جراحی بسته دیسک ستون فقرات از طریق تزریق دیسکوژل، فاست، اپیدورال

دیسک ستون فقرات

درمان با جراحی تهاجمی بر اساس شرایط بیمار و به عنوان آخرین روش درمانی انجام می‌شود. امروزه روش‌های درمانی کم تهاجمی برای درمان درد کمر، درد گردن، و فتق دیسک دستخوش پیشرفت شده‌اند و معمولاً تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شوند تا به رفع درد گردن و کمر کمک کنند. فناوری جدید امکان استفاده از روش‌های زیر را فراهم کرده است:

• بلوک ترانس فورامینال اپیدورال
  • تزریق دیسکوژل
  • بلوک مفصل فاست و مفصل ساکروایلیاک
  • نوروتومی با رادیوفرکانسی

درد در ناحیه ستون فقرات بدلیل مشکلات ناشی از دیسک یکی از مشکلات شایع است که بخصوص با افزایش سن یا فعالیت سنگین احتمال ابتلا به آن زیاد می شود. در صورتی که بیمار با استراحت و تمرینات فیزیوتراپی درمان نشود انجام جراحی بسته از طریق تزریق یکی از موثر ترین و بهترین شیوه های درمان است. تزریق دارو به شیوه های مختلف های انجام می شود.

در کلینیک

ما

انواع این روش های جراحی بسته مانند تزریق دیسکو ژل، تزریق فاست، تزریق اپیدورال و تزریق دارو های مسدود کننده های درد را به عنوان درمان درد دیسک در ناحیه کمر و گردن به بیماران ارائه می گرددد.

جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین  در کلینیک

ما

می توانید با شماره های  تماس حاصل فرمایید

انجام دادن جراحی کم تهاجمی کمر

امروزه پیشرفت فناوری به جراحان برای انجام روش‌های مختلف جراحی با استفاده از تکنیک‌های کم تهاجم و ایجاد برش‌های بسیار کوچک کمک می‌کند، حال آنکه در گذشته جراح مجبور بود برش‌های بسیار بزرگی را روی سطح پوست ایجاد کند. این فناوری پیچیده همواره در حال بهتر شدن است و از آن برای درمان مشکلات متعدد کمر و ستون فقرات استفاده می‌شود که باعث درد مزمن یا ناتوانی شده‌اند.روش‌های جراحی کم تهاجم متعددی وجود دارد که نام هر یک از آنها با کلمه اسکوپی به پایان می‌رسد و نشان می‌دهد این روش‌های جراحی از طریق یک دوربین کوچک انجام می‌شوند. از هر یک از آنها برای درمان یک نقطه از بدن استفاده می‌شود. اپیدوروسکوپی یک روش ویژه برای جراحی کمر و ستون فقرات است، اسم این روش جراحی به فضای اپیدورال و استفاده از دوربین اشاره دارد. پزشک از یک دوربین کوچک برای مشاهده فضای اطراف اپیدورال و ستون فقرات استفاده می‌کند تا بتواند علت اصلی التهاب و درد با وجود بافت اسکار را مشخص کند. برداشتن بافت اسکار از ریشه اعصاب می‌تواند، در مقایسه با سایر روش‌های درمان کمر درد، به طرز موفقیت آمیزی به تسکین درد بیمار بپردازد. پزشک برای انجام این جراحی کم تهاجم از چند برش کوچک به جای چند برش بزرگ استفاده می کند. معمولا قطر هر یک ازآنها کمتر از یک اینچ است. سپس جراح یک لوله کوچک که یک دوربین به آن وصل شده است را از طریق یکی از این برش‌ها وارد بدن بیمار می‌کند. این دوربین تصاویر ویدیویی از بدن بیمار را تهیه و به مانیتور ارسال می‌کند. به این ترتیب جراح می‌تواند به طور کامل نقاط بسته را نیز مشاهده کند. جراح از سایر روش‌ها برای وارد کردن وسایل جراحی استفاده می کند. تصاویر ارائه شده روی مانیتور به جراح کمک می‌کند بتواند به طور دقیق وسایل جراحی را در محل مورد نظر قرار دهد و در حین جراحی وضعیت اعصاب را بررسی نماید. پس از اتمام جراحی محل برش‌ها بخیه می‌شود و روی آن چسب مخصوص جراحی قرار داده می‌شود.در سال‌های اخیر روش‌هایی که در جراحی کم تهاجمی کمر مورد استفاده قرار گرفته است بهبود یافته و در حال حاضر تعداد زیادی از مشکلات مربوط به کمر را پوشش می‌دهد. اگرچه نمی‌توان همه مشکلات مربوط به کمر را از این طریق درمان کرد، تعداد زیادی از آنها قابل درمان هستند و با پیشرفت تکنولوژی و آموزش جراحی، حوزه درمان وسعت یافته است. کمردرد، درد گردن، سیاتیک، فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی، ناهنجاری‌های مانند اسکولیوز، بیماری تحلیل برنده دیسک، لغزش مهره، عفونت و تومور، شکستگی ستون فقرات، و فیوژن نخاع از مواردی هستند که در حال حاضر قابل درمان می‌باشند.

