درمان آرتروز مفصل کمر با تزریق برای کاهش درد و تورم غضروف های کمر

آرتروز کمر، که با نام آرتروز ستون فقرات هم شناخته می شود، به دلیل تغییرات تخریبی  اُستئوآرتریت و تورم در پایین ترین مفصل ستون فقرات کمر می باشد . در حالی که تصور می شود اُستئوآرتریت جزیی از روند طبیعی پیری است، درد وخشکی آرتروز کمر می تواند توانایی فرد را در انجام ساده ترین کارها بویژه فعالیت هایی که نیاز به خم شدن  و کشیدگی بدن دارد ،محدود نماید. جراحی های غیر تهاجمی با استفاده از تزریق می تواند به کاهش درد و رفع التهاب کمک کند.

آرتروز ستون فقرات بدلیل تخریب مفاصل بوجود می آید. از نشانه های آرتروز کمر، درد در نواحی پایین ستون فقرات است بطوریکه راه رفتن را برای بیمار سخت می کند. در بیماری آرتروز غضروف ها آسیب پذیر می شوند و در نتیجه غشای مفصل دچار التهاب شده و ضخامت انتهاهای استخوان ها زیاد می شود. احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش پیدا می کند. این بیماری با استراحت و انجام انواع تزریق ها قابل درمان است.

دکتر  در کلینیک

ما

انواع روش های جراحی بسته مانند تزریق دیسکو ژل، تزریق فاست، تزریق اپیدورال و تزریق دارو های مسدود کننده های درد را برای درمان درد آرتروز را به بیماران ارائه می دهد.

جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما  می توانید با شماره های   تماس حاصل فرمایید.

آرتروز کمر چگونه ایجاد می شود؟

آرتروز- کمر چگونه ایجاد- می شود؟

آرتروز کمر به تدریج پیشرفت می کند و اغلب در افراد مسن با تخریب ستون فقرات همراه است . علائم آن معمولا به تدریج شدید می شوند و در ابتدا قابل ملاحظه نیستند. گرچه، هر حرکت سریع، چرخش و حرکت رو به عقب در کمر ممکن است باعث آسیب به این ناحیه و ایجاد علائم بیماری در افرادی با این شرایط گردد.

علل و عوامل خطر این بیماری

آرتروز کمر از شرایط آرتروزی خاص ناشی می شود. شایعترین علت علائم آرتروز کمر اُستئوآرتریت است که گاهی با دیگر انواع آن همراه می شود.

اُستئوآرتریت

صدمات مداوم استئوآرتریت به مفاصل فاست (مفاصل بین مهره ای) ستون فقرات سرانجام باعث می شود که این مفاصل سایییده شوند. در نتیجه ، استخوان های ستون فقرات به هم ساییده شده و با هر حرکت به هم فشرده می شوند.

التهاب استئوآرتریت ممکن است در نتیجه عوامل خارجی شامل رژیم غذایی نامناسب ، داشتن اضافه وزن و عوامل ارثی باشد.

آرتروز پسوریازیس

آرتروز کمر همچنین می تواند با آرتروز پسوریازیس مرتبط باشد . عمدتا ، آرتروز پسوریازیس افراد مبتلا به پسوریازیس را درگیر می کند ، اما این مشکل می تواند در بعضی موارد به تنهایی و در افراد عادی نیز ایجاد شود.

درد در ناحیه پایین کمر یکی از علائم آرتروز پسوریازیس است. حدود 20 درصد از افراد دچار این مشکل، ستون فقرا ت  آنها نیز درگیرمی شود. در بعضی موارد،رشد بیش از حد استخوان می تواند باعث شود که مهره ها با هم آمیخته و درگیر شوند که منجر به خشکی و درد در هنگام حرکت شود.

آرتروز اسپوندیلیت

این نوع از آرتروز در ابتدا ستون فقرات و مفاصل خاصره را درگیر می کند و اغلب در افراد جوان، نوجوانان و کودکان رخ می دهد. آرتروز اسپوندیلیت نیز با التهاب تاندون ها و رباط هایی که وارد استخوان می شود و انتزیس  نامیده میشوند، مرتبط هستند.

آرتروز انتروپاتیک

با توجه به یافته های انجمن اسپوندیلیت  آمریکا، آرتروز انتروپاتیک، افراد مبتلا به بیماری های التهاب روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را تحت تاثیر قرار می دهد. در آرتروز انتروپاتیکمفاصل خاصره دچار مشکل شده و باعث درد در کمر می شود.

