درمان آرتروز مچ دست ناشی از التهاب مزمن و شدید در ناحیه مفصل مچ

آرتروزآرتروز بیماری بافت‌های مختلف در داخل مفصل است.مفصل نقطه‌ای است که دو یا چند استخوان را به هم متصل می‌کند.آرتروز ممکن است به علت التهاب، تحریک و تورم حاد (کوتاه‌مدت) یا مزمن (بلندمدت) در بافت نرم و اطراف آن ایجاد شود.همچنین این مشکل می‌ت واند پس از ضربه به مفصل (مانند انگشت شکسته) یا به علل ژنتیکی (ارثی) و محیطی رخ دهد.غضروف بافت پوششی نرمی است که مفاصل را به هم متصل می‌کند در افراد مبتلابه آرتروز به دلیل تحلیل و سایش غضروف وضعیت مفاصل روز به روز بدتر می‌شود. تحلیل غضروف موجب تغییرات در ساختار استخوان می‌شود که بر در عکس‌برداری اشعه ایکس قابل‌مشاهده است.بافت نرم اطراف نیز ممکن است ضعیف‌تر شود. بافت نرم شامل تاندون‌ها، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و غشاهای سینوویو است که به مفصل متصل می‌شود و آن را حمایت می‌کند. آرتروز اغلب، اما نه همیشه، دردناک است و ممکن است موجب کاهش حرکت در مفصل، تغییر شکل مفصل و از دست دادن عملکرد شود.اگرچه تقریباً هر قسمت از بدن می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد، دست و مچ دست مکان‌های شایعی هستند که انواع آرتروز اتفاق می‌افتد.

امروزه آرتروز یا ساییدگی مچ دست شیوع زیادی در تمامی گروه‌های سنی پیداکرده که عارضه ایی است بسیار دردناک و تمامی بیماران به دنبال راهی برای درمان یا کاهش درد بیماری خود هستند. درمان درد ناشی از آرتروز مچ دست بسته به شرایط بیمار و شدت بیماری متفاوت است و از روش‌های درمانی مختلفی مثل مچ‌بندهای طبی و فیزیوتراپی تا انواع تزریقات برای کاهش درد در این بیماری استفاده می‌شود.دکتر پیریایی متخصص درد با سال‌ها تجربه در این زمینه به‌طور دقیق بیمار را معاینه می‌کند و با در نظر گرفتن تمامی معیار ها  بهترین روش درمان را به بیماران ارائه می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی آرتروز مچ دست یا رزرو نوبت با شماره‌های زیر   تماس حاصل فرمایید.

انواع آرتروز مچ و علت و علائم آن

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که می‌تواند روی دست شما تأثیر بگذارد.

استئوآرتریت

استئوآرتریت  (OA) شایع‌ترین نوع آرتروز و مشکلی مزمن یا بلندمدت است.در فرد مبتلابهاستئوآرتریت، غضروفی که در انتهای استخوان، مفاصل را پوشش می‌دهد و محافظت می‌کند دچار تحلیل‌شده است.هنگامی‌که غضروف شروع به سایش می‌کند، استخوان‌ها در منطقه مفصل روی یکدیگر ساییده می‌شوند.خشکی، درد و از دست رفتن حرکت مفصل، چند نشانه‌ی شایع استئوآرتریت است.

آرتریت روماتوئید

سیستم ایمنی بدن شما معمولاً در برابر عفونت از بدن محافظت می‌کند.بااین‌وجود، آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که بر مفاصل تأثیر می‌گذارد. آرتریت روماتوئیدناشی از حمله سیستم ایمنی به بدن است. سیستم ایمنی بدن به سینوویوم حمله می‌کند. به‌احتمال ‌زیاد علاوه بر آسیب‌های مفصلی موارد زیر را نیز مشاهده خواهید کرد:

• ورم
  • التهاب
  • از دست دادن عملکرد

آرتریت روماتوئیدبه‌طور معمول بر مفاصل مچ دست و انگشت تأثیر می‌گذارد.علاوه بر ایجاد مشقت و مشکل در استفاده از دستانتان اگر التهاب ادامه یابد می‌تواند باعث بدشکلی(دفرمیتی) شود.

آرتروز نوجوانان

بسیاری فکر می‌کنند که آرتروز فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این درست نیست.آرتروز نوجوانان برای توصیف بیماری است که قبل از سن 16 سالگی رخ می‌دهد. انواع مختلفی از آرتروز جوانان وجود دارد و باعث درد و تورم مفصلی در دست و مچ دست می‌شود.صدماتی مانند استخوان‌های شکسته در دست و رباط یا آسیب تاندون در دست یا مچ دست می‌تواند باعث آرتروز شود.اگرچه صدمه بهبود می‌یابد، ممکن است این مناطق در آینده آسیب ببینند و در معرض آرتروز قرار گیرند.

چه روش‌هایی برای تشخیص آرتروز در مچ دست استفاده می‌شود؟

تشخیص با معاینه مچ دست، ازجمله لمس کردن (لمس آرام مفصل مچ دست) و بررسی دامنه حرکت آغاز می‌شود تا منطقه‌ی مفصلی که در آن درد اتفاق می‌افتد مشخص شود.عکس‌برداری تشخیصی به‌منظور ارزیابی داخل مفصل مچ دست و همچنین آزمایش خون نیز ممکن است انجام شود.آزمایش خون می‌تواند در شناسایی آنتی‌بادی‌های خاص مرتبط باآرتریت روماتوئیدمفید باشد.