مزایای جراحی کم تهاجمی کمر چیست؟

در جراحی کم تهاجمی برش‌های کوچک روی پوست ایجاد می‌شود مزایای زیادی از قبیل درد کم پس از جراحی آسیب دیدگی کمتر عضلات، اعصاب، و بافت نرم مجاور را به همراه دارد. روش‌های قدیمی جراحی این موارد باعث می‌شد که بیمار برای به دست آوردن مجدد قدرت خود به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. روش‌های کم تهاجمی باعث می‌شوند که ریسک خونریزی، تب، و ایجاد بافت بزرگ اسکار به حداقل برسد. دوران بهبود در این روش به طرز قابل توجهی کاهش یافته است و بیمار می‌تواند به زودی فعالیت‌های طبیعی و کاری خود را از سر بگیرد. در حقیقت برخی از جراحی‌های کمر به صورت جراحی سرپایی انجام می‌شوند.

بلوک عصب اپیدورال

برای بلوک عصب اپیدورال از تزریق کورتیکواستروئید استفاده می‌شود که به کاهش درد و التهاب حاصل از فتق دیسک، سیاتیک، یا تنگی کانال نخاعی کمک می‌کند. این روش درمانی ایمن و موثر می‌تواند بدون نیاز به عمل جراحی به تسکین درد کمک کند. امروزه به کمک فناوری نوین، متخصصین می‌توانند به درستی منشاء درد را تشخیص دهند، محل آن را مشخص کنند، و با تسکین آن به بیمار کمک کنند بتواند فعالیت‌های طبیعی خود را از سر بگیرد.بلوک عصب اپیدورال به کمک تزریق کورتیکواستروئید به درون فضای اپیدورال ستون فقرات انجام می‌شود. این فضا بین غشای اطراف ریشه عصب و سطح داخلی کانال نخاع که توسط مهره ها ایجاد شده است قرار دارد. در این روش پزشک پس از بی حس کردن پوست از یک سرنگ مخصوص تزریق دارو به درون فضای اپیدورال استفاده می‌کند. پزشک برای اطمینان از محل صحیح تزریق و ایمنی بیمار از اشعه ایکس و ماده حاجب برای تایید و انجام فرآیند درمان استفاده خواهد کرد. بیهوشی موضعی و داروهای ضد التهابی استروئیدی به درون فضای اپیدورال تزریق می‌شوند تا از میزان تورم اطراف ریشه اعصاب، میزان درد و فشار بکاهند.

انجام این روش چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً بلوک عصب اپیدورال به صورت سرپایی انجام می‌شود اجرای این روش حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از بلوک عصب، بیمار به ۴۵ دقیقه استراحت نیاز دارد.

هرچند وقت یکبار می‌توان از این روش بهره گرفت؟

بیمار می‌تواند طی مدت شش ماه، سه تزریق داشته باشد. معمولا تزریق استروئید به فاصله ۲ تا ۳ هفته انجام می‌شود. معمولاً پس از تزریق اول یا دوم به طرز قابل توجهی از میزان درد کاسته می‌شود، بنابراین بیمار نیازی به تزریق بیشتر نخواهد داشت.

نتایج حاصل از این روش درمانی شامل چه مواردی است؟

بلوک عصب اپیدورال یک روش موثر برای تسکین درد است. معمولاً مزایای حاصل از تزریق استروئید دو روز پس از درمان ایجاد می‌شود. تزریق استروئید در کنار ورزش درمانی باعث می‌شود بیمار از یک زندگی عادی و بدون درد لذت ببرد و بدون احساس درد امور روزمره خود را انجام دهد.

درمان فتق دیسک با دیسکوژل

دیسکوژل آخرین پیشرفت در عرصه درمان مشکلات دیسک است. در این روش درمانی، که توسط محققان فرانسوی معرفی شده است، از الکل اتیلیک در کنار ماده حاجب استفاده می‌شود و از طریق یک کانوله به طور مستقیم به درون فضای بین دیسک تزریق میگردد. این ترکیب باعث از بین رفتن ذخیره آب در دیسک می‌گردد و باعث می‌شود طی مدت چند ساعت تا چند روز فرایند رفع فشردگی دیسک انجام گردد. می‌توان این روش را به صورت سرپایی و تحت بیهوشی موضعی بدون احساس درد انجام داد. میزان موفقیت این روش بسیار بالا است و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از بیماران طی مدت سه ماه پس از درمان بهبود خواهند یافت و درد و سایر علائم آنها از بین خواهد رفت.

