تزریق پی ارپی (PRP) یا پلاسمای غنی شده خون بیمار برای کاهش درد

اگرچه خون بیشتر مایع (پلاسما) است، ولی حاوی عناصر جامد بسیار ریزی مانند گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌هاست. مهمترین وظیفه پلاکت‌ها لخته کردن خون می‌باشد. پلاکت‌ها حاوی صدها پروتئین هستند که به آنها فاکتورهای رشد گفته می‌شود. این فاکتورهای رشد، نقش بسیار مهمی در بهبودی آسیب‌دیدگی‌ها دارند. PRP نوعی پلاسماست که نسبت به خون، پلاکت بیشتری دارد. غلظت پلاکت‌ها و در نتیجه غلظت فاکتورهای رشد در PRP، پنج الی ده برابر بیشتر (غلیظ‌ تر) از حالت معمول است. برای آماده‌سازی PRP، ابتدا باید از بیمار نمونه خون گرفته شود. سپس پلاکت‌ها از سایر سلول‌های خونی جدا شده و غلظت آنها طی فرآیندی که به آن سانتریفیوژاسیون می‌گویند، افزایش ‌یابد. سپس پلاکت‌های غنی شده را به مابقی خون اضافه می‌شود.

پی آر پی(PRP)، پلاسمای غنیشده از پلاکت است، که مستقیما از خون خود بیمار دریافت شده است. بدلیل اینکه در پلاکت خون مقدار بسیار زیادی از پروتئین های فعال زیستی (Growth factor) وجود دارد تزریق پی ار پی به روند بهبود درد و ترمیم آسیب دیدگی کمک بسیاری می کند. آسیب دیدگی هایی که ممکن است در بافتهای مختلف از جمله تاندون ها ، رباط ها، عضلات و استخوان ها رخ دهد. این روش دارای عوارض جانبی خاصی نیست و بازدهی بالایی دارد.

روش تزریق PRPیکی از روش های درمانی موثر دردهای اسکلتی عضلانی است که در کلینیک توسط دکتر است. در این کلینیک علاوه بر تزریق پی ار پی روش های درمانی جراحی بسته مانند رادیو فرکوئنسی، اوزون، تزریق فاست، دیسکوژل، تزریق اپیدورال ودیسککتومی به بیماران ارائه می شود. جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما می توانید با شماره های کلینیک تماس حاصل فرمایید.

پلاسمای غنی از پلاکت چگونه کار می‌کند؟

برای تسریع فرآیند ترمیم، پلاسمای غنی از پلاکت را به محل آسیب دیده، تزریق می‌کنند. این کار را می‌توان به دو روشانجام داد.

• می‌توان پلاسمای غنی شده از پلاکت را به ناحیه آسیب‌دیده تزریق کرد. برای مثال، در عارضه التهاب آشیل، یکی از عارضه‌هایی که در دونده‌ها و تنیس‌بازان شایع است؛ زردپی آشیل ورم کرده، ملتهب و دردناک می‌شود. می‌توان ترکیبی از پلاسمای غنی از پلاکت و بی‌حسی موضعی را به بافت ملتهب تزریق کرد. بعد از تزریق، امکان دارد پیش از اثربخشی روش درمانی در بیمار،برای یک تا دو هفته یا بیشتر، درد در ناحیه تزریق افزایش یابد.
  • ممکن است برای بهبودی بعضی از آسیب دیدگی‌ها، از پلاسمای غنی از پلاکت پس از جراحی استفاده شود. برای مثال، پارگی زردپی آشیل ورزشکاران برای ترمیم، نیاز به جراحی دارد. شاید پارگی زردپی را بتوان با تزریق پلاسمای غنی از پلاک به ناحیه صدمه دیده، بهبود بخشید. این کار با استفاده از روش آماده‌سازیخاصی انجام می‌شود که به جراح اجازه می‌دهد، آن را مستقیماً به بافت‌های آسیب دیده تزریق کند.

گام به گام با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، فرآیندی ست که درون مطب انجام شده و شامل گرفتن نمونه خون، آماده‌سازی پلاسمای غنی از پلاکت و تزریق آن به ناحیه آسیب دیده است.

