آسیب آرنج گلف بازان (گلف البو): تسکین درد آسیب دیدگی تاندون آرنج

آرنج گلف بازان

دانستن آنچه که باید برای آرنج گلف بازان انجام شود، مستلزم درک عمیقی از قسمت‌های مختلفی است که مفاصل قسمت پایین دست ما را تشکیل می‌دهند، می‌باشد. آرنج  ما در واقع شامل سه استخوان و مجموعه‌ای از عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های مختلف است. در آرنج گلف بازان، اپی کوندولیت که یک توده استخوانی در انتهای آرنج است، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هنگامی که تاندون هایی که به اپی کوندولیت وصل هستند، ملتهب می‌شوند، این وضعیت به عنوان آرنج گلف بازان شناخته می‌شود. با این حال، به آن نام‌های دیگری، از جمله " آرنج لیگ کوچک " داده‌اند و می‌تواند در اثر تعدادی از فعالیت‌های مختلف مانند پرتاب، برداشت نادرست وزنه و کارهای تکراری روزمره ایجاد شود. برای آرنج گلف بازان، التهاب عمدتا در تاندون مدیال (داخل) است.

درد ناشی از عارضه گلفرز البو را چگونه تسکین دهیم؟

هنگامی که تاندون‌هایی که به اپی کوندولیت وصل هستند، ملتهب می‌شوند، به این بیماری آرنج گلف بازان گفته می‌شود

برخی از ورزش ها نظیر گلف، وزنه برداری، بولینگ و بیسبال منجر به این آسیب دیدگی می شوند. احساس بی حسی و خستگی در آرنج، احساس سختی  هنگام حرکت دادن آرنج، احساس خستگی در آرنج و مچ دست  از جمله نشانه های این بیماری می باشد.

روشهایی مختلفی نظیر تزریق اوزون، پی آر پی، کورتیزون، ورزش، فیزیوتراپی و جراحی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد.

متخصصان ما در کلینک

ما

آماده خدمات مناسب به منظور مداوای بیماری گلف البو می باشند.

برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن  - 02188866629 - 02188866639 تماس بگیرید.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری آرنج گلف بازان می‌شود؟

ایجاد بیماری آرنج گلف بازان

همانند بیماری‌هایی مانند آرنج تنیس بازان، آرنج گلف بازان معمولا توسط ورزش مرتبط با آن ایجاد می‌شود. با این حال، علت آرنج گلف بازان می‌تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد، از جمله تعدادی از فعالیت‌های معمولی که ممکن است انتظار نداشته باشید باعث ایجاد بیماری شوند. بیماری مزمن آرنج گف بازان حتی در طول سال‌ها می‌تواند  گسترش یابد، و طی این بیماری هیچ کاری سخت تر از گرفتن اشیاء یا پیچاندن مچ دست نیست.

یکی دیگر از علل رایج بیماری گلف بازان، وزنه برداری است. هرچیزی که به عنوان بخشی از تمرین منظم انجام می‌شود، وظایف روزمره در محل کار یا کارهای خانگی، بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند فشار بیشتری بر روی بازو ایجاد کند و منجر به آسیب جدی شود. در این بخش دیگر علل شایع که منجر به آرنج گلف بازان می‌شود، آورده شده است:

• نجاری
  • بولینگ
  • بیسبال
  • حمل چمدان یا کیسه‌های سنگین دیگر

علائم آرنج گلف بازان چیست

هنگامی که از آرنج گلف بازان رنج می‌برید، درد شایع ترین علامت بیماری است، هرچند آرنج گلف باز شدید می‌تواند با یک لیست طولانی از علائم مرتبط که می‌توانند در طول زمان بدتر شوند، همراه است:

• درد و حساسیت در داخل آرنج و ساعد
  • سختی و دشواری در حرکت دادن مفصل
  • ضعف، که می‌تواند به تمام مچ دست نیز گسترش یابد
  • بی حسی در امتداد بازو و حتی در انگشتان دست

علائم ممکن است در حین فعالیت‌هایی مانند دست دادن، چرخاندن دستگیره‌ها، و یا گرفتن اشیاء شدید‌تر شوند

تشخیص آرنج گلف بازان

پزشک شما یک سری آزمایشاتی برای تشخیص آرنج گلف بازان انجام می‌دهد تا علت علائم شما را مشخص کند. معاینات فیزیکی و تصویر برداری اشعه ایکس رایج ترین آزمایشاتی هستند که برای تشخیص آرنج گلف بازان انجام می‌شوند، اما می‌توان از اسکن MRI نیز استفاده کرد. در طی یک معاینه فیزیکی، پزشک با حرکت دادن مفصل در جهات مختلف، درد و سفتی را ارزیابی می‌کند.