مفاصل خاصره  یا  ساکروایلیاک بین استخوان خاجی و استخوان لگن قرار دارد و بوسیله رباط های محکم حمایت می شود. استخوان خاجی اصلی ترین تکیه گاه و نگهدارنده ستون فقرات است.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید بر مفاصل مختلف بدن مانند مفصل فاست ستون فقرات اثر می گذارد و باعث ایجاد درد می شود. این بیماری همچنین می تواند مفاصلی از ستون فقرات را که تحت تاثیر قرار داده ، از بین ببرد، هرچند این بیماری اصولا می تواند در قسمت بالای گردن رخ دهد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث کاهش توده استخوانی و شکنندگی آنها شده و حتی کوچکترین ضربه می تواند به استخوان آسیب وارد کند. پوکی استخوان اصولا به دلیل کهولت سن ایجاد میشود. وقتی که این بیماری ستون فقرات را درگیر می کند، بخش های اسفنجی داخلی و بخش های سخت تر بیرونی مهره ها با گذشت زمان ضعیف و دردناک می شود و سرانجام استخوان از هم فروپاشیده  و از بین می رود.

علائم آرتروز کمر

درد آرتروز کمر از حرکت و عدم فعالیت ناشی می شود. این درد می تواند بعد از ایستادن و نشستن های طولانی مدت شدیدتر شود.

این درد از قسمت مرکزی پایین کمر احساس می شود و تا نواحی لگن یا اطراف باسن کشیده شود . درد همچنین می تواند تا ران ها و به ندرت تا زانوها نیز ادامه می یابد.

آرتروز کمر همچنین می تواند باعث گرفتگی ماهیچه،صدا دادن مفصل، خشکی و کاهش محدوده حرکتی کمر شود.

تشخیص

پزشکان عمدتا آرتروز کمر را با معاینه جسمی تشخیص می دهند. آنها همچنین در صورت نیاز، از روشهای تصویری مانند اشعه ایکس استفاده می کنند.

پزشک همچنین اطلاعاتی از قبیل علائم، الگوی درد و کاهش محدوده حرکت کمر را از بیمار دریافت می کند .

درمان های موجود برای آرتروز کمر

درمان آرتروز کمر شامل:

• دارو
  • تغییر سبک زندگی
  • درمانهای جایگزین
  • داروهای تجویز شده
  • تغذیه سالم، شامل غذاهای کاهش دهنده التهاب
  • ترک سیگار
  • ورزش بویژه آب درمانی و ورزشهای تقویت ناحیه شکم

درمانهای کاهش سریع درد آرتروز کمرشامل کمپرس سرد و گرم است که باعث بهبود جریان خون و کاهش ورم می شود.

نحوه صحیح نشستن  و ایستادن افراد مبتلا به این آرتروز کمر

نشستن

در حالت نشسته ، ستون فقرات شما باید ثابت باشد و تکیه داده شود. برای صحیح نشستن نکات زیر را رعایت کنید: از یک بالشت یا حوله پیچیده شده برای تکیه کمر استفاده کنید. لگن ، زانو و قوزک پا را در حالت 90 درجه قرار دهید (می توانید از یک زیرپایی استفاده کنید) . شانه های خود را به سمت عقب بدهید. تا جایی که احساس راحتی می کنید چانه خود را به سمت بالا نگه دارید.

با قرار دادن بازوهای خود در دوطرف در زاویه 90 درجه یا کمتر و نگه داشتن مچ دست در حالت مستقیم شانه های خود را کامل در حالت ریلکس و آرام نگه دارید. هنگامی که پشت میز یا پیشخوان کار می کنید،ممکن است به یک صندلی قابل تنظیم نیاز داشته باشید تا موقعیت مفاصل خود را برای سطوح مختلف کاری تنظیم کنید. اگر برایتان دشوار است که بنشینید یا بیاستید، روی یک صندلی بلند بنشینید. هنگام مطالعه از یک پایه نگهدارنده کتاب استفاده کنید تا از کشش گردن هنگام نگاه کردن به پایین خودداری کنید.

ایستادن

کل بدن شما برای اینکه بدرستی بایستید به شما کمک می کند. یک خط مستقیم را که گوشها،شانه ها، لگن، زانوها و پاشنه پاها را بهم متصل می کند در نظر بگیرید. این روش را برای دیگر قسمت های بدن تان به یاد داشته باشید: زانوهای خود را به آرامی خم و باز کنید؛ماهیچه های شکم را سفت کنید؛ باسن را به پایین فشار دهید؛شانه هایتان را به سمت عقب بکشید؛چانه هایتان را در حالتی مناسب به سمت بالا بگیرید؛ پاها را با فاصله از هم و در کنار هم قرار دهید یا یکی را کمی جلوتر از دیگری بگذارید تا تعادلتان حفظ شود.

این روش ایستادن به پیشگیری از درد شما کمک می کند. اگر ایستادن طولانی مدت باعث ایجاد درد می شود می توانید به یک دیوار تکیه دهید یا پای خود را روی یک چهارپایه قرار دهید. هردوی این روش باعث می شود که پشت شما صاف بماند و از خمیده شدن جلوگیری می کند.

