بررسی فرایند اوزون تراپی در کاهش تورم و درد ناشی آرتروز زانو

آرتوروز

استئوآرتریت (آرتروز) شایعترین بیماری مفصلی دژنراتیو و یک بیماری در حال رشد است که بیش از نیمی از جمعیت بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با التهاب در غضروف و سینوویوم مشخص می‌شود که منجر به از دست رفتن ساختار مفصل و آسیب پیشرونده به غضروف می‌شود. غضروف مفصلی آسیب دیده با توجه به ظرفیت محدود برای بهبود یافتن و مداخلات بیولوژیک نامناسب، اغلب به صورت درمان نشده باقی می‌ماند. این امر نشان دهنده نیاز به استراتژی‌های درمانی بهتر برای بهبود غضروف مفصلی آسیب دیده است. اوزون درمانی  (O3)  نتایج مثبتی در درمان آرتروز داشته است؛ با این حال استفاده از اوزون به عنوان یک عامل درمانی مقوله‌ای بحث برانگیز است. یک مفهومی وجود دارد که مولکول اوزون همیشه سمی است، در حالی که شواهد نشان می‌دهد که در صورت استفاده از روش خاص، اوزون می‌تواند در درمان بیماری‌های دژنراتیو موثر باشد. مکانیسم عمل اوزون درمانی در درمان آرتروز به طور کامل شناخته نشده است و این بررسی خلاصه ای از نحوه استفاده از اوزون درمانی در درمان غضروف مفصلی آسیب دیده در آرتروز را بیان می‌کند.

شایعترین نوع آرتروز، استئوآرتریت (OA)می‌باشد که یک بیماری پیشرونده است که به آرامی غضروف مفصلی را از بین می‌برد. آرتروز به احتمال زیاد بعد از میانسالی اتفاق می‌افتد. درد آرتروز می‌تواند به طور ناگهانی شروع شود، اما به احتمال زیاد به آرامی بدتر می‌شود. در ابتدا ممکن است درد را در صبح یا بعد از آنکه مدتی غیر فعال بوده‌اید، احساس کنید. زانوهای شما ممکن هنگام بالا رفتن از پله‌ها، ایستادن یا زانو زدن احساس درد داشته باشند. و یا تنها هنگام پیاده روی ممکن است احساس درد کنید. برخی افراد حتی هنگام نشستن نیز احساس درد می‌کنند. برخی از افراد مبتلا به آرتریت می‌گویند که آب و هوای مرطوب و یا تغییرات دیگر در آب و هوا می‌تواند باعث درد در آن‌ها شود. درد زانو که موجب بیدار شدن شما ازخواب می‌شود، می‌تواند نشانه ای از آرتروز باشد. آرتریت زانو ممکن است باعث التهاب دوره ای در زانو شود. این امر می‌تواند به دلیل تشکیل خار استخوانی (استئوفیت) یا تجمع مایعات اضافی در زانو باشد. تورم ممکن است پس از یک دوره طولانی عدم فعالیت، مانند زمانی که شما از خواب بیدار می‌شوید، واضح تر است. پوست روی زانوی شما ممکن است قرمز باشد یا هنگام لمس گرم تر به نظر برسد. با گذشت زمان، ممکن است شما التهاب مزمن زانو را تجربه کنید که با داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای ضد التهابی بهتر نمی‌شوند.

جهت ارتباط با ما ...

آرتروز چیست؟

آرتوروز چیست

آرتروز یک اصطلاح عمومی است که برای شرایطی که باعث درد، سفتی، تورم و سایر علائم مفصلی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استئوآرتریت (OA) شایعترین نوع آرتروز است. در مفاصلی که درگیر با استئوآرتریت هستند، غضروف محافظ بین استخوان شروع به تحلیل رفتن می‌کند. این امر اجازه می‌دهد که استخوان‌ها به هم سائیده شوند، که می‌تواند درد و ناراحتی در فرد ایجاد کند.