درمان آرنج گلف بازان

در اغلب موارد، شناختن چگونگی درمان آرنج گلف بازان، مرتبط با استفاده مناسب از مراقبت‌های بهداشتی در یک زمان به خصوص است. خبر خوب این است که بسیاری از موثرترین راه حل‌ها برای درمان مشکل شما می‌تواند در خانه یا در منابع آنلاین در دسترس شما باشد. برای تعیین بهترین طرح درمانی برای شما با پزشک خود مشورت کنید.

بسته‌های یخ

برای تسکین سریع درد آرنج گلف بازان، گزینه‌ای بهتر از استفاده از یک بسته یخ ساده وجود ندارد. در طول 24 ساعت اول پس از آسیب، موثرترین روش درمان استفاده از بسته‌های یخ است که با کاهش جریان خون در ناحیه دست و کاهش سرعت رشد و گسترش عفونت و کاهش مرگ و میر بافتی و کاهش درد، گزینه بسیار موثری می‌باشد. یخ درمانی یکی از ساده ترین و موثرترین راه برای از بین بردن درد ناشی از آرنج گلف بازان است.

دارو و مسکن

اگر مشکل شما به علت التهاب باشد، داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن ممکن است به شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده از داروهای کاهش درد یا داروهای ضد التهاب مشورت کرده باشید.

بستن آرنج گلف بازان

یک راه حل خوب و کوتاه مدت که نیازمند ساده ترین تجهیزات است، استفاده از بانداژ در آرنج گلف بازان و گام بعدی به سوی بهبودی کامل از بیماری می‌باشد. با پیروی از این مراحل، می‌توان از یک باند کشی برای بستن آرنج گلف باز استفاده کرد:

1. شروع به بستن باند در اطراف ساعد کنید، به آرامی کار کنید و حدود 50٪ هر لایه را همپوشانی کنید.

2. بستن را در چند اینچی آرنج ادامه دهید.

3. با یک پین یا نوار چسبناک باند بسته شده را فیکس کنید.

پس از یخ درمانی و بستن آرنج، گام بعدی در درمان آرنج گلف باز استراحت است. عضلات آسیب دیده را در طول فرآیند بهبودی بیش از حد فشار نیاورید.

بریس آرنج گلف باز

پیدا کردن سریع ترین مسیر بهبودی به معنی انتخاب بهترین باند، نوار و یا بریس یا نگهدارنده است که در دسترس شماست. یک بریس آرنج برای محافظت از مفصل آرنج آسیب دیده و جلوگیری از آسیب بیشتر یا آسیب مجدد استفاده می‌شود.

تزریق

چند نوع تزریق وجود دارد که می‌تواند برای درمان این بیماری مفید باشد.

کورتیزون

اگر التهاب در ناحیه از بین نرود، پزشک ممکن است به آرنج کورتیزون تزریق کند. کورتیزون یک داروی ضد التهابی قوی است. پزشکان دارو را مستقیما در ناحیه دارای التهاب تزریق می‌کنند. به علت خطر عوارض جانبی کورتیزون، معمولا در تعداد تزریق‌هایی از کورتیزون که می‌توان با خیال راحت تزریق کرد، محدودیت وجود دارد.

PRP خون

تزریقات PRP، که گاهی اوقات به عنوان تزریق PRP خون شناخته می‌شود، یک روش درمان غیر جراحی برای آسیب‌های مزمن تاندون و آسیب‌های حاد رباط‌ها و عضلات است. تزریق PRP ترکیبی از تکنولوژی مدرن و توانایی‌های طبیعی بدن برای تسریع روند بهبودی پس از جراحت می‌باشد. اگر گزینه‌های درمانی متعارف دیگر کارآمد نباشند، این تزریق‌ها می‌تواند گزینه درمانی ارزشمندی قبل از عمل جراحی باشد. این تزریق‌ها برای آرنج یک روش نسبتا سریع است که کمتر از 15 دقیقه طول می‌کشد. پاسخ به درمان در افراد مختلف متفاوت است، و بستگی به شدت آسیب در بافت نرم دارد.

