درمان بورسیت یا التهاب شدید مفصل شانه با تزریق و اوزون درمانی

درد شانه

کارشناسان برآورد می‌کنند که 65 درصد از افراد درد شانه را در برهه ای از زندگی خود تجربه می‌کنند و یکی از مشکلات شایع شانه، بورسیت است. بورسیت شانه زمانی رخ می‌دهد که بورسای بزرگ در نزدیکی بالای شانه، ملتهب می‌شود. ساختارهای بافت نرم شانه - ساختارهای بدون استخوان، مانند عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و بورسا‌ها، نزدیک به هم قرار می‌گیرند، بنابراین سلامت آن‌ها وابسته به یکدیگر است. اگر یکی از آن‌ها آسیب ببیند سایر قسمت‌ها احتمالا از آن پیروی می‌کنند. بنابراین بورسیت شانه می‌تواند منجر به مشکلات دیگر شانه و همچنین علت مشکلات جدید شود.

بورسیت شانه التهاب دردناک در مفصل شانه است. این وضعیت شایع، و قابل درمان  است و اغلب طی چند ماه بهبود می‌یابد. استراحت و  ورزش‌های آرام می‌توانند بهبودی را تسریع کنند. در صورتی که درد و ناراحتی در حین حرکت فعالیت‌های روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به دنبال اقدام پزشکی باشید، درد با درمان بهبود نمی‌یابد یا بدتر نمی‌شود، برآمدگی یا توده در مفصل  ایجاد می‌شود، قرمزی یا تورم در مفصل آسیب دیده شکل می‌گیرد یا اگر تب دارید، لرز و یا عرق شبانه اتفاق می‌افتد.

دکتر محمد پیریایی، متخصص بیماری‌های مفصلی و درد، با تخصص و تجربه با استفاده از متد درمانی روز دنیا، آماده ارائه کمک به شما در درمان مشکلات کتف و شانه می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره  تماس حاصل فرمایید.

بورسیت شانه چیست؟

علائم بورسیت شانه معمولا شامل گرفتگی در بیرون شانه، به ویژه هنگام بالا بردن دست تا بالای سر است. برای فرد مبتلا به بورسیت شانه ممکن است بالا بردن دست، لباس پوشیدن و یا فشار دادن روی شانه آسیب دیده مشکل باشد.

بورسای زیر نوک شانه بزرگترین بورسا در بدن است و مستعد بورسیت می‌باشد. این قسمت در زیر یک قسمت از تیغه شانه به نام نوک شانه قرار دارد (از این رو "زیر نوک شانه" نامیده می‌شود ). اگر این بورسا ملتهب شود، بورسیت شانه یا بورسیت سابآکرومیال نامیده می‌شود.

تشخیص بورسیت شانه اغلب با تشخیص تاندونیت یا سندرم ضربه به شانه همراه است. این شرایط متفاوت هستند اما اغلب با هم تداخل دارند که بر روی بافت نرم اطراف مفصل شانه تاثیر می‌گذارد.

دلایل بورسیت شانه

دلایل بوریست شانه

بورسیت شانه می‌تواند یک یا چند علت داشته باشد. از علل بالقوه ذکر شده در زیر، آسیب و استفاده زیاد بیشتر شایع است.

• آسیب یا ضربه به شانه.

افتادن یا محکم زدن شانه به یک سطح سخت باعث می‌شود که بورسا با خون پر شود و پوشش آن ملتهب گردد. حتی اگر بدن خون را دوباره جذب کند، پوشش بورسا ممکن است ملتهب بماند و باعث بروز علائم بورسیت شود. این وضعیت بورسیت آسیب ناشی از آسیب نامیده می‌شود.

• فشار مکرر بر روی شانه.

اغلب بورسیت شانه در اثر "ریز آسیب‌های" مکرر اتفاق می‌افتد که می‌تواند مشکلات مشابه با یک آسیب یک جا و جدی تر ایجاد کند. افرادی که باید برای کار یا ورزش دست‌های خود را بالا ببرند بیشتر در معرض بورسیت شانه در طول زمان قرار دارند. افرادی که در معرض خطر ابتلا به بورسیت شانه قرار دارند، شامل نقاشان، نصابان کاغذ دیواری، بازیکنان تنیس، شناگران و بازیکنان بیس بال هستند.

• سن.

در حالی که افراد هر سنی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند، بالا رفتن سن احتمال بروز بورسیت شانه را افزایش می‌دهد.

• وضعیت نامناسب بدن.

