اوزون درمانی بیماری سینوزیت حاد از طریق استنشاق اوزون از راه بینی

اوزون درمانی

سینوزیت حاد موجب ایجاد حفره‌هایی در اطراف مجراهای بینی می‌گردد (سینوس‌ها) و به دنبال آن التهاب و ورم بوجود می‌آورد. این امر مانع از خارج شدن مخاط بینی می‌شود و در نتیجه باعث اختناق بینی می‌گردد. سینوزیت مزمن ممکن است عمل تنفس بیمار از راه بینی را با مشکل مواجه سازد. احتمال دارد بخش‌های اطراف چشم‌ها و صورت دچار تورم شوند و بیمار به سردرد یا درد شدید از ناحیه صورت دچار گردد. اغلب اوقات یک سرماخوردگی عادی علت سینوزیت حاد شناخته می‌شود. اکثر سینوزیت‌ها ظرف 1 هفته تا 10 روز بهبود می‌یابند، مگر اینکه عفونت باکتریایی پیشرفت داشته باشد. در بیشتر موارد لازم است این عارضه را با درمان‌های خانگی مداوا کرد. بااینحال ممکن است سینوزیت‌های مزمن به عفونت‌های جدی و سایر عوارض منجر گردند. سینوزیت‌هایی که علیرغم پیروی از درمان‌های بالینی بیش از 12 هفته به طول بینجامند را اصطلاحا سینوزیت مزمن می‌خوانند.

در صورت عود کردن سینوزیت یکی از راههای موثری که امروزه برای درمان سینوزیت وجود دارد اوزون تراپی می‌باشد.

سینوزیت در واقع التهاب و یا ورم سینوس‌ها می‌باشد. عموما سینوس‌ها پر از هوا هستند، اما زمانیکه سینوس‌ها پر از جرم می‌شوند، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در این محیط رشد کرده و باعث عفونت می‌شوند. از جمله مشکلاتی که باعث سینوزیت می‌شوند، می‌توان به سرماخوردگی و پولیپ بینی اشاره کرد. بعضی از علایم سینوزیت شامل:درد و یا فشار برروی صورت, گرفتگی بینی, ترشحات بینیو همچنین تب، بوی بد دهان, خستگی و درد دندان می‌باشد. اوزون تراپی از جمله روش‌هایی است که امروزه برای درمان درد سینوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصصان ما در کلینیک

ما

آماده ی ارائه خدمات در زمینه ی درمان سینوزیت با روش اوزون تراپیو با استفاده از بهترین امکانات به شما می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس  - 02188866629 - 02188866639

دلایل سینوزیت حاد

اغلب اوقات یک سرماخوردگی عادی در اثر عفونت ویروسی علت سینوزیت حاد شناخته می‌شود. در برخی موارد، پیشرفت عفونت باکتریایی هم گزارش می شود.

غالبا علائم سینوزیت حاد به شرح زیر هستند:

• بیرون آمدن ماده غلیظ، زرد یا مایل به سبز از مجرای بینی و بخش عقبی گلو (آبریزش از عقب بینی)
  • گرفتگی یا اختناق بینی باعث مشکلات تنفسی می‌شود
  • احساس درد، حساسیت، ورم و فشار در اطراف چشم، گونه، بینی یا پیشانی که با خم شدن به سمت جلو تشدید می‌گردد
  • احساس فشار از ناحیه گوش
  • احساس ناراحتی از ناحیه فک فوقانی و دندان‌ها
  • کاهش حس بویایی و ذائقه
  • سرفه در هنگام شب

عوامل خطر ساز

در صورت مشاهده موارد زیر ممکن است ریسک ابتلا به سینوزیت افزایش یابد:

• تب یونجه یا ابتلا به سایر عارضه‌های بیماری‌زا و مسبب سینوزیت
  • بروز ناهنجاری در مجرای بینی،مانند انحراف تیغه بینی، پلیپ یا تومور
  • شرایط بالینیمانند فیبروز سیستیک یا اختلال سیستم ایمنی مانند اچ‌آی‌وی

درمان سینوزیت حاد

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی که برای بهبود سینوزیت پیشنهاد می‌شوند و باید با مشورت پزشک انجام شوند عبارتند از:

• برای کمک به رقیق ماندن مخاط بینی، مایعات بقدر کافی بنوشید.
  • طی چند روز و به مدت 5 تا 10 دقیقه از حرارت درمانی استفاده کنید (استفاده از یک حوله گرم و مرطوب یا پک ژل مانند)
  • زیر دوش آبگرم یا سونا یا داخل یک وان پر از آب ولرم نفس بکشید. از قرار گرفتن در معرض هوای خشک و سرد پرهیز کنید. استفاده از دستگاه مرطوب ساز جهت بالا بردن رطوبت هوای منزل را مد نظر داشته باشید.
  • برای کمک به باز نگه داشتن مجراهای بینی و شستشوی مخاط یا باکتری از شوینده‌های بینی حاوی آب نمک استفاده کنید (شوینده‌های حاوی محلول نمک). مصرف کنندگان می‌توانند اسپری یا قطره چکان‌های شور بینی را از داروخانه خریداری کنند یا نسخه خانگی این نوع محلول را در منزل تهیه کنند.
  • اگر نیاز به فین کردن دارید این کار را به‌آرامی انجام دهید. پاک کردن بینی با اعمال نیروی زیاد به بینی ممکن است مخاط‌های غلیظ را به داخل و عقب سینوس‌ها براند و مسیر آنها را مسدود کند. موقع فین کردن ترجیحا سوراخ هر دو بینی را باز نگه دارید.
  • پیشنهاد می‌کنیم برخی داروهای بدون نسخه را جهت تسکین درد یا اختناق بینی امتحان کنید. هنگام مصرف داروها به نکات سلامتی توجه داشته باشید. از تمامی دستورالعمل‌های مندرج روی برچسب دارو پیروی کنید. دارو را بیشتر از مدت زمان تعیین شده مصرف نکنید.

درمان دارویی

• آنتی بیوتیک‌ها قاتل باکتری هستند. آموکسی سیلین حاوی کلاولونات و سفدی نیر از جمله آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی محسوب می‌گردند.
  • برخی داروهای ضد احتناق قادر به کاهش ورم غشاهای مخاطی بینی هستند. می‌توان به برخی نمونه از این داروها مانند اکسی متازولین (برای مثال، آفرین) و فنیل افرین اشاره کرد.
  • داروهای مسکن تسکین دهنده درد هستند. داروهایی مانند استامینوفن (برای مثال، تایلنول) و ایبوپروفن
  • کورتیکواستروئیدها جزء داروهای کاهش دهنده التهاب مجرای بینی به حساب می‌آیند.
  • داروهای خلط آور از قابلیت رقیق کردن مخاط برخوردار هستند. از جمله می‌توان به گایافنزین اشاره کرد.

توجه به این نکته ضروری است که درمان‌های خانگی و دارویی نمی‌تواند تآثیر چندانی در بهبودی این بیماری داشته باشد و موجب درمان قطعی آن شود.  یکی از راههای موثری که برای رهایی از این بیماری توصیه می‌شود اوزون تراپی می‌باشد.

اوزون درمانی

اوزون تراپی اصطلاحا اشاره به کاربرد اوزون پزشکی که نوعی اکسیژن خالص و بسیار واکنش پذیر است، دارد و از آن در راستای ایجاد واکنش درمانی در بدن بیمار استفاده می‌شود. بدن انسان به خودی خود از پتانسیل احیاسازی و بازسازی برخوردار است. مادامی که به هر دلیلی این پتانسیل بدن از کار بیفتد، فرد به سینوزیت دچار می‌گردد. تحریک کردن بدن به ایجاد قابلیت‌های واکنش پذیری اوزون می‌تواند بسیاری از این موانع را از بین ببرد و به بدن اجازه دهد بهترین عملکرد و خود درمانی را به تنهایی آغاز کند.

از دیدگاه علم بیوپزشکی اوزون درمانی از فوائد درمانی گسترده‌ای برخوردار است از جمله: ترکیب با اکسیژن، قابلیت ضدعفونی کنندگی، سم زدایی و بازسازی.

نحوه اجرای اوزون درمانی به چه صورت است؟

اوزون با استفاده از یک دستگاه مولد اوزون تولید می‌شود به طوری که این دستگاه اکسیژن خالص را به اوزونی با غلظت مخصوص تبدیل می‌کند. گاز اوزون را نمی‌توان در ظرف نگهداری کرد زیرا عمر ماندگاری آن تنها 45 دقیقه است. سپس این گاز را به شیوه‌های مختلفی و براساس شرایط درمانی متفاوت به بدن بیمار تزریق می‌کنند.

اوزون استنشاقی:

اوزون را پیش از استنشاق بوسیله روغن زیتون کمی حرارت می‌دهند و آن را از طریق لوله‌ای که داخل سوراخ بینی کار گذاشته شده به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کنند. گازی که بعد از عبور از میان روغن زیتون و حرارت آزاد می‌شود دیگر حاوی گاز اوزون نیست بلکه درصد بالایی از آن را اوزونید تشکیل می‌دهد. اوزونیدها با غشاهای سینوس بینی و ریه واکنش انجام می‌دهند و از خود تاثیرات ضد عفونی کنندگی قوی بر روی عفونت قارچی و باکتریایی در سینوس و ریه‌ها باقی می‌گذارند. اوزونیدها همچنین به منظور ایجاد اثرات سیستماتیک در بدن جذب جریان خون می‌شوند. اثرات درمانی اوزون استنشاقی بر دندان درد قابل توجه است و تحقیقات ثابت کرده مشکلات سینوسی و عفونت نقش مهمی در بروز دندان درد دارند.