اوزون درمانی

اوزون درمانی یک روش مؤثر اکسیداتیو و یک روش درمانی مؤثر است که به افزایش اکسیژن، سم زدایی و تحریک ایمنی در مجل آسیب کمک می‌کند. اوزون پزشکی معمولا برای همه بیماری‌های عفونی و همچنین بیماری‌های مزمن در هنگام برخورد با اختلالات مفصلی و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود، و می‌تواند راحتی، تسکین درد و از بین بردن درد را باعث شود.

مزایای این روش عبارتند از:

• افزایش گردش خون
  • تحریک فعالیت‌های آنزیمی و متابولیسم اکسیژن
  • افزایش سرعت گلیکولیز در گلبول‌های قرمز
  • افزایش اکسیژن بافتی
  • افزایش آزادسازی O2 از هموگلوبین از خون به بافت
  • افزایش انعطاف پذیری گلبول قرمز، سیالیت خون و pO2 شریانی
  • تحریک سیستم‌های رتیکولو اندوتلیال، در نتیجه بازسازی بافتی
  • فعال سازی آنزیم‌های مرتبط با پراکسید یا تخریب رادیکال‌های آزاد

اختلال در چربی غشای سلول‌های پاتوژن بی هوازی و سلول‌های ضعیف یا دارای نقص.

مهم است که درمان زودهنگام اپیکوندیلیت مدیال به درستی انجام شود زیرا تاندون‌ها خون رسانی خوبی ندارند. تاندون ملتهب که درمان نمی‌شود می‌تواند شروع به پاره شدن کند و باعث ایجاد یک وضعیت جدی تر در فرد می‌شود.

هنگامی که یک تشخیص اپیکوندیلیت مدیال انجام شد، شما با پزشک خود مشورت کنید تا یک طرح درمان فیزیوتراپی که برای وضعیت و اهداف شما مشخص است برنامه ریزی شود. برنامه درمان فردی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لیزر با قدرت بالا

لیزر درمانی، یک راه امن برای درمان آرنج گلف بازان است. درمان با لیزر با قدرت بالا می‌تواند به کاهش درد، تورم، التهاب، چسبندگی فیبروتیک (بافت اسکار) و تسریع بهبودی کمک کند.

مگنت درمانی

به عبارت ساده، این روش درمانی عبارت است از استفاده از آهنربا برای جذب بیماری و درد از بدن است. پزشکان متخصص در مگنت درمانی از هر دو نوع آهنربای ایستاتیک دائمی ( permanent static magnets ) یا پالس الکترومغناطیسی ( electromagnetic pulses ) برای درمان یک بیماری در درون بدن استفاده می‌کنند، با این ایده که این میدان مغناطیسی به بازسازی تعادل در زمینه بیوانرژی ما کمک می‌کند که ظاهرا بدن انسان را احاطه کرده و به بدن انسان نفوذ می‌کند.

از یک دیدگاه ملموس تر، برخی از متخصصان این روش بر این باورند که مگنت درمانی به افزایش جریان خون و جلب سموم به سطح بدن کمک می‌کند. این روش بر این فرض استوار است که خون ما حاوی آهن است که پس از آن به میدان مغناطیسی اعمال شده به هر منطقه از بدن کشیده می‌شود. در این راستا، استفاده از یک میدان مغناطیسی، به عنوان مثال، در یک زانو درد باید به لحاظ نظری، جریان خون بیشتری را به زانو جذب کند، و به روند بهبودی سرعت بخشیده و باعث کاهش درد شود. درمان مغناطیسی طیفی از اثرات را تولید می‌کند که به افزایش سرعت روند بهبودی کمک می‌کند.