• نمونه خون، از بازوی بیمار و بوسیله سرنگ گرفته می‌شود (از 15 الی 60 میل، یا نیم تا دو اونس؛ شاید به خون بیشتری نیاز باشد).
  • سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ، خون را فرآوری می‌کنند.
  • پزشک یا تکنسین، پلاسمای غنی از پلاکت را برای تزریق آماده می‌کند.
  • ناحیه صدمه دیده را با استفاده از ضدعفونی کننده‌ای همچون الکل یا آیودین، ضدعفونی می‌کنند.
  • از تزریق لیدوکائین و یا ماده بی‌حس کننده دیگری برای بی‌حس کردن محل تزریق استفاده می‌شود. ولی بعضی ازمتخصصین باور دارند که مواد بی‌حس کننده تأثیر پلاسمای غنی از پلاکت را کاهش می دهد.
  • اگر از روش فراصوت استفاده شود، ژل مخصوصی روی پوست، نزدیک به محل آسیب‌دیده مالیده می‌شود. سپس ردیاب فراصوت را روی پوست آغشته به ژل فشار می‌دهند. تصویر واضحی از زردپی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود تا پزشک بتواند به خوبی زردپی را معاینه کند.
  • از بیمار خواسته می‌شود تا آرام باشد، آرام بودن بیمار باعث تسهیل در تزریق و همچنین کاهش احساس درد می‌شود.
  • با استفاده از سرنگ یا سوزن، پزشک مقدار کمی از پلاسمای غنی از پلاکت را به زردپی آسیب دیده تزریق می‌کنند.
  • سپس ناحیه تزریق را ضدعفونی و پانسمان می‌کنند.

پلاسمای غنی از پلاکت باعث تحریک زنجیره‌ای از پاسخ‌های بیولوژیکی بدن، همچون التهاب می‌شود؛ به همین خاطر ممکن است ناحیه تزریق برای 3 الی 5 روز ورم کرده و دردناک باشد.

پس از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت: مراقبت‌های تکمیلی فوری

شاید تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، منجر به التهاب، درد و تورم موقتی شود. معمولاً به بیماران توصیه می‌شود تا در چند روز اول به خود سخت نگیرند و از وارد کردن فشار یا کشش به ناحیه آسیب دیده پرهیز کنند.

توصیه‌هایی که پزشک به بیمار می‌کند عبارتند از:

• اجتناب از مصرف داروهای مسکّن ضدالتهاب؛ پزشک شاید نوع دیگری از مسکّن‌ها را تجویز کند.
  • استفاده از چوب زیر بغل، بریس و یا اسلینگ برای محافظت و ثابت نگاه داشتن محل آسیب دیده.
  • استفاده از کمپرس سرد برای چند بار در روز و هر بار 10 الی 20 دقیقه؛ این کار به کاهش درد و تورم بعد از تزریق کمک خواهد کرد. (بعضی از پزشکان کمپرس گرمتجویز می‌کنند.)

چه عارضه‌هایی را می‌توان با پلاسمای غنی از پلاکت درمان کرد؟

مصدومیت‌های مزمن تاندون

طبق آخرین نتایج به دست آمده از مطالعات اخیر، موثرترین درمان برای مصدومیت‌های مزمن تاندون، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است، مخصوصاً در بیماری‌های همچون آرنج تنیس‌بازان که یک عارضه کاملاً شایع برای تاندون خارجی آرنج می‌باشد. استفاده از پلاسمای غنی پلاکت برای سایر مصدومیت‌های مزمن - همچون التهاب آشیل یا التهاب تاندون کشکک زانو (زانوی پرندگان) نیز نتایج امیدبخشی داشته است. هرچند در این مرحله هنوز دشوار است که بگوییم درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، موثرتر از درمان‌های سنتی این عارضه‌هاست.

مصدومیت‌های حاد لیگامنت و عضله

بخش اعظم محبوبیت درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، مرهون درمان‌های مصدومیت‌های حاد ورزشی همچون آسیب‌دیدگی لیگامنت و عضله است. از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان مصدومیت‌های شایع ورزشی همچون کش آمدن همسترینگ در پیچ‌خوردگی‌ها ران و زانو استفاده می‌شود. هرچند هیچ مدرک علمی دال بر تأثیرگذاری این نوع درمان بر بهبودی چنین مصدومیت‌هایی وجود ندارد.

جراحان به تازگی، از پلاسمای غنی از پلاکت در حین انواع خاصی از جراحی، برای کمک به بهبودی بافت بهره می‌برند. در ابتدا تصور می‌شد که استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در جراحی شانه، به منظور ترمیم تاندون‌های گرداننده شانه موثر است. هرچند تا به اینجا، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در چنین جراحی‌هایی تأثیر خیلی کمی داشته است. یکی دیگر از موارد استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت، جراحی ترمیمی لیگانت‌های پاره شده زانو، مخصوصاً تاندون متقاطع جلویی (ACL) است. تا به امروز، استفاده از PRP تأثیر بسیار کمی در این نوع جراحی‌ها داشته است.