آیا تحلیل غضروف مفصلی قابل بازگشت به حالت قبل است ؟

اگرچه نمی‌توان غضروف تحلیل رفته را بازسازی کرد، اما شما می‌توانید از غضروفی که هنوز وجود دارد محافظت کنید. گام های ساده ای برای کاهش درد آرتریت وجود دارد که به محافظت از مفاصل شما در برابر آسیب‌های بیشتر نیز کمک می‌کند.

اگر اضافه وزن دارید، لاغر شوید: این کار به شما کمک خواهد کرد که استرس را از زانو و باسن خود بردارید. هر پوند که از دست می‌دهید 4 پوند فشار از زانو خود برمی‌دارید.

ورزش هوازی انجام دهید: درد آرتریت ممکن است شما را از کار کردن دلسرد کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که درد و ناراحتی زانو، زمانی که شما به اندازه کافی فعال نیستید، بدتر می‌شود.

عضلات قوی تری را در اطراف مفصل های خود ایجاد کنید: این کار می‌تواند به بدن شما کمک کند تا برخی از شوک‌هایی را که معمولا در طول روز با حرکت کردن به زانوی شما وارد می‌شود، از مفاصل شما برداشته شود.

چگونه می‌توانم بدانم که مشکل من آرتروز است؟

مشکل ارتوروز

بعضی از نشانه‌های شایع بیماری آرتروز عبارتند از:

• سفتی مفاصل در هنگام صبح که معمولا 30 دقیقه یا کمتر طول می‌کشد
  • درد مفصلی یا حساسیت به لمس که دائمی یا گذرا می‌تواند باشد
  • عدم توانایی در حرکت دادن مفصل در حالت عادی
  • ضعف و درد مفصلی که قابل توضیح نیست

تنها پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا مشکل شما آرتروز است یا خیر.

چه چیزی باعث آرتروز می‌شود؟

عوامل ایجاد آرتوروز

آرتروز شما در اثر ترکیبی از عوامل خطر که منحصرا مربوط به شما هستند، ایجاد می‌شود. بعضی از آنها سن، ژنتیک، آسیب‌های قبلی و استفاده بیش از حد از مفاصل معین - هستند که شما واقعا نمی‌توانید تاثیری در آنها داشته باشید. اما شما می‌توانید عواملی چون عضلات ضعیف مفصلی، ورزش نکردن، و تحلیل عضلانی ناشی از اضافه وزن را تغییر دهید.

درمان ارتروز زانو با اوزون تراپی

اوزون تراپیبرای بسیاری از مردم، کلمه "اوزون" یادآور لایه اوزون، لایه ای از استراتوسفر زمین که بخش بزرگی از اشعه‌های UV اشعه خورشید را به سمت زمین جذب می‌کند، است. اما اوزون امروزه یک هدف کاملا جدید دارد و هیچ ارتباطی با موضوع حفاظت از اشعه خورشید ندارد. تزریق اوزون مطمئنا توانایی شما را برای تسکین درد زانو و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو را افزایش داده است.

تزریق مفصلی با اوزون یک شکل از بازسازی رباط ها به روش غیر جراحی است و یک درمان دائمی برای درد مزمن است. تزریق مفصلی با اوزون یک روش تزریق به بافت همبند برای تولید مواد کلاژنی و گاز اوزون است که می‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا ضعیف را در مفصل و اطراف آن بازسازی کند. این مواد به داخل بافت همبند آسیب دیده و در داخل و اطراف مفصل تزریق می‌شود تا مناطق آسیب دیده بازسازی شود. با ترمیم بافت همبند، درد مزمن می‌تواند به طور کامل بهبود یابد

تزریق مفصلی با استفاده از اوزون درمانی یک روش تزریقی مشابه با پرولتراپی است که از اوزون استفاده می‌شود. استفاده از اوزون باعث می‌شود که مفصل آسیب دیده بسیار سریعتر از روش دارو درمانی سنتی بهبود یابد. این امر به این دلیل است که اوزون مولکول بسیار واکنشی است و هنگامی که به داخل کپسول مفصلی تزریق می‌شود، قادر به ترمیم مفصل فیبروبلاستی است.