• فتق دیسک با فشردگی ریشه عصب
  • تزریق دیسکوژل به درون هسته دیسک لغزش یافته
  • شروع فرایند فشردگی هسته‌ دیسک و دیسک لغزش یافته و تسکین درد و رفع فشار نسبی از ریشه عصب
  • جمع شدگی کامل دیسک لغزش یافته و تسکین کامل درد

مزایای استفاده از دیسکوژل نسبت به سایر روش‌های درمانی

مزایای استفاده از دیسکوژل نسبت به سایر روش‌های درمانی عبارتند از:

• کم تهاجمی بودن و پایین بودن ریسک عوارض حاصل از تزریق
  • عدم نیاز به جراحی برای دسترسی به کانال نخاعی
  • عدم ایجاد بافت اسکار، عدم بروز سندروم نارسایی کمر، و عدم نیاز به درمان‌های بیشتر در آینده (از قبیل عمل جراحی)
  • سرپایی بودن تزریق دیسکوژل بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • عدم نیاز به فیزیوتراپی طولانی پس از عمل
  • بالا بودن میزان موفقیت (۸۰ تا ۹۰ درصد)

روش تشخیصی و میکروتراپی برای فتق دیسک

برای اطمینان از نتایج مطلوب حاصل از درمان و تشخیص صحیح، فرایند درمان به کمک گروهی از پزشکان از قبیل متخصص رادیولوژی، متخصص ارتوپدی، جراح متخصص اعصاب، و متخصص بیهوشی انجام می‌شود.

• سابقه پزشکی بیمار بررسی می‌شود و سوابق درمانی به طور کامل مرور می‌گردد.
  • باید اسکن تخصصی ام آر آی تهیه شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.
  • در صورت لزوم معاینات تشخیصی نورولوژیکی انجام می‌شود.
  • میکروتراپی تشخیصی به کمک بیهوشی موضعی ریشه عصب ملتهب با هدف شناسایی منبع اصلی درد انجام می‌شود.
  • در صورت لزوم درمان با دیسکوژل به صورت ترکیبی با درمان پری رادیکولار انجام می‌شود.
  • ده روز پس از تزریق دیسکوژل، سه ماه و ۶ ماه بعد، انجام اسکن ام ‌آر آی ضروری است.

تزریق دیسکوژل چقدر طول می‌کشد ؟

تزریق دیسکوژل

درمان با دیسکوژل معمولاً ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گردد. در طول درمان به بیمار داروی آرامبخش داده می‌شود تا آرامش کامل داشته باشد و هیچگونه دردی را احساس نکند. پس از درمان بیمار به مدت دو ساعت تحت نظر قرار می گیرد و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

تزریق دیسکوژل

سه ماه پس از درمان با دیسکوژل: تصاویر ام آر آی از بیمار: فتق دیسک به طور کامل درمان شده و علائم بیمار تسکین یافته است.

بلوک فاست یا بلوک ریشه عصب انتخابی

بلوک فاست چیست؟

بلوک فاست

مفاصل فاست به دو مفصل گفته می‌شود که در قسمت میانی هر یک از سطوح ستون فقرات قرار دارند. بلوک فاست روشی است که پزشک به کمک تصاویر ویدیویی یک سرنگ را وارد مفصل فاست می کند تا بتواند توسط داروی بیهوشی موضعی یا استروئیدی به بلوک ریشه عصب بپردازد. می‌توان تزریق به درون مفصل فاست را در یک یا چند سطح، در یک یا هر دو طرف (چپ/ راست) فقرات انجام داد. در انجام این روش گروهی از اعضای تیم عکس برداری، پرستاران و تکنسین های متخصص حضور دارند.

چرا پزشک دستور بلوک فاست را می‌دهد؟

در صورتی که درد به داروهای تزریقی پاسخ دهد از بلوک فاست، که یک تست تشخیصی است، برای تعیین محل درد استفاده می‌شود. به طور کلی از این روش برای درمان علائم حاصل از آرتروز مفصل فاست استفاده می‌گردد.

بلوک مفصل فاست چگونه انجام می‌شود؟

پزشک از تصاویر ویدیویی برای تشخیص محل دقیق قرار دادن سرنگ استفاده می‌کند. ممکن است بیمار درد خفیف یا شوک الکتریکی در قسمت پا را احساس نماید. پزشک از ماده حاجب برای تعیین محل صحیح سرنگ استفاده می‌کند. نوروتومی رادیوفرکانسی یک روش تزریقی است که از گرما دادن به برخی از اعصاب برای قطع مسیر سیگنال‌های درد به مغز استفاده می‌شود ، به این ترتیب درد فاست حذف می‌گردد. نوروتامین شاخه میانی اعصابی را تحت تاثیر قرار می‌دهدکه به انتقال درد از مفاصل ساکروایلیاک می‌پردازند. این اعصاب وظیفه کنترل حرکات و احساس در دست و پا را بر عهده ندارند بنابراین هیچگونه اثر منفی بر این اعضا نخواهند گذاشت. اعصاب شاخه میانی وظیفه کنترل اعصاب کوچک گردن، قسمت میانی یا پایین کمر را بر عهده دارند، اما هیچگونه مدرکی مبنی بر خطرناک بودن قطع آنها ثابت نشده است.