روش‌های درمان آرتروز مچ دست

درمان آرتروز مچ دست به عوامل بسیاری ازجمله نوع بیماری، شدت علائم و سن بیمار بستگی دارد. برخی از درمان‌ها عبارتند از:

داروهای مورداستفاده برای آرتروز مچ دست

برخی از داروهایی که پزشکان برای درمان انواع آرتروز مچ دست تجویز می‌کنند عبارتند از:

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) ازجمله بیش از ده دارو مختلف که برخی از آن‌ها بدون نسخه در دسترس هستند برای کمک به درد و التهاب آرتروز استفاده می‌شود.آن‌ها برای همه انواع آرتروز استفاده می‌شوند.

این داروهای سریع العمل، که شبیه کورتیزون ساخته‌شده توسط خود بدن هستند، برای کنترل التهاب استفاده می‌شوند. اگر التهاب ناشی از بیماری التهابی سامانه‌ای باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را تجویز کند.اگر التهاب به یک یا چند مفاصل محدود شود، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید را مستقیماً به مفصل تزریق کند.

داروهای مسکن یکی از رایج‌ترین داروها برای بسیاری از انواع آرتروز می‌باشند.همچنین ممکن است برای از بین بردن درد ناشی از جراحات دست و مچ دست و جراحی استفاده شوند. برخلافداروهای ضدالتهاب غیراستروئیدیکه هر دو درد و التهاب را هدف قرار می‌دهند، ضد دردها صرفاً برای تسکین درد هستند.به همین دلیل برای افرادی که به علت آلرژی و مشکلات معده قادر به مصرف داروهای ضدالتهاب نباشند از مسکن‌ها استفاده می‌شود.هنگامی‌که مسکن‌ها با نظر پزشک تجویز می‌شود، آن‌ها انتخاب مناسب‌تر و احتمالاً امن‌تر برای افرادی است که آرتریت فقط باعث درد، نه التهاب، شده است.

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) داروهایی هستند که به‌آرامی به‌منظور تغییر روند بیماری التهابی عمل می‌کنند.داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده‌ی مختلف ممکن است برای تعدادی از اشکال مختلف آرتروز، ازجمله آرتریت روماتوئید و لوپوس، که می‌توانند انگشتان و  یا مچ دست را تحت تأثیر قرار دهند مفید باشد.

برخی داروهای نقرس برای کاهش میزان اسید اوریک در خون طراحی‌شده‌اند تا از حملات بعدی درد و التهاب مفصلی جلوگیری شود.دیگر داروها برای کاهش درد و التهاب حمله حاد طراحی‌شده‌اند.بسیاری از افراد مبتلابه نقرس هر دو نوع دارو را مصرف می‌کنند.

جدیدترین دسته داروهایی که برای آرتریت روماتوئید و چندین نوع آرتروز التهابی استفاده می‌شوند اصلاح‌کننده‌های بیولوژیکی هستند.در حال حاضر هشت نوع از آن‌ها تائید شده‌اند. هرکدام از این انواع داروها یکی از مراحل روند التهاب را بدون سرکوبی تمام سیستم ایمنی بدن متوقف می‌کنند. علاوه بر آرتریت روماتوئید، بعضی از عوامل بیولوژیکی ممکن است در آرتروز نوجوانان، اسپاستیلیت انکیلوز و آرتروز پسوریازیس استفاده شود.

داروهای پوکی استخوان برای کاهش سرعت تحلیل استخوان یا کمک به ساخت استخوان جدید در بدن استفاده می‌شوند.اگرچه آن‌ها به‌طور خاص برای درمان مشکلات دست یا مچ استفاده نمی‌شوند، استخوان‌های قوی کمتر مستعد شکستگی هستند.شکستگی ران یکی از شایع‌ترین شکستگی‌های پوکی استخوان است.

بریس

512ابزارهای پشتیبانی مفیدی شامل آتل(اسپیلنت)، پرانتز و دستکش برای درمان آرتروز مچ دست وجود دارند:

• اسپیلنت مچ دست را ثابت نگه می‌دارد که می‌تواند درد آرتروز را کاهش دهد.
  • بریس های فشرده شبیه به دستکش‌های بسیار تنگ هستند و می‌توانند به کاهش تورم کمک کنند.
  • مچ‌بند دارای یک قسمت باز برای انگشت شست است و گاهی یک پشتیبان فلزی برای دست شما نیز وجود دارد. این مچ‌بندها برای پشتیبانی از دست کسانی که اغلب با رایانه و در باغ کار می‌کنند و یا بازی تنیس انجام می‌دهند مناسب است.
  • دستکش‌های آرتروز، فشرده‌سازی و حرارت در بدن ایجاد می‌کنند که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

بریس به کاهش حرکت مچ دست که منجر به درد می‌شود کمک می‌کند و استفاده از آن به اکثر بیمارانی که دچار آرتروز هستند توصیه می‌شود . این کار می‌تواند به دست شما کمک کند تا استراحت کند

تمرینات ورزشی مخصوص که توسط متخصص برای شما تجویز می‌شود به شما کمک خواهند کرد تا دامنه حرکتی و عملکرد مفصل مچ دست خود را بهبود دهید. پزشک بر اساس نیازهای شما می‌تواند یک برنامه ورزشی را طراحی نماید تا  روند درمان شما را تسریع ببخشد.

لیزر درمانی

درمان آرتروز مچ دست ناشی از التهاب مزمن و شدید در ناحیه مفصل مچ
5 از 1 رای
اشتراک گذاري مقاله در شبکه هاي اجتماعي