و ساییدگی شود. (این حالات غیر عادی Luschka's tubercles نام دارد). هر وقت یک حالت غیرطبیعی در استخوان وجود داشته باشد یکی از عکس العملهای احتمالی بدن از طرف بورسا خواهد بود. بورسای جدید ممکن است ملتهب شده سبب علائم بورسیتیس شود.

پزشک چه تستهایی انجام می‌دهد؟

پزشک سوالاتی در مورد داروهایی که قبلا مصرف کرده‌اید می‌پرسد. هدف آن است که مشخص شود آیا در گذشته مشکل مشابهی داشته‌اید یا نه یا کتف شما آسیب دیدگی داشته است یا فعالیتی که سبب حرکت‌های تکراری شانه شده باشد، داشته‌اید.

پزشک شما آزمایشات فیزیکی نیز انجام می‌دهد. او ترتیب قرار گرفتن کتف را بررسی می‌کند. پزشک شما ممکن است در زمانی که شانه و کفت را حرکت می‌دهید با استتوسکوپ به صداها گوش دهد. ممکن است هنگام حرکت دادن شانه احساس درد داشته باشید اما این مهم است که پزشک بطور دقیق بداند مشکلات شما از کجا ناشی می‌شود. با لمس کردن بافتهای اطراف کتف، پزشک شما می‌تواند بفهمد آیا بورسا در اثر التهاب نازک یا ضخیم شده است.

پزشک شما ممکن است برای دیدن میان کتف و قفسه سینه، عکس برداری با اشعه ایکس تجویز کند. تصویر اشعه ایکس می‌تواند وضعیت غیر عادی استخوانها مانند شکستگی دنده‌ها یا کتف را نشان دهد. در مواردی که مشکل از یک استخوان است پزشک شما ممکن است دستور انجام سی تی اسکن بدهد تا با جزئیات بیشتری مشکل را بررسی کند. اگر در خصوص وجود بورسیتیس شکی باشد از ام آر آی برای مشخص کردن جای بورسا و اندازه آن استفاده می‌شود. ام آر آی از امواج مغناطیسی برای نشان دادن بافتهای نرم در بدن بصورت برش خورده استفاده می‌کند.

چه روشهای درمانی وجود دارد؟

روشهای بدون جراحی

اغلب پزشکان برای درمان چسبندگی کتف روشهای بدون جراحی را تجویز می‌کنند. این روشها عموما موفق هستند بخصوص وقتی مشکل از بافتهای نرم باشد. پزشکان ممکن است با تجویز ضد التهاب‌های غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن شروع کنند. استراحت و کمپرس یخ نیز می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. برخی بیماران از متخصصین فیزیوتراپی یا شغل درمانی بهره می‌برند.

پزشکان معمولا جراحی را زمانی پیشنهاد می‌دهند که روشهای بدون جراحی ناموفق باشد. اگر استخوان حالت غیر طبیعی داشته باشد ممکن است به جراحی نیاز باشد. در اغلب جراحی‌ها برای چسبندگی کتف، جراح قطعه کوچکی از گوشه بالایی کتف نزدیک به ستون فقرات را بر می‌دارد.

برش مجدد استخوان

برای برداشتن قطعه کوچکی از کتف، برشی در زیر لبه بالایی استخوان ایجاد می‌کنند. جراح بافتها را کنار می‌‌زند تا قسمت برجسته استخوان که فقرات کتف نامیده می‌شود را ببیند. بافتی که ماهیچه را به قسمت بالایی کتف می‌چسباند به دقت جدا شده، کنار گذاشته می‌شود. سپس جراح از یک ابزار مخصوص برای برداشتن گوشه کتف استفاده می‌کند. با دریل سوراخی در فقرات کتف ایجاد می‌کنند. سپس انتهای ماهیچه‌های بالایی کتف به محل قبلی برگشته و بخیه می‌شوند و شکاف ایجاد شده بسته می‌شود.

آرتروسکوپی بورستکتومی

جراحان گاهی اوقات جراحی آرتروسکوپیک انجام می‌دهند تا بورسایی که دچار التهاب اسکاپول اوتوراسیک شده است را خارج کنند. برداشت یک بورسا، بورسکتومی نامیده می‌شود. ایجاد یک شکاف کوچک به جراح اجازه می‌دهد تا یک دوربین تلویزیونی کوچک را که ارتروسکوپ نام دارد وارد مفصل کند. از شکاف کوچک دیگر جراح ابزارهای کوچکی را وارد می‌کند تا بورسای ملتهب را در حالیکه آرتروسکوپ رویدادها را نشان می‌هد، بردارد.

توانبخشی بدون جراحی

برای بیمارانی که تحت درمانهای بدون جراحی قرار دارند فیزیوتراپی یا کار درمانی ممکن است بخشی از توانبخشی طرح درمانی آنها باشد. متخصص فیزیوتراپی شما ممکن است به درمان درد و التهاب کمک کند. این متخصص همچنین وضعیت استقرار بدن شما را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود ستون فقرات و استخوانهای شانه‌های شما در بهترین حالت قرار گرفته‌اند. یک برنامه قوی برای حجیم شدن ماهیچه‌های زیر کتف ممکن است به بافت نرم پدها و بالشتکهایی که بین کتف و قفسه سینه قرار دارند کمک کند.

بعد از جراحی

بعد از جراحی نیاز به ادامه درمان وجود دارد. بیماران بعد از جراحی از یک نوار پشتیبان روی کتف استفاده می‌کنند. حرکت‌های آرام شانه می‌توانند خیلی زود بعد از جراحی شروع شوند. اما برای حدود 8 هفته نباید فعالیت ورزشی انجام شود تا از بهبودی و استحکام ماهیچه‌هایی که به سوراخ ایجاد شده در کتف دوخته شده‌اند اطمینان حاصل شود. بیماران معمولا فعالیتها و ورزشهای مقاومتی را بعد از 12 هفت شروع می‌کنند. جراح شما ممکن است پیشنهاد دهد که با یک فیزیوتراپ یا متخصص کار درمانی در خلال دوره توانبخشی همکاری کنید.