افرادی که شانه‌های خود را به صورت قوز می‌گیرند، فضای بین آکرومیون و مفاصل شانه گلنوهومرال را کاهش می‌دهند و باعث می‌شود که بافت نرم بین آن فشرده و تحریک شود.

• عفونت باکتریایی بورسا.

عفونت بورا به بورسیت عفونی شناخته می‌شود. برخی از شرایط پزشکی و داروها، سیستم‌های ایمنی افراد را سرکوب می‌کنند و آن‌ها را بیشتر در معرض بورسیت عفونی قرار می‌دهد. برای مثال، افراد مبتلا به سرطان، اچ آی وی/ ایدز، لوپوس، مصرف الکل، بیماری انسدادی ریوی مزمن (COPD) و دیابت ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بورسیت عفونی باشند.

• سابقه التهاب بورسا.

بیماران مبتلا به بورسیت در گذشته، به احتمال بیشتری دوباره به آن دچار می‌شوند.

• تیزی‌های استخوانی یا رسوبات کلسیم.

بورسیت شانه و دیگر بافت‌های نرم می‌توانند توسط اسپورهای استخوانی که به استئوفیت نیز شناخته می‌شود، و در زیر آکرومیون رشد می‌کند، تحریک شوند. رسوبات کلسیم، که مجموعه‌های کوچکی از کلسیم و اغلب کوچک و نرم هستند اما می‌توانند در طول زمان رشد کنند و سفت شوند، نیز باعث تحریک می‌شوند.

دانستن علت بورسیت شانه می‌تواند به بیماران و پزشکان کمک کند تا راه‌های درمان و جلوگیری از بورسیت را در آینده شناسایی کنند.

علائم بورسیت شانه

علائم-بوریست

درد در ناحیه بیرونی شانه شایع ترین علامت بورسیت شانه است.

به طور معمول، افراد مبتلا به بورسیت شانه ترکیبی از علائم ذکر شده در زیر را دارند.

• درد شانه

در اوایل فرآیند بروز بورسیت، بیماران ممکن است هنگام بردن دست تا بالای سر، درد خفیف شانه را احساس کنند. این درد ممکن است به تدریج در طول زمان افزایش یابد و در نهایت درد حتی در حالت استراحت نیز احساس شود.

• دردی که پس از فعالیت تکراری بدتر می‌شود.

درد ممکن است پس از مدت زمان طولانی انجام حرکات تکراری شانه، مانند نقاشی، پرتاب توپ یا بازی تنیس شدید شود.

• حساسیت شانه.

شانه بیرونی ممکن است دچار گرفتگی و حساس به فشار باشد. دراز کشیدن و یا فشار دادن به طرف آسیب دیده غالبا ناراحت کننده است.

• درد انتشاری.

در ابتدا درد در خارج از شانه در بالای بالای بازو قرار می‌گیرد، اما با پیشرفت علائم، درد ممکن است تا خارج از بازوی منتشر شود (هرچند تقریبا هرگز از آرنج عبور نمی‌کند)

• ضعف شانه.

همانطور که شرایط بدتر می‌شود، شانه آسیب دیده ممکن است ضعیف تر شود.

• درد تا حد شدید حرکت.

با پیشرفت علائم، رساندن دست به کمر برای پوشیدن یک کت یا بستن زیپ لباس، ممکن است دشوار شود.

• بدون تورم.

تورم قابل توجه، مانند چیزی که در بورسیت آرنج یا بورسیت زانو دیده می‌شود، ممکن است اما اغلب وجود ندارد. محققان یک مطالعه دریافتند که شانه‌های دردناک بیماران بورسایی دارند که به طور متوسط 5 میلی متر ضخیم تر از بورسا در شانه افراد سالم است.

• تب و قرمزی و گرمای شانه.

افراد مبتلا به بورسیت عفونی شانه که در آنبورسادچار عفونت می‌شود، علائم ذکر شده در بالا را تجربه می‌کنند و ممکن است احساس خستگی، تب، و بیماری و گرما و قرمزی در شانه داشته باشند. بورسیت عفونی شانه جدی است و برای جلوگیری از گسترش عفونت به جریان خون نیاز به درمان با آنتی بیوتیک‌ها دارد.

در صورت عدم آسیب به شانه، علائم بورسیت به طور معمول بروز تدریجی دارند. شروع ناگهانی علائم بدون علت روشن (به عنوان مثال افتادن یا استفاده بیش از حد) ممکن است به تماس گرفتن با پزشک نیاز داشته باشد.

تشخیص بورسیت شانه

تشخیص بوریست

قبل از تشخیص بورسیت شانه، تاندونیت یا ضربه به شانه، پزشک باید وجود سایر مشکلات رایج را که می‌تواند موجب درد شانه شود، از جمله استئوآرتریت شانه را رد کند.