سایرروش‌هایاوزوندرمانی

• تزریق اوزون: این تکنیک کاربرد موفقیت آمیزی در درمان اختلالات مفصلی، پارگی منیسک پا، بیماری زونا، فتق دیسک، آرتروز، صدمات ناشی از فعالیت ورزشی و سرطان دارد.
  • اوزون درمانی گوش: اوزون درمانی گوش بوسیله گوشی طبی انجام می‌پذیرد.
  • تزریق اوزون به رکتال (معقد): این تکنیک در درمان کولیت آلزایمر، بیماری کرون، مخمر/قارچ، عفونت‌های باکتریایی و انگلی کاربرد دارد.
  • تزریق اوزون به دستگاه تناسلی: با این شیوه می‌توان عفونت‌های دستگاه تناسلی را برطرف ساخت.
  • اوزون درمانی با استفاده از روغن زیتون آغشته به اوزون: بیماری زونا و هرپس سیمپلکس با این تکنیک قابل درمان است.

دیگر بیماری‌هایی که با اوزون درمانی بهبود می‌یابند

برخی بیماری‌هایی که از طریق اوزون تراپی قابل درمان هستند عبارت اند از:

• پارگی منیسک و اختلالات مفصلی
  • بیماری زونا و هرپس سیمپلکس
  • فتق دیسک، تنگی مجرای نخاعی
  • زخم دیابتی و گرفتگی شریان
  • آلرژی و سینوزیت‌های مزمن
  • زنگ زدن گوش؛ دندان درد، عفونت‌های گوش و حلق
  • سرطان و بیماری لایم
  • آلزایمر، زوال ناشی از سالخوردگی
  • آرتروز، دندان درد و دردهای مزمن
  • بیماری‌های خودایمنی، عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ریوی
  • کولیتیس و بیماری کلون
  • عفونت‌های دستگاه تناسلی
  • هپاتیت مزمن
  • سندروم خستگی مزمن
  • فیبرومیالژی
  • کاندیدیاز و بسیاری بیماری‌های دیگر

مزایای اوزون درمانی

بعضی از مزایای آن عبارتند از:

• اوزون قادر است سیستم دفاعی بدن را تقویت کند.
  • اوزون از شدت فتق دیسک می‌کاهد و درد و فشردگی ناشی از ریشه عصب را تسکین می‌بخشد.
  • اوزون خاصیت ضد التهابی دارد و اساسا با درمان اختلالات مفصلی همچون پارگی منیسک و آرتروز موجب بهتر شدن کیفیت سطوح مفصل می‌گردد.

اثرات بالینی حاصل از اوزون درمانی چشمگیر هستند و با استفاده از این نوع تکنیک می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرد.

عوارض بیماری

عوارض ناشی از سینوزیت حاد به ندرت اتفاق می‌افتند. اما در صورت بروز شامل موارد زیر می‌شوند:

افت کلی یا جزئی حس بویایی

اختناق بینی و التهاب عصب بویایی می‌تواند کاهش موقت یا دائم حس بویایی را به همراه داشته باشد.

مشکلات بینایی

اگر عفونت به کاسه چشم سرایت کند ممکن است کاهش بینایی یا حتی نابینایی همیشگی را به دنبال داشته باشد.

مننژیت

این نوع عفونت باعث التهاب غشاها و مایع اطراف مغز و طناب نخاعی می‌گردد.

سایر عفونت‌ها

کمتر دیده شده عفونت به استخوان‌ها (کورک استخوانی) یا پوست (سلولیت) سرایت پیدا کند.

سینوزیت مزمن

سینوزیت حاد ممکن است در اثر مشکلات بلند مدت تشدید گردد و به سینوزیت مزمن تبدیل گردد. سینوزیت مزمن بیش از 12 هفته به طول می‌انجامد.

به منظور کاهش خطر ابتلا به سینوزیت حاد این مراحل را در دستور کار قرار دهید:

حد الامکان از تماس با افراد سرماخورده پیشگیری کنید. دستان خود را مرتب و بخصوص قبل از هر وعده غذایی با آب و صابون بشویید.

به منظور کنترل علائم سینوزیت با پزشک همکاری داشته باشید.

دود سیگار و سایر آلاینده‌ها می‌توانند مجراهای بینی و ریه را دچار حساسیت و التهاب کند.

اگر هوای منزل خشک است، با مرطوب ساختن هوا می‌توانید از بروز سینوزیت پیشگیری کنید. حتما از پاکیزگی و عاری بودن دستگاه مرطوب ساز از هر گونه باکتری یا قارچ اطمینان حاصل فرمایید و مرتب آن را نظافت کنید.