درمان با شوک الکتریکی (Shock wave therapy)

درمان با شوک الکتریکی

درمان با شوک الکتریکی یک فرم جدیدتری از درمان غیر جراحی است. این دستگاه برای تولید پالس‌های موج الکتریکی به ناحیه زخم استفاده می‌شود. بیماران معمولا یک بار در هفته به مدت 3 هفته این امواج را دریافت می‌کنند. دقیقا مشخص نشده است که چرا این روش درمانی برای آرنج گلف باز موثر است، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این نوع درمان می‌تواند به کاهش درد کمک کند، در حالی که افزایش دامنه حرکت و عملکردی را نیز باعث می‌شود.

تمرینات آرنج گلف بازان

در حالی که مهم است که در کوتاه مدت اجازه دهید که مفصل شما استراحت کند، پیدا کردن چندین تمرین موثر برای درمان آرنج گلف باز بهترین راه حل در بلند مدت است. سعی کنید این کشش‌ها و تمرینات را به طور روزانه در دست درگیر با آرنج گلف باز خود انجام دهید.

تمرینات گرفتن

باز توانی آرنج درگیر با بیمار آرنج گلف باز نیازمند تجهیزات گران قیمت نیست و همه چیزهایی که برای این کشش نیاز دارید یک توپ تنیس یا جفت جوراب گرد شده است. به سادگی توپ را در دست آسیب دیده خود نگه داشته و به مدت شش ثانیه آن را فشار دهید. برای چند ثانیه رها کنید و این روند را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

چرخش ساعد و قرار دادن کف دست رو به بالا

یکی از موثرترین کشش‌ها برای آرنج گلف باز تنها نیاز به وزنه کوچک دستی دارد. با نگه داشتن وزنه با ساعد خود شروع کنید و آن را به سمت خارج خم کنید. این وضعیت را با حالتی شروع کنید که مچ دست رو به پایین باشد، ساعد خود را 180 درجه بچرخانید و دوباره به حالت اولیه برگردانید. این حرکت را 8 تا 12 بار تکرار کنید

تقویت کشش مچ و آرنج دست

بسیاری از تمریناتی که برای تاندونیت آرنج گلف بازان انجام می‌شوند عبارتند از کار کردن با مچ دست، زیرا تاندون‌هایی که به آرنج ما متصل می‌شوند در آنجا قرار دارند. تمرین کشش تاندون‌های مچ دست را با یک حالت 90 درجه در دست خود شروع کنید. یک وزنه کوچک در دست خود نگه دارید، مچ دست را به سمت بالا حرکت دهید و به آرامی پایین بیاورید. مچ دست را دوباره بالا بیاورید و این حرکت را برای 8 تا 12 بار تکرار کنید (1)

جراحی آرنج گلف باز

جراحی برای آرنج گلف باز یک روند نسبتا ساده است که شامل ایجاد یک برش کوچک در قسمت داخلی آرنج می‌شود. در طی عمل جراحی، اپیکندیلیت میانی برداشته می‌شود تا فشاری که بر تاندون‌ها وارد می‌شود، کاهش یابد.

زمان بهبودی آرنج گلف باز

درمان صحیح آرنج گلف باز در طول شش تا هشت هفته امکان پذیر است. با این حال، زمان بهبودی پس از جراحی آرنج گلف باز ممکن است بسته به سن و سابقه بیمار، چند ماه طول بکشد. فیزیوتراپی برای آرنج گلف باز پس از جراحی برای بازگرداندن عملکرد کامل به مفصل ضروری است.

پیشگیری از آرنج گلف بازان

گاهی اوقات دانستن چگونگی بهبودی تاندونیت آرنج گلف باز، بستگی به دانستن مراحل درست از تمرینات قبل از ظهور علائم آن می‌باشد. تمرینات و بریس‌های آرنج زمانی که به طور منظم پوشیده شوند، و پشتیبانی و ثبات کافی برای مفصل فراهم کنند، می‌تواند کار خود را به طور موثر انجام دهند. به طور کلی، توجه دقیق به هر گونه درد یا ناراحتی، عاقلانه است، و دانستن اینکه چه زمانی باید استراحت کرد نیز مهم است. استراتژی درمان باید بیش از یک دور بازو باشد. با پزشک خود صحبت کنید و از بریس آرنج برای حمایت و محافظت از آرنج خود استفاده کنید.