برای شناسایی علت اصلی درد شانه، پزشک از برخی یا تمام ابزارهای تشخیصی که در زیر توضیح داده شده استفاده خواهد کرد.

v     مصاحبه با بیمار

پزشک تاریخچه پزشکی بیمار، جزئیات مربوط به شروع علائم، الگوی درد و تورم و نحوه تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت‌های روزانه را ثبت می‌کند. علائم گزارش شده بیمار برای تشخیص و درمان مهم هستند.

v     معاینه فیزیکی.

پزشک، مفصل بیمار را بررسی می‌کند، و به تورم، حساسیت به لمس و نقاط درد توجه می‌نماید. پزشک همچنین مجموعه ای از آزمایش‌های فیزیکی مانند بالا بردن دست بیمار تا بالای سر و در سراسر بدن را برای ارزیابی تحرک و درد انجام خواهد داد.

v     اشعه ایکس، سونوگرافی ، ام آر آی.

پزشک ممکن است اشعه ایکس را انجام دهد تا تعیین کند علت درد شانه استئوآرتریت است یا غیر طبیعی بودن استخوان. سونوگرافی یاام آر آیمی‌تواند دید دقیق از بافت نرم را فراهم کند و برای تشخیص ناهنجاری‌ها مانند ضخیم شدن یا تورم بورسا یا تاندون یا عضله آسیب دیده استفاده شود.

v     تزریق بی حسی.

یک راه برای بیان اینکه آیا درد مربوط به سندرم ضربه به شانه است، بی حسی به نام هیدروکلراید لیدوکایین زیر نوک شانه تزریق می‌شود. اگر تزریق درد را کاهش دهد، علت احتمالی سندرومضربه به شانهاست.

v     آزمایش آسپیراسیون و تست‌های آزمایشگاهی.

بورسیت عفونی شانه ، که در آن بورسا توسط میکروارگانیسم‌ها (به عنوان مثال باکتری‌ها) دچار عفونت می‌شود، رایج نیست اما ممکن است اتفاق بیفتد. اگر بورسیت عفونی مشکوک باشد، پزشک ممكن است آسپيراسیون انجام دهد، و مايع را با سوزن و سرنگ از بورسا بکشد. علاوه بر کاهش فشار و ایجاد راحتی برای بیمار، نمونه مایعی را فراهم می‌کند که می‌تواند با استفاده از تست‌های زیر مورد بررسی قرار گیرد.

• رنگ آمیزی گرم.

رنگ آمیزی گرم یک تست آزمایشگاهی است که برای تشخیص حضور باکتری‌های مشکل ساز انجام می‌شود. با این حال، رنگ آمیزی گرم نمی‌تواند تمام باکتری‌ها را نشان دهد، بنابراین حتی اگر آزمایش منفی شود، بورسیت عفونی به طور کامل نمی‌تواند رد شود.

• شمارش گلبول‌های سفید خون.

افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون در مایع سینوویال بورسا عفونت را نشان می‌دهد.

• تست سطح گلوکز.

سطوح پایین گلوکز ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

گاهی اوقات، حتی زمانی که عفونت وجود دارد، تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص عفونت منفی هستند. بنابراین، پزشکی که مشکوک به وجود بورسیت عفونی است ممکن است بدون تست‌های آزمایشگاهی مثبت قطعی، آنتی بیوتیک تجویز کند.

درمان بورسیت شانه

درمان بوریست شانه

درمان بورسیت شانه یا هر نوع بورسیت، با هدف کنترل التهاب بورسا انجام می‌شود.

هنگامی که بورسیت شانه یا تاندونیت از آسیب یا استفاده بیش از حد ناشی می‌شود، درمان اولیه شامل استراحت و سایر درمان‌ها برای رفع التهاب است. در موارد بورسیت عفونی، که در آن بورسا دچار عفونت می‌شود، باید از آنتی بیوتیک‌هایی برای جلوگیری از گسترش عفونت استفاده کرد.