فرایند درمان ازون تراپی

اوزون درمانی

O3 آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که مسئول حفاظت از بدن در برابر فرآیندهای تولید بیش از حد سوپر اکسید هستند. در طی درمان با O3 ،تحریک جریان اکسیژن و انتقال آن از طریق آنزیم‌هایی نظیر سوپراکسید دیسموتاز، پراکسیدازها یا کاتالاز ها وجود دارد و مصرف اکسیژن در زنجیره تنفسی میتوکندری موثرتر می‌شود. سوپراکسید مهم ترین رادیکالی است، که نقش کلیدی در تنظیم زیستی دارد.

ناحیه ای که نیاز به درمان دارد، بی حس می‌شود و اوزون در نزدیکی ریشه عصبی محل آسیب دیده، و در نزدیکی مفصل آسیب دیده برای درمان آرتروز، تزریق می‌شود. این محل‌ها جاهایی هستند که در آن فعالیت قدرتمند اکسیدانی اوزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق بی خطر به عاج‌های استخوانی مجاور ریشه گانگلیون اجازه می‌‎دهد تا اوزن برای پاکسازی ویروس اکسید شود و ویروس را از بین ببرد.

همچنین اوزن یک ماده ضد التهابی است و کیفیت سطوح مفصلی را بهبود می‌بخشد که اساسا باعث بهبود اختلالات مفصلی، مانند پارگی منیسک و آرتروز می‌شود.

پس از درمان‌های پرولوزون چه چیز مورد انتظار است؟

درمان با اوزون

این روش نسبتا بدون درد است و شما می‌توانید در همان روز درمان به طور کامل به کارهای روزانه خود بازگردید، اگر چه ممکن است برای چند روز اول دچار ضعف شدید شوید. اکثر بیماران دچار کاهش درد 50 تا 80 درصدی هستند. پاسخ به درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به توانایی درمانی و سطح آسیب دارد.

اکثر افراد ممکن است نیاز به یک یا دو جلسه درمانی داشته باشند،. فرآیند بهبودی ممکن است هفته‌ها طول بکشد. در واقع، بیشترین کلاژن در هفته‌های 3 و 4 پس از تزریق تولید می‌شود. اکثر بیماران یک دوره نوسان درد را شرح می‌دهند که به تدریج بهتر می‌شود. بعضی از بیماران برای چند هفته که ما آن را "دوره ماه عسل" می نامیم، بدون درد هستند. درد بعد از این دوره ممکن است کمی کمتر شود و این یک بخش عادی از روند درمان است. این درد تخفیف یافته به سادگی نشان می‌دهد که ناحیه آسیب دیده هنوز به طور کامل بهبود نیافته و ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

تزریق اولیه پرولوزون 45 دقیقه طول می‌کشد و تزریقات بعدی 30 دقیقه زمان می‌برند و یک بار در هفته و یا یک بار در ماه تکرار می‌شوند تا حداکثر بهبودی حاصل شود. پرولوزون می‌تواند یک درمان واقعی برای بیشتر آسیب‌های مزمن، فرآیندهای دژنراتیو و درد باشد.

آیا اوزن درمانی عوارض جانبی نیز دارد؟

اوزون تراپی

اوزن درمانی یک درمان بسیار ایمن است. اوزن درمانی هنگامی که توسط یک دکتر با تجربه انجام می‌شود، به ندرت عوارض جانبی منفی ایجاد می‌کند. هر گونه درمان پزشکی خطرات بالقوه بهداشتی مرتبط با عفونت، واکنش‌های آلرژیک، غش، درد، کبودی و بستری شدن دارد. پاسخ معمول کاهش قابل توجهی در درد در عرض 24 ساعت یا کمتر است که و عدم پاسخ به درمان به ندرت اتفاق می‌افتد.