التهاب مفاصل

برای ارزیابی تأثیر PRP در درمان التهاب مفاصل چند تحقیق در حال انجام است که در مراحل مقدماتی تحقیق هستند.به همین خاطر، برای تعیین اثربخشی درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نسبت به سایر روش‌های درمانی، خیلی زود است.

شکستگی‌ها

از پلاسمای غنی از پلاکت، بصورت خیلی محدود در ترمیم استخوان‌های شکسته استفاده می‌شود. تا به امروز هیچ تأثیر قابل توجهی گزارش نشده است.

آیا استفاده از این روش موثر است؟

به تازگی تحقیقاتی پیرامون ارزیابی اثربخشی درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در حال انجام است. در این مرحله، تحقیقات هنوز بی‌نتیجه بوده‌اند، زیرا درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، اثربخشی متغیری دارد. عواملی که می‌توانند بر اثربخشی این نوع درمان تأثیر بگذارند عبارتند از:

• ناحیه آسیب دیده
  • سلامت عمومی بیمار
  • حاد بودن (سقوط از بلندی) یا مزمن بودن (ایجاد مصدومیت با گذشت زمان) آسیب‌دیدگی

آیا تزریق دردناک است؟

میزان درد یا ناراحتی همراه با تزریق بی‌حسی، برای هر کسی متفاوت است. بسیاری از بیماران گفته‌اند که عامل بی‌حس کننده تنها 30 دقیقه تا یک ساعت پس از تزریق، به کاهش درد کمک می‌کند. ناحیه تزریق برای 24 تا 72 ساعت پس از آن، دردناک خواهد بود و پزشک شما نیز برای کاهش درد مسکّن‌هایی را تجویز می‌کند. بهتر است برای راحتی خودتان، داروها را بلافاصله پس از اتمام فرآیند تزریق مصرف کنید. (حتماً با خود، کسی را همراه بیاورید.) اگر نگران ناراحتی و درد تزریق هستید، پزشک می‌تواند پیش از تزریق، مسکّن یا داروهای کاهش اضطراب تجویز نماید. اگر می‌خواهید پیش از تزریق، از این داروها استفاده کنید، حتماً تا یک هفته پیش از نوبت تزریق، از پزشک خود بخواهید تا برایتان داروها را تجویز کند؛ تا شما نیز وقت کافی برای رفتن به داروخانه، تهیه و مصرف آنها را داشته باشید.

دوران نقاهت تزریق PRP چه مدت طول می‌کشد؟

معمولاً 2 الی 3 روز پس از درمان می‌توانید با درد کمتری به فعالیت‌های روزمره‌تان بازگردید. می‌توانید تمرینات ورزشی را 2 هفته پس از تزریق از سربگیرید. اگر در حین فعالیت یا تمرین احساس درد کردید، از ادامه کار صرف نظر کنید. اجازه بدهید فرآیند ترمیم، تکمیل شود.

چه داروهایی را نباید قبل از PRP مصرف کرد؟

جراحان به بیماران خود توصیه می‌کنند که پیش از تزریق PRP از مصرف داروهای خاصی پرهیز کنند:

• از مصرف داروهای کورتیکواستروئید، حداقل دو الی سه هفته پیش از تزریق پرهیز شود.
  • از مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID ها)، همچون ایبوپروفن، آسپرین (دوز بسیار پایین آسپرین مشکلی ندارد) یا داروهای آرتروز مانند سلبرکس، حداقل یک هفته پیش از تزریق اجتناب شود.
  • حداقل پنج روز پیش از تزریق، داروهای ضدانعقادی مصرف نکنید (تنها تحت نظارت پزشک).

بعلاوه، به بیماران توصیه می‌شود، روز قبل از تزریق PRP مایعات زیادی بنوشند. امکان دارد برخی از بیماران پیش از تزریق، به مصرف داروهای ضد اضطراب نیاز پیدا کنند.

آیا تزریق PRP قابل اعتماد است؟

درمان با تزریق PRP نویدبخش است، ولی تحقیقات اخیر شواهدی در اثبات این ادعا نشان نداده‌اند. اگرچه تزریق PRP در درمان عارضه‌های مزمن تاندون آرنج بسیار اثربخش ظاهر شده است، ولی جامعه پزشکی به شواهد علمی بیشتر نیاز دارد تا گواهی دهد که درمان با PRP در درمان سایر بیماری‌ها نیز موثر است. با اینکه در مورد موفقیت درمان PRP شک و شبهه‌هایی وجود دارد ولی، خطرات انجام این تزریق بسیار کم است: ممکن است درد در ناحیه تزریق احساس شود، ولی وقوع سایر عوارض - عفونت، صدمه به بافت، صدمه به عصب - ظاهراً هیچ تفاوتی با ریسک تزریق کورتیزون ندارد.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.