تزریق

تزریق مفصل فاست

تزریق مفصل فاست(مفاصل بین مهره ای)  چندین هدف را دنبال می کند. اول اینکه ، با تزریق داروی بی حسی به مفصل، و کاهش درد فوری که شما تجربه می کنید به شما کمک خواهد کرد که آن مفصل را به عنوان مرکز درد تایید یا رد کنید. بدین معنی که، هنگامی که مفصل فاست بی حس است اگر درد اصلی شما کاملا از بین برود، بنابراین این مفاصل احتمالا عامل درد شما هستند. علاوه براین، کورتیزون پیوسته رهش به این مفاصل تزریق خواهد شد تا هر التهاب احتمالی کاهش یابد، که می تواند در بسیاری مواقع، برای طولانی مدت درد را کاهش دهد.

رادیوفرکانسی

رادیوفرکانسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که برای درمان درد گردن و کمر به علت آرتروز یا آسیب به مفاصل فاست به کار می رود. شما داروی مسکن یا بی حسی موضعی دریافت می کنید. پزشک با استفاده از فلوروسکوپی، سوزنی را به عصب ایجاد کننده درد هدایت می کند، سپس برای بی حس کردن عصب به آن  بی حسی موضعی تزریق می کند. پزشک سوزن را گرم می کند تا بخشی از عصب را از بین ببرد و از فرستادن سیگنالهای درد جلوگیری کند.

این یک روش درمانی سرپایی است. شما باید محدودیت های غذایی و نوشیدنی توصیه شده را دنبال کنید و به یک همراه برای بردن شما به خانه نیاز دارید. ممکن است برای کاهش درد در طول بهبودی نیاز به مصرف دارو داشته باشید. همچنین پزشک ممکن استدرمان فیزیوتراپیرا پیشنهاد دهد.

پی آر پی

پلاسمای غنی‌شده با پلاکت یا پی آر پی پلاسمای خون با پلاکت های تغلیظ شده است. این پلاسماهای تغلیظ شده موجود در پی آرپی شامل عوامل رشد ،از جمله ذخایر عظیمی از پروتئین های بیواکتیو است که برای شروع و تسریع بهبود و احیا بافت حیاتی است.این پروتئین های بیواکتیو تولیدسلول بنیادی را افزایش می دهد تا روند بهبود بافتهای اتصالی ،بازسازی و ترمیم استخوان را آغاز کند ، ایجاد رگهای خونی جدید را افزایش داده و روند بهبود زخمرا  تسریع می کند.

تزریق ازن

در تزریق ازن،اکسیژن فعال (مخلوطی ازز اکسیژن و ازنo3 ) به طور مستقیم به محل درد وارد میشود. این روش  درمانی غیر تهاجمی،  قدرت احیاکنندگی و ضد التهابی ازن میانی را مستقیما به بافت متورم وارد می کند. ازن می تواند درد را کاهش داده و روند احیای بافت را آغاز کند، حتی برای بیمارانی با آسیب های شدید مفصلی، فعال کردن سلول های بنیادی خود بیمار، قدرت بهبود و بازسازی سلول های آسیب دیده را دارد.ازن همچنین سیستم آنتی اکسیدان طبیعی بدن شما را فعال می کند تا هجوم رادیکال های آزاد را کنترل کند، که این رادیکالها علت اصلی آسیب سلولی ناشی از التهاب مزمن ایجاد کننده درد هستند.

پیشگیری

احتیاط و پیشگیری های مشابه که برای سلامت تمام قسمت های کمر به کار گرفته می شود، می تواند از آرتروز کمر پیشگیری کند، چه شخص یکی از انواع آرتروز را داشته یا نداشته باشد.

این روشها شامل:

• کاهش خطر آسیب با روش  درست بلند کردن اجسام
  • تمرین روش صحیح حالت بدن
  • ورزش منظم
  • رسیدن به وزن مناسب
  • تغذیه سالم
  • پوشیدن کفش مناسب چنانچه بعضی از کفش ها باعث تغییر حالت بدن شده و مشکلات طولانی مدت را ایجاد می کنند.
  • ترک سیگار

چرا افراد باردار دچار آرتروز کمر می شوند؟

بدن زنان در طول بارداری تغییرات زیادی خواهد داشت، و بعضی از مشکلات قبل از بارداری  حتی می تواند در طول این نه ماه شکل گیری، وخیم تر شود. یکی از این مشکلات آرتروز است، همچنان که بسیاری از زنان باردار افزایش درد در مفاصل مختلفی ازبدن را تجربه خواهند کرد. آرتروز بر مفاصل بدن اثر می گذارد،و اضافه وزنی که زنان در طول حاملگی خواهند داشت، می تواند مقدار فشار بر مفاصل را افزایش دهد. بسیاری از زنان باردار که دچار آرتروز هستند، افزایش فشار بر زانو و ستون فقرا ت را احساس می کنند، که می تواند باعث بی حسی و گرفتگی عضلات شود.