استراحت

از فعالیت‌هایی که بورسای شانه را درگیر و متورم می‌کند، مانند پرتاب کردن، بلند کردن اجسام، هل دادن و کشیدن، اجتناب کنید

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID‌ها

داروهای ضد التهابی خوراکی مانند آسپرین، ایبوپروفن به عنوان مثال (آدویل)، ناپروکسن مانند(آلو) و مهارکننده‌های Cox-2 مانند(سلبرکس) می‌توانند تورم و التهاب را کاهش دهند و درد مربوط به بورسیت شانه و تاندونیت را برطرف کنند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID‌های موضعی

مانند مسکن‌های موضعی، کرم‌های موضعی NSAID باید به طور مستقیم به شانه دچار درد اعمال شود. مشخص شده است که داروهای موضعی حاوی NSAID دیکلوفناک در درمان درد اسکلتی عضلانی موثرند. NSAID ‌های موضعی تنها با یک نسخه در دسترس هستند و تحت نام‌های ولتارن، فلکتور، پنسید و سوللاراز فروخته می‌شوند.

داروهای موضعی

داروهای موضعی به صورت کرم، اسپری، ژل و پچ وجود دارند و به طور مستقیم به پوست روی مفصل دچار درد اعمال می‌شوند.

مسکن‌های موضعی

کرم‌ها حاوی ضد محرک‌ها، مانند وینترگرین و اکالیپتوس هستند که انتهای عصب را تحریک می‌کنند و مغز درد مفاصل را فراموش می‌کند. این کرم‌ها اغلب بدون نسخه به فروش می رسند و در اکثر داروخانه‌ها موجود هستند. نمونه‌هایی از نام‌های تجاری شامل بن-گی، آیسی-هات و زوستریکس هستند. اکثر آن‌ها می‌توانند در ترکیب با داروهای خوراکی استفاده شوند.

پچ‌های لیدوکائین

لیدوکائین یک داروی بی حسی موضعی است که سیگنال‌های درد را به مغز متوقف می‌کند. پچ‌های چسبنده حاوی 5٪ لیدوکائین می‌توانند به طور مستقیم روی شانه دچار درد قرار داده شوند. این پچ‌ها تنها با یک نسخه قابل دسترسی هستند.

داروهای موضعی

این داروها ممکن است انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت کتف و ترقوه است که می خواهند عوارض جانبی که داروهای خوراکی گاهی اوقات ایجاد می‌کنند را به حداقل رسانند. با این حال، عوارض جانبی همچنان ممکن هستند. بیماران باید همیشه مصرف داروهای جدید خود را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارند و برچسب‌ها و دستورالعمل‌های دارو را بخوانند.

آسپیراسیون برای تخلیه بورسا

حتی زمانی که بورسای زیر کتف ملتهب است، معمولا به طور قابل توجهی ورم نمی‌کند. با این حال، در بعضی موارد ممکن است پزشک آسپیراسیون یا تخلیه بورسا با استفاده از سوزنی را توصیه کند. تزریق کورتیزون نیز به طور هم زمان انجام می‌شود.

تزریقات کورتیکواستروئید

نشانه‌هایی که با استراحت، NSAID‌ها و / یا فیزیوتراپی با موفقیت درمان نمی‌شوند، ممکن است با تزریق کورتیکواستروئید کاهش یابند. این تزریق‌ها ممکن است تاندون‌های اطراف را تضعیف کند، بنابراین باید به اندازه کافی و تنها پس از شکست درمان‌های متوسط دیگر، مورد استفاده قرار بگیرند.

آنتی بیوتیک‌ها

بورسیت عفونی زیر نوک شانه نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد. پزشک با توجه به نوع میکروارگانیسمی که باعث عفونت می‌شود (معمولا استافیلوکوک اورئوس)، آنتی بیوتیک‌های مختلف را تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک‌های خوراکی در درمان بسیاری از افراد مبتلا به بوزیت عفونی موثرند. موارد چالش برانگیزتر ممکن است مستلزم بستری شدن و آنتی بیوتیک داخل وریدی باشند.

لازم است قبل از شروع مجدد فعالیت‌های منظم، صبر کنیم تا همه علائم برطرف شوند. بازگشت به فعالیت‌هایی که موجب اصطکاک یا فشار بر روی شکم یا تاندون شانه قبل از بهبودی می‌شوند، احتمالا سبب عود مجدد علائم می‌شود.

اوزون درمانی

بورسیت را می‌توان با استفاده از اوزون و بدون جراحی درمان کرد. واژه کپسولیت چسبنده اشاره به بافت اسکاری دارد که به دلیل عدم حرکت، در داخل مفصل تشکیل می‌شود. اگر مفصل هر روز با طیف کامل حرکتی، حركت نداشته باشد، بافت اسکار در داخل مفصل تشکیل می‌شود.

پزشک ممکن است برای کشیدن یا تقویت عضلات شانه فیزیوتراپی را تجویز کند و وضعیت را بهبود بخشد، که ممکن است به درمان بورسیت فعلی و تاندونیت کمک کند و مشکلات آینده را برطرف کند.